Cum ”supravietuim” unei inspectii fiscale? – Partea 1

Am primit in ultima vreme recomandari din partea prietenilor si cititorilor mei cu privire la subiectele abordate in articolele scrise aici. Una dintre ele a fost sa cobor putin din zona (oarecum) abstracta a strategiei si politicilor fiscale, catre teme mai apropiate de activitatea curenta a unui consultant fiscal, contabil sau antreprenor roman.

Inspirat fiind de o serie de conferinte sustinute in primavara impreuna cu expertii Raiffeisen Bank, mi-am propus sa va impartasesc intr-o serie de cateva articole o parte din experienta personala cu privire la inspectia fiscala. Experienta pe care am adunat-o pe parcursul a aproape 16 ani petrecuti in domeniul fiscal, din care primii doi ”de partea cealalta a baricadei”. Pentru ca da, mi-am inceput cariera ca si inspector fiscal, unde am avut sansa de a cunoaste cativa oameni extraordinari de la care am invatat foarte multe intr-un timp foarte scurt, dar unde am cunoscut si ”partea intunecata a Fortei”!

Asadar, ce-i de facut pentru a iesi cat mai putin sifonat dintr-un astfel de supliciu numit inspectie fiscala?

In opinia mea sunt doua mari categorii de instrumente pe care trebuie sa le stapaniti pentru a finaliza procesul cu zambetul pe buze, sau cel putin fara grimase de durere : cunostinte foarte bune de natura tehnica si si abilitati de inteligenta emotionala.

In episodul de astazi ma voi concentra pe a doua categorie, acele elemente care la anglo-saxoni poarta denumirea generica de ”soft skills”. Aceasta intrucat o inspectie fiscala este o activitate care presupune interactiunea intre doua grupuri de persoane: cele care urmaresc interesul autoritatii fiscale si cele care-l urmaresc pe cel al contribuabilului. Modul in care este gestionata aceasta relatie pe perioada de timp respectiva este crucial, fiind uneori chiar mai important decat aspectele de natura tehnica. Si nu vorbesc aici de comportamente obscure sau lobby in stil balcanic!

Asadar, care este comportamentul recomandat pe durata unei inspectii fiscale din perspectiva inteligentei emotionale?

• Stabiliti de la bun inceput un raport de egalitate cu echipa de inspectie

Asta se traduce printr-o atitudine respectoasa dar ferma, prin care sa definiti de la inceput unde incepe si unde se termina spatiul personal al fiecaruia. Abordand o atitudine umila ii dati inspectorului sansa de a ”intinde coarda” mai mult decat ii permite statutul sau, ceea ce va pune din start in dezavantaj. Pe de alta parte, o atitudine agresiva vis-a-vis de inspector este de asemenea de evitat, intrucat il va determina pe inspector sa va arate ca el detine puterea. Asadar, ”echilibru” este cuvantul cheie pe care sa il purtati tot timpul in minte.

• Aratati echipei de inspectie ca aveti cunostinte solide ale legislatiei relevante

Stim cu totii ca un om informat este un om puternic. Inainte de inceperea inspectiei, organul de control trebuie sa va instiinteze de acest lucru printr-un aviz de inspectie. Daca termenul de incepere al inspectiei este mai mic de 30 de zile in cazul marilor contribuabili, respectiv 15 zile in restul cazurilor, este momentul sa ii aratati deja inspectorului ca sta de vorba cu cineva pregatit si sa ii solicitati refacerea avizului.
Profitati de termenul dintre data comunicarii avizului pana la inceperea efectiva a operatiunii si cititi cu atentie titlul VII al Codului de Procedura Fiscala („CPF”). Veti gasi o multime de informatii utile legate de procedura care va pot fi de folos in perioada urmatoare. Alternativ, urmariti episoadele urmatoare ale acestei serii de articole, vom detalia acolo o buna parte dintre aceste informatii.

De ce este importanta cunoasterea procedurii? Pentru ca traim intr-o tara a formelor fara fond si complicatiile birocratice reprezinta cea mai buna arma. Nu o lasati doar in mana autoritatilor! Un distins domn avocat cu multa experienta, mi-a marturisit odata ca la o proportie covarsitoare din procesele pe care le-a castigat (deloc putine), si-a construit cazurile exploatand viciile de procedura ale partii adverse, castigand astfel inainte ca judecatorul sa intre in analiza pe fond a problemei...

• Atentie la solicitarea asistentei de specialitate

CPF va da posibilitatea de a beneficia de asistenta de specialitate sau juridica pe toata durata inspectiei. Ramane insa la alegerea dumneavoastra daca si cum facetia apel la consultanti sau la avocati.
Pot exista situatii in care prezenta unui tert sa irite echipa de inspectie sau sa o faca sa isi puna mai multe intrebari decat este cazul („daca a venit cu avocatul inseamna ca se teme de ceva...”). Pentru a evita astfel de situatii, multi contribuabili prefera sa nu puna fata in fata inspectorii cu avocatul / consultantul, preferand doar sa discute cu cu acesta „in spatele usilor inchise” si sa comunice doar ei cu echipa de inspectie.

Exista insa cazuri in care comportamentul echipei de control trece dincolo de „spatiul personal” trasat initial, de care vorbeam mai sus. In acest caz, introducerea unui specialist in discutii poate duce la o „echilibrare a balantei de putere”.

Nu putem spune deci daca e bine sau nu ca un specialist in fiscalitate sa fie implicat activ in proces, decizia urmand a fi luata in functie de circumstantele fiecarui caz in parte.

Concluzionand, putem spune ca gestionarea unei inspectii fiscale presupune mai mult sau mai putin aceleasi tehnici si strategii pe care le folositi in cadrul unei negocieri comerciale. Modul in care veti reusi sa convingeti echipa de inspectie asupra corectitudinii evidentelor dumneavoastra fiscale depinde nu doar de ceea ce se afla efectiv in dosare ci si de abilitatile dumneavoastra de a gestiona elementele de inteligenta emotionala. Lucru foarte important, intrucat un rau care nu a putut fi evitat in timpul desfasurarii inspectiei, cu greu va putea fi remediat ulterior, in etapele ulterioare cand raportul de inspectie fiscala este contestat sau cand va veti cauta dreptatea in instanta.

Ideile prezentate in acest editorial sunt puncte de vedere personale si nu reflecta opiniile oficiale cu privire la acest subiect ale EY Romania.


Comenteaza articolul

Opinia cititorilor nostri este importanta pentru noi, Wall-Street incurajand publicarea comentariilor voastre. Pe site urmeaza sa isi gaseasca locul numai comentariile pertinente, on-topic, prezentate intr-un limbaj civilizat, fara atacuri la persoane / institutii. Ne rezervam dreptul de a elimina orice comentariu care nu corespunde acestor principii, precum si de a restrictiona accesul la comentarii utilizatorilor care comit abuzuri grave sau repetate.