Cum crestem o generatie antreprenoriala?

Cu un segment de business care si-a incetinit investitiile si economii care continua sa se contracte sau sa creasca intr-un ritm aproape de zero, guvernele par sa-si fi epuizat resursele in incercarea de relansare a economiilor nationale, de scadere a somajului si de readucere a increderii populatiei in sanatatea mediului economic si in promisiunea unui nivel crescut al bunastarii. In oglinda, initiativele antreprenoriale sustin prin dezvoltarea lor inovatia, un cuvant mare pentru unii dintre noi dar fara de care cresterea in multe economii nu ar fi posibila, creeaza locuri de munca si conduc la crestere economica.

“O modalitate prin care guvernele pot progresa in eforturile lor este aceea de a valorifica energia si cunostintele antreprenorilor, unul dintre cele mai importante motoare de crestere la nivel global. Acestia au nevoie de un mediu prietenos (fiscal, de reglementare, de finantare, cultural, educational) in care sa isi poata testa ideile, iar guvernele sunt bine pozitionate pentru a ajuta la indepartarea unor bariere si a atenua multe dintre provocarile cu care se confrunta antreprenorii”, spune Bogdan Ion, Country Managing Partner, EY Romania.

Sarcina guvernelor este cu siguranta foarte complicata, pentru ca trebuie sa ia in considerare un complex de factori. Cea mai importanta bariera resimtita de antreprenori este accesul la finantare, si nu doar in Romania. Conform EY G20 Entrepreneurship Barometer 2013 , lansat in luna august 2013, 77% dintre antreprenorii din UE intampina dificultati in obtinerea de finantare, iar 62% considera ca accesul la finantarea bancara s-a deteriorat in ultimii trei ani.

La nivelul Romaniei, procentul este si mai descurajator: 92% dintre antreprenori considera ca finantarea este dificila pentru tinerii intreprinzatori, in timp ce niciunul dintre ei nu considera ca accesul la finantare este foarte usor.

In conditiile in care accesul la finantarea traditionala ramane limitat pentru antreprenori, exista o cerere din ce in ce mai mare pentru variante alternative de finantare, de tip crowdfunding si microfinantare. In acelasi timp, antreprenorii considera ca a doua cea mai importanta sursa de finantare dupa cea bancara este reprezentata de ajutorul de stat si alte surse guvernamentale.
O investitie fara indrumarea potrivita se poate dovedi o investitie irosita. Doar acordarea de sprijin financiar nu este suficienta pentru a permite antreprenorilor sa isi atinga adevaratul potential.

Dezvoltarea unor ecosisteme de sprijin ar fi benefica in acest sens – cei mai multi dintre respondentii studiului EY G20 Entrepreneurship Barometer 2013 (36%) considera ca dezvoltarea incubatoarelor de afaceri ar avea cel mai mare impact in cresterea pe termen lung a antreprenoriatului. La nivelul Romaniei , 43% dintre antreprenori considera ca dezvoltarea acestora ar avea un impact foarte mare.

Citeste si:

Dintre tarile G20, cel mai incurajator exemplu in dezvoltarea acestor incubatoare vine, poate surprinzator, nu din tari cu traditie antreprenoriala, ci din Rusia, unde unul din patru antreprenori considera ca accesul la aceste forme de sustinere a start-up-urilor s-a imbunatatit semnificativ in ultimii trei ani. Rusia are mai mult de 1100 de incubatoare si parcuri tehnologice. Romania, in schimb, nu sta nici pe departe atat de bine. In 2010 aveam 58 de incubatoare , din care 20 la nivelul regiunii Bucuresti-Ilfov, sustinute printr-un program national de dezvoltare a incubatoarelor in anii 2002-2012.

Este greu de spus cate sunt cu adevarat functionale, dar multe sunt incepute de cele mai multe ori fara a avea o experienta antreprenoriala anterioara. Vestea buna este ca incubatoarele se regasesc ca o prioritate in Strategia Ministerului Tineretului si Sportului in domeniul tineretului, doar ca formarea acestora ramane in proiectul de strategie la nivel de „deziderat”, ideea nefiind dezvoltata in cadrul textului strategiei.

O misiune si mai delicata decat finantarea si sustinerea antreprenorilor prin crearea de incubatoare este, poate, schimbarea perceptiei asupra esecului la nivel culturii nationale, pentru ca implica schimbarea mentalitatilor. O perspectiva de abordare a acestei probleme este promovarea antreprenorilor ca si creatori importanti de locuri de munca: 84% dintre intreprinzatori cred ca aceasta perspectiva de promovare ar avea un impact semnificativ asupra dezvoltarii antreprenoriatului in urmatorii trei ani.

Nu in ultimul rand, 83% dintre antreprenorii G20 cred ca guvernele trebuie sa simplifice mediul fiscal, pentru a sustine IMM-urile. In Romania, antreprenorii continua sa discute in mod constant despre subiecte ca birocratie, nivelul taxelor si predictibilitatea mediului fiscal.

Pentru a creste o generatie antreprenoriala trebuie actionat acum! Sunt o multime de arii in care conform EY G20 Entrepreneurship Barometer 2013, actiunea comuna a guvernelor, antreprenorilor maturi si chiar a corporatiilor poate produce transformari semnificative la nivelul societatii. Formarea antreprenorilor, imbunatatirea imaginii lor, comunicarea aportului pe care il au in cresterea economica si crearea de noi locuri de munca sunt actiuni esentiale si pot face din antreprenoriat o optiune valida si respectata de cariera.


Comenteaza articolul

Opinia cititorilor nostri este importanta pentru noi, Wall-Street incurajand publicarea comentariilor voastre. Pe site urmeaza sa isi gaseasca locul numai comentariile pertinente, on-topic, prezentate intr-un limbaj civilizat, fara atacuri la persoane / institutii. Ne rezervam dreptul de a elimina orice comentariu care nu corespunde acestor principii, precum si de a restrictiona accesul la comentarii utilizatorilor care comit abuzuri grave sau repetate.