Alternativa la inasprirea cuantumului amenzilor pentru sanctiunile din Codul Rutier

Existenta unei asigurari obligatorie RCA, ca si conditie a valabilitatii permisului de conducere, completata obligatoriu, pentru a da eficienta primei masuri, cu obligarea ca nevinovatul de producere a evenimentului sa fie despagubit de propriul asigurator RCA, ambele masuri corelate cu obligarea ca la incheierea unei noi asigurari RCA, ca si conditie a valabilitatii permisului de conducere, sa fie conditionata de plata amenzilor primite de conducator in anul precedent.

O astfel de masura ar duce la intarirea disciplinei in trafic prin aplicarea de catre asiguratori a sistemului bonus malus. Amenda pe care o vom suporta va fi majorarea cuantumului primei de asigurare RCA daca am produs un eveniment in anul anterior, pe langa plata unor amenzi contraventionale al carui cuantum sa fie stabilit la un nivel rational si justificat.

Este absolut necesara si inasprirea, justificata, a sanctiunilor si intarirea autoritatii politistilor. Personal, sunt de acord cu marirea perioadei de suspendarea a permisului de conducere si a cuantumului amenzilor dar, nu in mod nejustificat. Daca statul isi recunoaste slabiciunile atunci sa lasam privatul sa-si faca treaba.

O solutie mult mai la indemana politicului din Romania, fara o majorare nejustificata a cuantumului amenzilor de circulatie, pana la intarirea autoritatii politistilor (absolut necesara) este si intarirea rolului asigurarilor si a asiguratorilor in legislatia rutiera fapt ce va duce, in timp, la disciplinarea soferilor in trafic. Cum? Prin introducerea asigurarii obligatorie RCA ca si conditie a valabilitatii permisului de conducere. Permisul de conducere este o optiune si nu o obligatie de a-l obtine dar, obligatia de a-l mentine valabil apartine tuturor posesorilor de permis.

Asiguratorul aplica Bonus-malus, acesta fiind un sistem prin care se urmareste o incurajare a celor de pe urma carora asiguratorul nu plateste daune si o descurajare a celor de pe urma carora asiguratorul plateste daune. Fiind o asigurare pentru terti asiguratorul care suporta dauna este cel care are asigurat vinovatul de producere a evenimentului. Vinovatul de producere a evenimentului este cel care incalca regulile de circulatie. Punctele forte ale acestor masuri le-am mai expus aici.

Lipsa RCA-ului, ca si conditie a valabilitatii permisului si a dovezii plati amenzilor primite, va reduce numarul celor ce circula fara RCA intrucat, suspendarea permisului auto este un factor de determinare mai puternic decat cel al lipsei RCA-ului ca si conditie a inscrierii in circulatie.

Exista un numar mare de posesori de permis auto care conduc sporadic sau chiar si cu intreruperi de ani. In situatia in care nu conduci nu vei fi obligat sa-ti faci asigurare RCA. Insa, dupa o intrerupere de 5 ani, de ex., nu este oare necesara o reexaminare practica sau macar conducerea cu un instructor a unui anumit numar de ore de conducere?

Asa cum am mai scris, introducerea asigurarii obligatorie RCA ca si conditie a valabilitatii permisului de conducere nu-si va produce efecte depline decat daca va fi insotita si cu reglementarea prin lege, ca: nevinovatul de producere a evenimentului, obligatoriu, sa fie despagubit de propriul asigurator.

Aceasta masura va duce la o "cernere" a asiguratorilor in piata, elementul esential pentru incheierea unei asigurari trebuie sa fie increderea in asigurator si nu obligatia de a "avea" o asigurare in "buzunar", RCA-ul fiind o asigurare pentru terti. Problema care se pune in acest moment este cel al colectarii amenzilor si nu, neaparat, cuantumul acestora.

Exista in acest moment o baza de date a asiguratorilor – CEDAM – unde se poate verifica valabilitatea RCA-ului. Aceasta baza de date poate fi corelata foarte usor cu baza de date ANAF unde posesorul de permis isi are rolul fiscal.

Evidenta evenimentelor va fi mult mai stricta intrucat asiguratorii vor avea interesul sa gestioneze eficient o baza de date reala in vederea acordarii posesorilor de permis auto de bonus malus.

