Cum “supravietuim” unei inspectii fiscale? Partea a 3-a

Chiar daca suntem in plina perioada de vacante (sau poate tocmai de aceea, intrucat aveti mai mult timp liber pentru lectura) mergem mai departe cu serialul despre inspectia fiscala. Dupa ce in primul articol (pe care il puteti citi aici) am zabovit asupra aspectelor ne natura psihologica si am continuat cu amanunte aferente etapelor premergatoare si de inceput ale inspectiei fiscale in partea a 2-a (daca n-ati citit-o o gasiti aici), astazi vom vedea ce avem de facut pe durata verificarii propriu-zise.

Vom detalia asadar etapele de la T3 la T6, asa cum le-am prezentat pe axa timpului in episodul anterior.

Pentru orice problema delicata descoperita pe parcursul investigatiilor, inspectorii va vor cere lamuriri. Atunci cand nu sunt multumiti cu acestea sau cand considera ca problema este una serioasa, va vor solicita explicatii scrise (T3). De regula, in acest caz se prezinta contribuabilului o lista cu intrebari punctuale la care trebuie sa se raspunda intr-o perioada de timp care va fi agreata de comun acord. Asa cum spuneam si in episodul anterior, nu va grabiti cu raspunsurile si nu scrieti mai mult decat este necesar. Folositi un limbaj clar, concis si la obiect, fara a face referinta la elemente care nu au legatura cu subiectul. Recomandabil ar fi ca, inainte de a inmana documentul cu raspunsurile echipei de inspectie, sa confirmati continutul acestuia cu avocatul sau consultantul dumneavoastra fiscal. O exprimare nefericita poate genera complicatii mai mari decat va puteti astepta.

Alte lucruri pe care ar trebui sa le aveti in vedere pe perioada inspectiei propriu-zise:

Incercati sa implicati in proces un numar cat mai mic de oameni. Cu cat sunt mai putini oamenii care discuta cu inspectorii, cu atat este mai mic riscul scurgerii de informatii nesolicitate care pot deveni planuri de investigatii suplimentare pentru acestia.

Tot din aceeasi categorie, in masura in care vi se cere un anumit document care se afla intr-un dosar mai mare, faceti efortul de a-l scoate de acolo si nu prezentati inspectorilor intregul dosar. Nu are rost sa ii faceti sa piarda timpul frunzarind prin informatii pe care le-au primit nesolicitat! :-)

Nu implicati in relatia directa cu inspectorii angajati fara experienta, foarte emotivi sau care pot fi usor intimidati. Cum se spune in tenis, acestia pot face erori nefortate, deci e mai bine sa ii folositi doar pentru „operatiuni in spatele frontului”.

In cazul unei dispute cu inspectorii pe o anumita tema, nu va folositi toate argumentele o singura data. Contraatacati cu o idee, lasati inspectorilor timp sa analizeze si sa revina cu punctul lor de vedere, ulterior introduceti in discutie un alt element si tot asa. Veti reusi sa induceti inspectorilor la nivel subliminal ideea ca aveti tot timpul raspunsul potrivit la toate problemele lor si ii veti face sa renunte la discutii in care nu pot avea niciodata ultimul cuvant.

In sfarsit dar nu in cele din urma, nu uitati ca viata nu este colorata doar in alb si negru ci intr-o infinitate de nuante de gri. Pot fi situatii in care lucrurile nu sunt clare nici in favoarea inspectorilor, nici in favoarea dumneavoastra, intrucat legislatia fiscala pur si simplu nu acopera acel caz. Acum e momentul sa apelati la abilitatile de negociere pe care le folositi cu partenerii de afaceri. Convingeti inspectorii sa renunte la a consemna o parte din astfel de elemente ambigue in raportul lor, acceptand altele pentru care platiti la bugetul de stat diferentele de impozite rezultate chiar pe durata efectuarii controlului. Inspectorii vor putea astfel demonstra sefilor ca au avut rezultate bune in activitatea lor, iar dumneavoastra veti elimina riscul unor dispute interminabile pe niste teme neclare, ce pot genera procese indelungate.

La final, verificati ca inspectorii fiscali v-au inapoiat toate documentele care le-au fost puse la dispozitie. Conform legislatiei aplicabile, inspectorii pot solicita copii ale unor documente, dar nu pot retine originalele. Daca dupa incheierea inspectiei descoperiti ca anumite documente au fost pierdute, nu mai aveti nicio posibilitate de a va indrepta impotriva inspectorilor, iar refacerea lor poate fi dificila sau costisitoare.

Ajungem in acest moment la etapa T4, cand inspectorii au intocmit proiectul de raport de inspectie si vi-l pun la dispozitie pentru a-l citi si analiza. De regula veti avea la dispozitie aproximativ 24 de ore pentru a face acest lucru. Ideal ar fi ca la acest moment sa stiti deja toate problemele inainte de a citi documentul. Daca la prima lectura veti descoperi surprize inseamna ca nu v-ati descurcat prea grozav in etapele anterioare.

Cititi cu atentie, refaceti calculele daca vi s-au stabilit obligatii suplimentare (oricand se poate strecura o greseala a carei reparatie ulterioara va poate costa destul de scump), verificati ca informatiile mentionate sunt corecte, identificati impreuna cu avocatul sau consultantul fiscal eventualele probleme formale si stabiliti impreuna modalitatea de actiune. Asa cum spuneam in episodul 1, traim inca in tara formelor fara fond iar un viciu de procedura poate fi exploatat in favoarea dumneavoastra!

Urmeaza apoi discutia finala dintre inspectori si contribuabil (T5) in care veti prezenta punctul dumneavoastra de vedere si veti solicita corectarea eventualelor erori. Din experienta personala va pot spune ca, de regula, daca ati ajuns in acest punct este greu sa mai schimbati ceva esential din proiectul de raport. Inspectorii si-au format deja o opinie asupra problemelor si cu greu mai pot fi convinsi sa si-o schimbe. Singurele elemente care mai pot fi corectate sunt cele legate de aspecte formale sau de calcule eronate pe care le mentionam mai sus.

In cazul in care aveti totusi divergente majore pe un subiect anume, legea va da posibilitatea de a prezenta organelor de inspectie fiscala un punct de vedere scris (T6). Informati inspectorii de acest lucru la momentul discutiei finale si cereti-le ragaz pentru a-l intocmi si a-l depune. Acest punct de vedere va fi citit de catre inspectori si superiorii acestora si trebuie sa fie luat in considerare la definitivarea raportului de inspectie. Practic in 99% din cazuri, acesta este insa tot atat de util contribuabilului precum o frectie la un picior de lemn... Inca o data subliniez importanta atitudinii proactive pe durata inspectiei prin care sa evitati suprizele de la final. Pentru ca acestea sunt foarte rar unele placute...

Pana la episodul urmator, mult succes!


Comenteaza articolul

Opinia cititorilor nostri este importanta pentru noi, Wall-Street incurajand publicarea comentariilor voastre. Pe site urmeaza sa isi gaseasca locul numai comentariile pertinente, on-topic, prezentate intr-un limbaj civilizat, fara atacuri la persoane / institutii. Ne rezervam dreptul de a elimina orice comentariu care nu corespunde acestor principii, precum si de a restrictiona accesul la comentarii utilizatorilor care comit abuzuri grave sau repetate.