Cum “supravietuim” unei inspectii fiscale? Partea a 4-a

Intrucat vara e pe sfarsite, mi-am zis ca e momentul sa finalizez seria de articole pe tema controalelor fiscale, pentru a va putea intra bine pregatiti din acest punct de vedere, in noul sezon ce sta sa inceapa. Daca din cauza vacantei sau din alte motive n-ati apucat sa cititi primele episoade sau daca doriti sa va reimprospatati memoria, le puteti accesa aici: partea 1, partea a 2-a, partea a 3-a.

Ne aflam asadar in etapa T7 pe axa timpului asa cum am prezentat-o in partea a 2-a a acestei serii, etapa in care inspectorii fiscali emit raportul de inspectie fiscala si il pun la dispozitia contribuabilului.

Daca lucrurile au mers „ca la carte”, ar trebui ca in acest moment sa cititi documentul respectiv, sa il semnati, inspectorii sa va multumeasca pentru buna colaborare si sa va concentrati 100% pe activitatea dumneavoastra. De multe ori lucrurile nu stau insa asa, finalul inspectiei propriu-zise fiind inceputul de drum al unui lung, obositor (dar si costisitor) proces de contestare a raportului de inspectie fiscala.

Asadar, cititi cu atentie varianta finala a raportului si verificati daca modificarile agreate cu inspectorii dupa discutia finala au fost introduse si daca eventualele erori ce s-au strecurat initial au fost indreptate. De asemenea, este important ca, in cazul in care au fost stabilite datorii fiscale suplimentare achitate de dumneavoastra in timpul inspectiei, inspectorii sa mentioneze explicit acest lucru in raportul intocmit. Evitati astfel riscul ca acestea sa va fie imputate inca o data prin decizia de impunere.

De asemenea, in cazul in care au existat divergente iar contribuabilul a depus un punct de vedere scris asupra problemei respective, inspectorii au obligatia de a-l anexa la raportul de inspectie fiscala precum si de a include in raport punctul lor de vedere, impreuna cu fundamentul legal pe care acesta se sprijina. Insistati asupra acestui aspect intrucat raportul de inspectie reprezinta cel mai important document in etapele de contestatie care vor urma.

In situatia in care nu sunteti de acord cu unul sau mai multe aspecte inscrise in raport, puteti refuza semnarea lui, dar acest lucru nu face decat sa intarzie lucrurile cu cateva zile. Organele de control va vor transmite documentul respectiv prin posta, data inscrisa pe plic fiind considerata data la care ati luat la cunostinta rezultatele inspectiei.

Odata cu raportul, autoritatiel vor emite si decizia de impunere (T8), in baza careia vi se stabileste obligatia legala de plata a obligatiilor fiscale suplimentare. In mod normal aceste sume trebuie platite indiferent daca raportul de inspectie fiscala va fi contestat sau in termenul prevazut de lege. Mai exact spus, contestarea sumelor nu conduce automat la suspendarea obligatiei de plata: inspectorii au dreptate pana cand autoritea de solutionare a contestatiei sau instanta nu stabileste contrariul.

Daca plata nu este efectuata, organele fiscale pot incepe procedura de executare silita a contribuabilului (T9). In acest caz, cu ajutorul unui consultant fiscal priceput si a unui avocat bun puteti initia rapid o actiune in instanta prin care sa obtineti suspendarea executarii silite pentru o anumita perioada. Neavand pregatire juridica nu va pot da prea multe detalii despre aceasta procedura, dar un element important este ca impreuna cu consultantul fiscal sa puteti pregati o argumentatie solida impotriva punctului de vedere al inspectorului, argumentatie care sa fie ulterior sustinuta in instanta de avocat si care sa convinga judecatorul ca executarea silita nu trebuie efectuata.

Contestatia la raportul de inspectie (T10) se depune la autoritatile fiscale in termen de 30 de zile lucratoare de la data la care acesta v-a fost adus la cunostinta (data semnarii sau data postei, asa cum am mentionat mai sus) si va recomand ca aceasta sa fie redactata atat cu suportul consultantului fiscal cat si a avocatului care va ajuta in acest demers. Aceasta intrucat este important ca, inca de la momentul contestarii, sa aducem toate argumentele si informatiile pe care le consideram relevante pentru caz. Aceasta intrucat in situatia (cea mai des intalnita) in care raspunsul la contestatie este negativ si se decide atacarea acestuia la Curtea de Apel (T11), exista riscul ca judecatorul sa nu accepte in sprijinul contribuabilului invocarea de argumente care nu au fost incluse de la bun inceput in discutie.

Revenind la contestatie, din pacate legea este nedreapta si nu prevede un termen in care organele de solutionare au obligatia sa vina cu un raspuns la cererea contribuabilului (desi in cazul acestuia, nedepunerea in 30 de zile a contestatiei il face sa decada din drepturi). Am intalnit situatii in care raspunsul la contestatie a intarziat mai aproape un an, caz in care impreuna cu avocatii am decis inceperea unei actiuni separate in instanta, prin care am somat fiscul sa ne raspunda. Desi aceasta este o cale oarecum „laturalnica” si considerata inutila de catre unii avocati, pot sa va spun ca in majoritatea cazurilor si-a atins scopul, impulsionand autoritatile sa procedeze la solutionarea contestatiei.

Rezultatul acesteia poate fi (i) acceptarea partiala sau totala a cererii contribuabilului, (ii) decizia de anulare a raportului de inspectie si refacerea intregului proces sau (iii) respingerea solicitarilor contribuabilului.

In cazul (destul de nefericit) in care se dispune refacerea totala sau partiala a inspectiei, este foarte important de retinut faptul ca echipa de control trebuie sa fie compusa din alti inspectori decat cei care au facut prima verificare. Daca aceasta conditie nu este indeplinita, aveti dreptul de a refuza inceperea inspectiei.

Daca autoritatile fiscale resping contestatia, avocatul dumneavoastra devine „vioara intai”, iar rolul consultantului fiscal ramane doar sa clarifice anumite aspecte de natura tehnica, atunci cand situatia o cere.

Urmeaza, asa cum am mentionat, o actiune la Curtea de Apel (T11) in care puteti avea sau nu castig de cauza. Indiferent de rezultat, cel mai porbabil ca veti ajunge sii la etapa urmatoare la Inalta Curte de Casatie si Justitie (T12) intrucat fie dumneavoastra fie organele fiscale veti / vor contesta decizia Curtii de Apel.
Raspunsul primit de aici inchide de cele mai multe ori cazul, dar exista si situatii in care contribuabilii cer avocatilor sa mearga mai departe si sa ii ajute sa isi obtina dreptatea la Curtea Eurpeana de Justitie. Procesul este unul de durata si, dupa cum am mentionat mai sus, este de competenta unui avocat specializat, deci nu ma voi hazarda in a da sugestii sau recomandari aici.

In speranta ca dupa lectura acestei serii de articole va veti simti un pic mai confortabil la gandul unei inspectii fiscale, va multumesc, astept intrebari grele si va mai astept aici pentru alte discutii pe teme fiscale.


Comenteaza articolul

Opinia cititorilor nostri este importanta pentru noi, Wall-Street incurajand publicarea comentariilor voastre. Pe site urmeaza sa isi gaseasca locul numai comentariile pertinente, on-topic, prezentate intr-un limbaj civilizat, fara atacuri la persoane / institutii. Ne rezervam dreptul de a elimina orice comentariu care nu corespunde acestor principii, precum si de a restrictiona accesul la comentarii utilizatorilor care comit abuzuri grave sau repetate.