Manifest pentru o revolta civilizata

Un titlu dur, caci revolta inseamna a te razvrati, a fi indignat, nuantat insa de termenul "civilizata", iar despre asta vreau sa atrag atentia in randurile urmatoare.

Au uitat oare romanii sa se "revolte", au incetat sa mai "miste lucrurile"?

Cand ai scris ultima oara o petitie? O intrebare al carei raspuns te poate pune intr-o postura considerata de multi defavorabila, aceea de "petitionar".

Petitionar nu inseamna doar sa transmiti o adresa catre o institutie sau autoritate, inseamna mai mult: inseamna ca esti o persoana ambitioasa, orientata pe rezultat, dornica sa indrepte lucrurile, avida de "normal". Esti un exemplu pentru generatia actuala si un etalon pentru generatia viitoare.

Personal, fac parte din categoria oamenilor care nu doar spera sa se intample ceva ci chiar fac ceva pentru ca lucrurile sa se intample. Si pentru ca stiu ca informatia iti creeaza pe langa siguranta si o puternica dorinta de nou, un sentiment de "lucrurile pot fi si altfel", va invit sa privim petitiile din perspectiva unui instrument util in a genera schimbare.

O radiografie a aplicarii legislatiei privind dreptul romanilor la petitionare pe anul 2012, scoate la iveala o tara divizata, un dezechilibru intre autoritati sufocate de petitii si grav subdimensionate ca resursa umana si autoritati cu o activitate mai mult decat lejera din prisma relatiilor publice.

Iata care a fost situatia celor mai accesate autoritati si institutii publice din Romania pe parcursul anului trecut. Infograficul atasat ilustreaza o realitate aproape uimitoare a numarului cetatenilor care solicita interventia si suportul autoritatilor in diverse situatii.

Cea mai "accesata" autoritate anul trecut a fost Ministerul Afacerilor Interne, cuprinzand toate structurile acestuia, care a primit nu mai putin de 539.615 petitii. Un numar impresionant daca este sa ne gandim ca, potrivit ultimului recensamant, Cluj-Napoca, cel mai mare oras dupa Bucuresti ca numar de locuitori, are putin peste 309.000 persoane.

Pe locul secund apare Ministerul Apararii Nationale cu un total de 401.675 petitii, adresate tuturor institutilor din subordine. Un loc trei deloc surprinzator este ocupat de Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor cu 53.890 petitii.

Clasamentul continua cu institutii importante precum Ministerul Muncii cu 30.080 petitii, Administratia Prezidentiala cu 26.732 petitii sau Avocatul Poporului cu 9.910 petitii.

Ce inseamna de fapt aceste cifre?

Raspunsul nu este nici simplu, insa nici foarte complicat, caci potrivit autoritatilor mai sus amintite din numarul total de petitii peste un sfert sunt directionate spre competenta solutionare altor autoritati, fiind deci gresit adresate.
Tot aceleasi autoritati sustin ca o medie de 80% dintre petitii primesc raspuns in termenul legal de 30 de zile, putine fiind cazurile unde petitiile se solutioneaza in termenul maxim prevazut de lege de 45 de zile. Cu alte cuvinte gradul de complexitate nu este unul foarte mare.

Asadar, autoritati eficiente care se incadreaza in termenul legal si pe cale de consecinta, petitionari de asemenea multumiti. Realitatea este insa alta!

Numarul de petitii primit de catre doua dintre institutiile de arbitraj din Romania, Avocatul Poporului si Administratia Prezidentiala (Compartimentul pentru probleme cetatenesti), ne demonstreaza contrariul. Zeci de mii de cetateni se plang acestor institutii de gestionarea defectuoasa a petitiilor de catre alte autoritati.

Raspunsurile primite de la autoritatile cuprinse in clasament m-au facut sa inteleg ca, exista foarte multe persoane care nu stiu cui sa adreseze o petitie, pierzand timp pretios in rezolvarea problemei si persoane care nu apeleaza deloc la acest instrument. Asa se explica cum Agentia Nationala pentru Protectia Mediului a primit pe tot anul 2012 numai 68 petitii sau Autoritatea Nationala pentru Sport si Tineret cu doar 89 petitii. Exista si o autoritate al carui numar de petitii este ingrijorator de mic, Agentia Nationala pentru Programe Comunitare in domeniul Educatiei si Formarii Profesionale care a inregistrat in tot anul 2012 doar 6 petitii.

Ca sa intelegi utilitatea petitiei si sa o folosesti intr-un mod eficient trebuie sa cunosti cateva elemente esentiale:

Ce prevede legislatia:
Dreptul la petitionare este reglementat prin Constitutie: art. 51 "Cetatenii au dreptul sa se adreseze autoritatilor publice prin petitii..." Reglementarea activitatii de solutionare a petitiilor este prevazuta de OG 27/2002 aprobata prin Legea 233/2002 cu modificarile si completarile ulterioare. Exercitarea acestor drepturi este scutita de orice taxa. Cele mai importante prevederi ale legislatiei sunt cele privitoare la termenul de solutionare: 30 de zile calendaristice de la inregistrare, iar in cazul in care analiza este mai complexa termenul se prelungeste pana la cel mult 45 zile.

