Suntem tributari strategiilor pe termen scurt

Companiile din orice domeniu economic lucreaza astazi in doi timpi - imediat si pe termen lung, iar viata lor financiara este mai complicata decat oricand. Daca ne uitam la mediul de afaceri din Romania, am putea spune, dintr-o perspectiva optimista, ca a evoluat in sens pozitiv. Insa, intr-o nota mai apropiata de realitatile de zi cu zi, se poate spune ca este mult prea concentrat pe strategiile si rezultatele obtinute de ieri pe azi.

Companiile care incearca in mod explicit sa-si maximizeze castigurile pe termen scurt, abordare care a fost denumita "short-termism", se confrunta cu riscuri mai mari, inclusiv cu un cost mai mare de capital si o rentabilitate mai scazuta a activelor, comparativ cu acele companii care se concentreaza pe crearea de valoare pe termen lung.

Si pentru ca industria de asigurari nu poate face nota discordanta, abordarea "short-termism" este frecvent intalnita si aici. Se pare ca suntem toti tributari acestei idei si a devenit din ce in ce mai greu sa gasesti parteneri alaturi de care sa poti construi pe termen mediu si lung. De ce? Pentru ca evolutiile din piata au schimbat viziunea managerilor, astfel ca putem considera un real succes atunci cand gasim un partener alaturi de care putem crea o perspectiva pe un an de zile.

Abordarea pe termen scurt a facut ca si volumul total de business al industriei sa fie unul redus, comparativ cu ceea ce ar putea sa fie. Atunci cand cauti doar obtinerea unor rezultate la sfarsitul trimestrului, bugetele de comunicare dispar printre primele. Tot pentru obtinerea acelor rezultate, costurile cu daunele trebuie reduse, indiferent daca ajungi sa incalci, cel putin in spirit, contractul de asigurare. Si astfel clientii au zero sanse sa vada beneficiile asigurarilor.

In acelasi timp, nivelul acestui volum al pietei de asigurari este corect in raport cu ceea ce a oferit piata de asigurari consumatorilor. Si ma refer aici la servicii, a caror calitate, din pacate, s-a depreciat constant in ultimii ani. Sigur ca exista si explicatii care nu tin neaparat de piata de asigurari, ci de mediul economic, insa, asa cum au existat domenii care au facut demersuri pentru a se dezvolta in perioada de criza, si aceasta industrie ar fi putut gasi resurse pentru a depasi, macar in parte, barierele economice. Nu cred ca este corect sa cautam si sa gasim scuze legate doar de evolutia nefasta a economiei, in ansamblul sau.

In toata aceasta perioada a ultimilor ani, piata de brokeraj de asigurari a reusit sa creasca, in timp ce rezultatele companiilor de asigurari au intrat pe o tendinta inversa. Explicatia principala tine de caracteristicile celor doua piete – in brokerajul de asigurari majoritari sunt antreprenorii, rapizi in decizii si in miscari, in timp ce in cazul asiguratorilor, in cea mai mare parte, vorbim despre corporatii. Pe langa dinamismul si inventivitatea ce caracterizeaza brokerajul de asigurari, s-a suprapus si nevoia reala perceputa de un numar din ce in ce mai mare de clienti cu privire la calitatea serviciilor oferite de aceasta piata. Ca si practica de business in piata de asigurari, in general, cred ca principalul lucru catre care trebuie sa ne indreptam este accentul pe calitatea serviciului, accentul pe calitatea produsului de asigurare pe care il cumpara clientul si al serviciului pe care acesta il primeste, in special in cazul daunelor.

Suntem astazi, din pacate, prea mult cu fata intoarsa catre noi si prea putin catre client. Spectrul rezultatelor trimestriale si al cresterii cotei de piata bantuie majoritatea strategiilor din piata de asigurari. Si aceste doua lucruri creeaza o dilema evidenta pentru sefii companiilor din piata - sa se dedice atingerii obiectivelor pe termen scurt, ceea ce ii ajuta sa-si pastreze pozitia detinuta, dar nu ajuta pe fond compania, sau sa se concentreze pe schimbari fundamentale necesare succesului pe termen lung, dar care nu ii ajuta la maximizarea profitului pe termen scurt.

Cred ca 2014 este anul in care se va plati tributul final pentru concentrarea aproape exclusiva pe termen scurt in piata de asigurari. Managerii care nu ies din aceasta logica vor iesi din business, iar actionarii care nu gasesc solutii si resurse sa gandeasca si sa actioneze pe termen mediu si lung vor iesi din piata.


Ultimele editoriale scrise de Victor Sraer


Setari Cookie-uri