O asemenea masura va duce si la limitarea „abuzului” pe care s-ar putea sa-l faca politia rutiera prin majorarea nejustificata a cuantumului amenzilor. Se va spune ca aceasta masura vizeaza pe cei ce produc evenimente. De acord, dar majoritatea celor ce produc evenimente incalca regulile de circulatie. Tocmai acestia ne intereseaza. Care este scopul legii? Disciplinarea soferilor in trafic sau incasarea de bani la buget?

Oare cel ce conduce cu 150 km/h nu are sanse mult mai mari sa produca un accident?!. Cu siguranta, DA. Si atunci, daca produce un eveniment, pe langa plata unei amenzi rationale, a suspendarii permisului de conducere mai afla si de la asigurator ca va trebui sa plateasca o polita RCA de 2,3 ... 5 ori mai mare decat cea normala oare nu-l va determina sa fie mai atent? Cu siguranta, DA.

Aceasta masura va duce si la limitarea inmatricularii autoturismelor, de catre romani, in alte state, in special Bulgaria. Despre acest aspect am mai scris. Premierul Ponta, a aratat ca Romania este o tara care recunoaste mai greu autoritatea celor care aplica legea si a aratat ca mai sunt multe de lucrat in ceea ce priveste respectarea legii si a regulilor rutiere.

Cred ca a fost foarte greu sa recunoasca acest aspect. Daca autoritatile nu pot sa-si faca datoria sau se vad depasiti atunci sa lasam privatul sa-si faca datoria. Organizatiile publice sunt focusate pe intrari/inputuri si nu pe rezultate/outputuri, in acest fel fiind descurajate sa produca rezultate.

In sectorul comercial privat exista o regula clara si transparenta: rentabilitatea - profitul actionarilor pe fiecare unitate monetara investita. Ca urmare a acestui principiu privatul va cauta rentabilitatea si va sanctiona cum trebuie soferii cu daunalitate mare fapt ce va duce, in timp, si la disciplinarea acestora in trafic.

Privatul va avea, asa cum am aratat mai sus, o evidenta mult, mult mai stricta asupra tuturor evenimentelor, aspect ce va profita si politiei rutiere in cele din urma.

Asigurarea obligatorie RCA ca o conditie a valabilitatii permisului de conducere, si nu a obtinerii acestuia, poate fi insotita si de masuri ca, la un anumit numar de evenimente sau o anumita daunalitate sa duca la suspendarea permisului de conducere pentru o perioda de... Se va spune ca, de ce mai incaseaza asiguratorii banii pentru asigurarea obligatorie RCA? Simplu, nu ai provocat un eveniment rutier a carei culpa sa-ti apartina vei beneficia de bonus, ai eveniment rutier a carei culpa iti aprtine o sa beneficiezi de malus.

Aceasta masura va duce si la reducerea fraudelor in asigurari. Ma indoiesc ca vor mai fi „amatori” de aranjamente intrucat va fi afectat de cresterea primei de asigurare RCA dupa „evenimentul aranjat”.

In ultimul rand, dar la fel de important, pe langa aceste masuri sunt necesare modificari ale legislatiei si in materia contraventionala si asa cum si-au dat seama si guvernantii ca exista o problema si in ceea ce priveste colectarea amenzilor.

O persoana care este martor al unui eveniment rutier refuza de cele mai multe ori sa fie trecut pe procesul-verbal de contraventie datorita faptului ca, este chemat, in caz de contestatie a procesului-verbal, la instanta respectiva, putand fi adus cu mandat de aducere. Nu mai vorbesc de faptul ca daca, acea cauza este la o alta instanta decat resedinta martorului, acesta trebuie sa mearga de cateva ori pentru diverse vicii de procedura, etc...

Si colectarea amenzilor sufera in acest sens. Asa cum s-a scris, daca locuiesc in Brasov, sunt amendat in Bucuresti, trebuie sa platesc in Brasov si sa duc dovada platii amenzii la Bucuresti.

Conditionarea incheierii asigurarii RCA ca si conditie a valabilitatii permisului de conducere de plata amenzilor din anul precedent va duce la o colectare de 100% a amenzilor de circulatie.

De aceea, este necesara modificarea si in aceasta materie. Solutii? Sa le gaseasca specialistii din comisiile juridice ale celor doua camere parlamentare.

Setari Cookie-uri