De mentionat ca legislatia din Romania este in concordanta cu legistalia din majoritatea statelor membre ale Uniunii Europene, exceptie facand Finlanda unde legea nu prevede niciun termen maxim de raspuns, toate petitiile avand caracter urgent si important, autoritatile fiind astfel obligate sa actioneze cat mai repede.

Cum afli care este autoritatea sau institutia publica ce iti poate oferi suportul?

Guvernul Romaniei prin Secretariatul General al Guvernului este institutia cea mai potrivita in a te redirectiona catre o institutie sau autoritate din subordine, asa ca inainte de a transmite o petitie, un simplu apel telefonic va grabi rezolvarea petiei tale.

Putin stiu ca, de exemplu, in Bucuresti exista Autoritatea pentru Supravegherea si Protectia Animalelor - ASPA, aflata in subordinea Consiliului General si careia ii poti adresa petitii cu privire la problema cainilor comunitari. De cele mai multe ori sunt contactate primariile de sector, care directioneaza petitia catre ASPA - asta inseamna timp pierdut.

Sau ca pentru probleme legate de drepturile pasagerilor transportului aerian, in cazul in care esti nemultumit de serviciile unui oprator aerian care nu este din Romania, te poti adresa Centrului European al Consumatorilor din Romania, care va analiza petitia si o va adresa autoritatilor din tara de origine a operatorului pentru a-i solicita acestuia respectarea drepturilor.

Ce te faci daca nu esti multumit de raspunsul primit?

Depinde foarte mult de speta, insa daca autoritatea si/sau institutia reprezinta o structura a vreunui minister, atunci te poti adresa cu un memoriu catre ministerul de resort, in functie de evolutie poti solicita si interventia Avocatului Poporului si/sau a Administratiei Prezidentiale. De remarcat ca, potrivit Administratiei Prezidentiale, termenul mediu de raspuns la petitiile primite pe parcursul anului 2012 a fost de 14 zile de la inregistrare.

Du petitia la nivelul urmator.

Petitie inseamna si transmiterea unei sugestii/ propuneri, inseamna sa ai o idee si sa lupti pentru ca aceasta sa se transpuna in realitate.

Cred cu tarie ca viitorul unei tari se construieste mai ales din proiecte, initiative ce se transforma in legi sau bune practici.

Cred ca ambitia de a fi mai buni este de departe cel mai important element al schimbarii. Avem nevoie de oameni care atunci cand vad ca ceva nu functioneaza - actioneaza, cauta raspunsuri, dezvolta solutii.

Ma intorc la titlul articolului si aduc un exemplu graitor: "O cursa de linie a uneia dintre cele mai importante companii aeriene din Romania decoleaza catre destinatie cu o intarziere de peste 5 ore. In tot acest timp pasagerii iscasera deja o revolta in toata regula: amenintari catre angajatii companiei, tipete, injuraturi, poze etc. Dupa ce ajungi la destinatie, civilizat, demarezi procedura de solicitare a unei despagubiri prevazute de legislatie in anumite conditii. Compania aeriana si autoritatea publica careia i-ai solicitat suportul revin cu un raspuns stupefiant: < Din cei aproape 180 de pasageri, ati fost singura persoana care a adresat o reclamatia privind asistarea defectuasa pe durata intarzierii...>" Da, avem nevoie de revolte civilizate. La ce bun tot "circul" daca in realitate nu intreprinzi nicio actiune?!

Am scris acest articol pentru ca stiu ca multora le trebuie doar un mic imbold pentru a-i surprinde pe ceilalti.

Pentru un "maine" mai bun, trebuie sa te implici "azi"- este un tip de mentalitate ce poate schimba totul.

Ce te costa sa fii un promotor al schimbarii?
Timp, insa merita efortul! Satisfactia unui rezultat pozitiv, a unui "bine" facut la momentul potrivit, este indescr'+'iptibila.


O revolta civilizata schimba comportamente, atitudini, rezultate. Luptati pentru o tara mai buna!


Comenteaza articolul

Opinia cititorilor nostri este importanta pentru noi, Wall-Street incurajand publicarea comentariilor voastre. Pe site urmeaza sa isi gaseasca locul numai comentariile pertinente, on-topic, prezentate intr-un limbaj civilizat, fara atacuri la persoane / institutii. Ne rezervam dreptul de a elimina orice comentariu care nu corespunde acestor principii, precum si de a restrictiona accesul la comentarii utilizatorilor care comit abuzuri grave sau repetate.