Costul total de proprietate, aproape necunoscut pentru managerii romani

Desi de mai mult de 8 ani in Romania, leasingul operational pare ca inca are numeroase necunoscute pentru managerii autohtoni. Din lipsa de informatii acestia sunt uneori reticenti in alegerea serviciilor de leasing operational pentru compania pe care o administreaza. TCO (Total Cost of Ownership) este un factor foarte important in luarea acestei decizii, iar acestia trebuie sa inteleaga exact ce reprezinta acest cost si de asemenea ca el poate fi optimizat, rezultand astfel o varianta de finantare foarte atractiva si comoda.

Leasingul operational presupune folosirea bunului finantat pe o perioada limitata de timp, intre 12-57 de luni, fara asumarea unor riscuri aferente proprietarului. Astfel, utilizatorul este obligat sa returneze bunul finantat la finele perioadei de leasing, urmand ca furnizorul de leasing operational sa preia riscul asupra valorii ramase neamortizate la finele contractului prin vanzarea autovehiculului pe piata de second hand.

Costul total de proprietate (TCO) este o estimare financiara destinata sa ajute atat potentialii cumparatori, cat si actualii proprietari in a determina costurile directe si indirecte ale unui produs sau serviciu. Acest cost total de proprietate include pe langa pretul de achizitie a autovehiculului si toate cheltuielile implicate de utilizarea acestuia. TCO poate fi, sau ar trebui sa fie, un criteriu important in decizia de achizitie a unei masini. Astfel, prin adunarea tuturor costurilor care stau la baza acestui indicator si compararea lor pentru diferite tipuri de autovehicule, se poate observa ca masina cu cel mai mic pret de achizitie nu este neaparat si cea mai ieftina.

Companiile de leasing operational sunt cele care le pot oferi clientilor sfaturi cu privire la tipul de autovehicul care se potriveste cel mai bine nevoilor acestora. Astfel, de la inceputul contractului de leasing operational si pe toata durata acestuia, clientii beneficiaza de consultanta specializata de optimizare a costurilor totale de proprietate pentru flota companiei.

TCO (Costul total de proprietate) este compus din urmatoarele elemente:

• Costurile directe cu autoturismul, care includ rata lunara si costurile cu combustibilul. Tot in aceasta categorie trebuie luate in calcul si costurile cu valoarea reziduala, influentata de marca masinii, model, combustibil, perioada de garantie ramasa, etc - diferenta dintre pretul de achizitie si cel de vanzare este una dintre cele mai importante componente ale TCO.

• Costurile fixe, ce reprezinta toate taxele aferente achizitiei si utilizarii autovehiculelor din cadrul flotei: taxa de prima inmatriculare, costurile cu inmatricularea masinilor, impozitul anual, urmarirea valabilitatii si achizitia rovinietei anual, procesul de radiere la finalul contractului.

Citeste si:

• Costurile serviciilor, dintre care se evidentiaza asigurarile, costurile pentru service si reparatii, anvelopele si administrarea lor, serviciul de asistenta;

• Costurile ascunse – una dintre cele mai problematice componente, fiind cel mai greu de cuantificat. In cadrul acestori costuri pot fi incluse costurile generate de comportamentul soferului, managementul intern sau costurile care apar la incheierea contractului de leasing operational. Toate aceste costuri variaza foarte mult de la caz la caz si au o influenta majora asupra TCO, astfel incat managerii de flota trebuie sa acorde o atentie deosebita acestei ultime categorii. Tot din categoria costurilor ascunse, care sunt foarte rar luate in considerare de catre managerii de flota, fac parte si elemente necuantificabile precum timpul de imobilizare a autovehiculului in service, timpul utilizat pentru managementul contractelor, facturilor si altor documente, gradul de fiabilitate a autovehiculelor, garantia privind interventiile de mentenanta, costurile interne referitoare la timpul utilizat pentru administrarea flotei, etc.

Pentru a intelege mai bine ponderea fiecaruia dintre costurile de mai sus in cadrul TCO, iata o estimare generala a procentelor in care fiecare element influenteaza costul total final al unei companii ce utilizeaza servicii de leasing operational:

• Rata lunara 36%
• Cauciucuri 5%
• Taxe 2%
• Managementul flotei 2%
• Autoturism de inlocuire si asistenta rutiera 3%
• Mentenanta 13%
• Combustibil 22%
• Asigurari 15%
• Costuri de incheiere a contractului 2%

Odata intelese si identificate toate aceste costuri care compun TCO, este nevoie ca fiecare manager de flota sa inteleaga faptul ca ele pot fi optimizate – in functie de informatiile detinute – inca de la inceputul contractului, sau pe durata de desfasurare a acestuia, astfel incat leasingul operational sa devina o solutie convenabila si foarte accesibila de finantare a parcului auto.

Despre metodele de optimizare a costurilor, precum si despre diferentele clare intre costurile implicate de un contract de leasing opeartional versus un contract de leasing financiar, vom discuta in urmatorul articol.


Comenteaza articolul

Opinia cititorilor nostri este importanta pentru noi, Wall-Street incurajand publicarea comentariilor voastre. Pe site urmeaza sa isi gaseasca locul numai comentariile pertinente, on-topic, prezentate intr-un limbaj civilizat, fara atacuri la persoane / institutii. Ne rezervam dreptul de a elimina orice comentariu care nu corespunde acestor principii, precum si de a restrictiona accesul la comentarii utilizatorilor care comit abuzuri grave sau repetate.