Flote auto ecologice si tehnologii moderne, cele mai importante tendinte globale in leasingul operational

Luand in considerare cresterea din ultimii ani a pietei de leasing operational din Romania si avantajele pe care aceste servicii le aduc companiilor, este un moment oportun sa analizam trend-urile si cerintele de pe aceasta piata.

Conform ultimelor raportari realizate de Asociatia Societatilor de Leasing Operational (ASLO) si diferite publicatii financiare, piata leasing-ului operational aproape ca s-a dublat in ultimii 5 ani si a ajuns de la o flota totala de 22.421, in 2008, la 41.514, in primul semestru din 2013. Aceasta crestere se datoreaza, pe langa avantajele financiare, unor factori sociali, tehnologici sau legislativi. Aceste tendinte au influente din ce in ce mai mari asupra comportamentului de consum pentru astfel de servicii de Leasing Operational si Fleet Management, astfel ca si companiile de leasing operational trebuie sa se adapteze la nevoile si cerintele pietei.

Schimbul de generatii aduce un nou tip de clienti cu nevoi diferite si pretentii mai mari si este estential ca aceste caracteristici sa fie identificate si satisfacute. Mai mult, aceasta piata este in continua crestere datorita majorarii procentului populatiei din mediul urban. Conducatorul auto traditional care asculta postul de radio favorit este inlocuit cu un nou stereotip pentru care gadget-urile si accesul la Internet sunt factorii esentiali.

Totodata, pe masura ce problemele de mediu se multiplica este normal ca oamenii sa se indrepte spre autoturisme care polueaza cat mai putin, mai ales ca au de castigat si din punct de vedere legislativ, taxele fiind mai mici pentru autoturismele cu emisii reduse de CO2.

Odata identificate aceste mega-tendinte sociale majore, firmele de leasing operational trebuie sa observe si modul in care sunt afectati clientii lor de aceste schimbari. Companiile care apeleaza la acest tip de servicii se indreapta spre flote mai ecologice si isi maresc proportia de autovehicule mai prietenoase cu mediul si eficiente din punct de vedere al consumului de carburant. Principalele avantaje ale flotelor de autoturisme ecologice sunt politici de taxe favorabile si o imagine corporativa responsabila fata de mediu. De asemenea, exista o cerere in crestere pentru vehicule cu motoare mai mici pentru a reduce costurile. Un alt aspect de care clientii sunt din ce in ce mai preocupati este costul total de proprietate (TCO). Clientii solicita din ce in ce mai mult solutii complete pentru flotele lor, care sa includa administrare, reducerea emisiilor de CO2, consultanta pentru flota si multe altele. Ca raspuns la aceasta problema, companiile de leasing ofera tot mai multa consultanta TCO cu scopul de a identifica si indruma clientii catre o administrare mai buna a costurilor totale cu flota auto. Totusi, anumite piedici apar in reducerea costului total de proprietate odata cu cresterea constanta a pretului carburantilor, inchirierile zilnice sau costul anvelopelor. La aceste probleme se mai adauga si maririle de taxe din Europa de Vest: cresterea TVA-ului si taxarea in functie de emisiile de CO2 inregistrata in 19 tari.

Rezultatele obtinute in ultima perioada de firmele de leasing operational arata ca acestea au reusit sa se adapteze cu success la schimbarile de pe piata. In ultimii ani, firmele de leasing operational au consemnat extinderea duratei contractuale cu clientii lor, reducerea emisiilor de CO2 si eficientizarea politicilor auto.

Toate aceste schimbari la nivel social au influentat si modul de abordare a achizitiilor de flote la nivel international. Companiile se indreapta in ultimul timp spre achizitii de flote centralizat, la nivel global apeland la mai multe firme de leasing operational. Deasemena, prin politicile de flota implementate, clientii au redus numarul marcilor auto pe care utilizatorii le pot alege la 2-3 grupuri auto.

Pentru firmele de leasing operational, toate aceste modificari in perceptia utilizatorilor aduc noi provocari, dar si oportunitati. Barierele pe care firmele de leasing trebuie sa le depaseasca constau in activitatea lor care urmeaza evolutiile economice generale, eficientizarea costurilor avand in vedere majorarea taxelor si noua mentalitate conform careia masina de companie nu mai este o necesitate pentru “noua generatie de manageri”. Un alt aspect ingrijorator pentru firmele de specialitate este ca segmentele cheie pentru leasingul operational full service, cum ar fi farma sau constructii, infrunta provocari semnificative. Totusi, se produc schimbari de mentalitate si in favoarea acestei industrii, avand in vedere ca leasingul auto este in linie cu evolutiile sociale si de business: de la posesie catre utilizare si indreptandu-se catre externalizarea serviciilor. Alte oportunitati pentru firmele de leasing operational sunt posibilitatile de crestere in pietele emergente si IMM-urile care sunt factori cheie de crestere in Europa.

Aceste schimbari recente de pe piata internationala sunt imbucuratoare si incep sa isi faca simtita prezenta si pe piata din Romania, generand o gandire occidentala, orientata spre business. Incepem sa dam uitarii anumite idei preconcepute si sa ne preocupam de factori cu adevarat importanti pentru un model de afaceri de success. Antreprenorii romani incep sa investeasca inteligent si sa ia decizii bazate pe considerente economice si eficientizarea costurilor iar leasingul operational este o optiune la indemana.


Comenteaza articolul

Opinia cititorilor nostri este importanta pentru noi, Wall-Street incurajand publicarea comentariilor voastre. Pe site urmeaza sa isi gaseasca locul numai comentariile pertinente, on-topic, prezentate intr-un limbaj civilizat, fara atacuri la persoane / institutii. Ne rezervam dreptul de a elimina orice comentariu care nu corespunde acestor principii, precum si de a restrictiona accesul la comentarii utilizatorilor care comit abuzuri grave sau repetate.