Bugetele Online si tranzitia

Daca acum 7 ani bugetele publicitare de online erau cvasi-inexistente, acum, conform unei statistici Google din 2012, ele ating in Romania pragul de 10% din totalul bugetelor alocate in publicitate. Peste inca 7 ani, atunci cand acea parte a Romaniei cu o minima putere de cumparare va fi foarte activa online, este posibil ca spend-ul publicitar online sa-l rivalizeze pe cel al TV-ului. Este acest scenariu prea optimist, in conditiile in care marketerii inca se straduiesc sa foloseasca mediul la o capacitate acceptabila?

In articolul de fata voi expune 4 bariere de gandire pe care in 4 ani de marketing online le-am sesizat atat la clienti, cat si in propriile preconceptii. Pe care a trebuit sa le ajustez constant, pentru a reusi conceptualizarea corecta a sumelor investite in online, pentru a intelege corect miza lor.

1. O prezenta solida in online nu se rezuma la prima pozitie in Google. Se intalneste des reductia “buget online = facem un site care sa apara cat mai sus in google search”. Un site sus in google nu este un lucru rau, pentru ca vorbim de un tip de trafic foarte dezirabil (traficul organic), insa gandul corect incepe cu: ce tip de trafic este dezirabil si admis pentru scopul nostru si cu ce motivatie vine acest trafic pe site-ul nostru? O prezenta online inseamna sa generezi trafic calificat, adica acela capabil sa livreze cat mai multe...

Citeste si:

2. Conversii. Conversiile fac legea (si nu neaparat traficul sau vizualizarile de banner). Pentru ca am vorbit de motivatie si dezirabilitate, conversia este punctul in care ceea ce motiveaza publicul tau se intalneste cu ceea ce “campania” ta ar trebui sa ofere, respectiv ce-ar trebui sa faciliteze site-ul tau. O vanzare efectuata cu cardul, una ce urmeaza sa se finalizeze la posta, o adresa de email obtinuta, un formular completat, un articol vizualizat, o inscriere, un comentariu, o interactune cu un joculet, toate acestea pot fi conversii, ce se trackuiesc si se optimizeaza incontinuu (obsesiv!). Inclusiv un brand care nu doreste/poate sa vanda nimic direct pe site, trebuie sfatuit sa isi defineasca o conversie si sa isi calibreze design-ul in jurul ei. Numai asa poti stii ce engagement real ai obtinut si sa vezi ce produce investitia ta.

3. Apropos de “campanie”: In realitate, NU exista buget. Cel mai des intalnit (si nefast) tip de gandire anti-online, este gandirea de tip: buget X alocat pe un timp Y, din capul locului. De ce este nefast? Pentru ca intrebarea corecta ar trebui sa fie: ce cost de coversie obtin actualmente? Ce constrangeri de cost conversie ar trebui sa-mi impun (dictate de margine, atunci cand vorbim de o vanzare)? Costul de conversie este unul convenabil? In caz ca raspunsul este unul pozititiv, la aceasta ultima intrebare, putem scala bugetul la maxim, chiar pana la limita de volum pe care piata le poate sustine. Acest stadiu in care obtinem formula optima intre volume si cost de conversie se itereaza incet si cu rabdare prin trial and error (optimizare continua). De aceea abordarea corecta este: cat buget pot sa investesc pentru acest proces de optimizare? Aceste eforturi ajung sa coste cateva mii de euro. Insa daca ele dau roade, apoi, in mod fericit, bugetele se auto-sustin, si aproape ca nici nu iti mai dai seama atunci cand cheltuiesti 20.000 pe luna in media online (cu folos). De multe ori costul efortului de optimizare nu se ia in considerare, dar mai mult: se impun limite media care sunt arbitrare si nu tin cont de performance.

4. Nu mai predici, ci asculti. Conversezi cu publicul tau, dialoghezi, analizezi si inveti. Pentru ca online-ul este un mediu reactiv, mesajul tau poate fi interpretat, dublat, colportat in moduri pe care campania ta poate ca nu le intentioneaza. Cel mai indicat este sa folosesti aceasta aparenta lipsa de control in avantajul tau, sa nu percepi doar riscurile, ci sa cauti sansele. Brand-urile care invata sa asculte de userii lor, sa isi optimizeze continuu propunerea, design-ul si flow-ul campaniilor in functie de feedback-ul userilor, au numai de castigat. Brand-urile care decad in wishful thinking, in ierarhii si in lipsa de reactie, care cauta in brand book motive spre a nu face lucruri curajoase, acele branduri au (in general) de pierdut. De aceea, pentru analiza si creatie trebuie prevazut un buget separat, ce nu trebuie tratat in categoria “si altele”.

Si pentru ca ne place sa invatam alaturi de clientii nostri, nu ezitati sa ne contactati pentru orice proiect online, indiferent daca este unul pur de e-commerce sau unul ce necesita multa creativitate. De curand, punem la dispozitia clientilor nostri si tool-ul de optimizare
Marketizator, prima platforma de conversie romaneasca.


Comenteaza articolul

Opinia cititorilor nostri este importanta pentru noi, Wall-Street incurajand publicarea comentariilor voastre. Pe site urmeaza sa isi gaseasca locul numai comentariile pertinente, on-topic, prezentate intr-un limbaj civilizat, fara atacuri la persoane / institutii. Ne rezervam dreptul de a elimina orice comentariu care nu corespunde acestor principii, precum si de a restrictiona accesul la comentarii utilizatorilor care comit abuzuri grave sau repetate.