Vasalitatea bugetara

Guvernul continua practica nociva si netrebnica a mascarii unor decizii de interes general maxim prin tot soiul de ordonante aparent neinteresante. Acesta este cazul OUG 27/20.05.2014 privind unele masuri pentru completarea retelei sanitare proprii a Ministerului Transporturilor si pentru aprobarea unor masuri financiare.

Te-ai gandi ca se face o reparatie fireasca la nivelul retelei sanitare pentru ramura transporturilor, dar surpriza-i cat casa.

La finalul inofensivei OUG 27 este adaugat un art. II. in care se camufleaza o derogare fundamentala de la prevederile art. 30, alin. (2) si (3) din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, prin care se permite ca ”din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia guvernului, prin hotarare a guvernului, pot fi alocate sume ordonatorilor principali de credite pentru finantarea unor cheltuieli din domeniile cultural, religios si sportiv, realizate la nivel central sau local, care nu pot fi asigurate din bugetul aprobat”.

O imagine asupra dimensiunii Fondului este data de urmatoarele cifre: 1,88 miliarde lei in 2011, 2,1 miliarde lei in 2012 si 600 milioane lei in 2013. Pana in anul 2012, sumele din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia guvernului se alocau prin HG si se publicau in Monitorul Oficial.
In anul de gratie 2013, guvernul a emis o OUG privind alocarea Fondului de rezerva la dispozitia guvernului tintit direct la Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice. Din acest moment, sume impresionante ajung sa fie gestionate si dirijate arbitrar de un ministru printr-un mecanism eminamente netransparent, intrucat hotararile domniei sale nu se mai publica in MO.

Acum nu se mai poate vorbi de nevoia obiectiva a existentei Fondului pentru situatii urgente sau neprevazute, ci de finantarea unor monumente, a unor evenimente culturale sau sportive precum si a unor constructii de unitati de cult in anul electoral in care este ales un nou Presedinte al Romaniei si se schimba un regim.

Actiunea de manipulare discretionara a banului public pentru finantarea unor actiuni locale este cat se poate de evidenta in primul rand datorita modului murdar prin care s-a premeditat agresiunea asupra Legii finantelor publice. Aceasta actiune nedemna nu a trecut neobservata, fiind comentata pe larg de presa si de organizatiile si institutiile non-guvernamentale care exprima interesele si vointa cetatenilor.

In concluzie, fluxurile financiare de alimentare a Fondului rezulta si din renuntari la parti din creditele bugetare primite din banii publici, care apar pentru ca guvernul supradimensioneaza premeditat alocarile unor institutii in bugetul de stat pentru a le anula ulterior si a le transfera in Fondul de rezerva aflat la dispozitia sa. Acest procedeu neconform a fost observat de Consiliul Fiscal, care a calificat alocarile din Fondul de rezerva drept discretionare si netransparente.

Putem adauga mirarea si dezamagirea fata de actiunile guvernului concentrate pe constructia unor noi lideri cu ajutorul manipularii discretionare a finantarii la nivel local. Acest tip de control al legiunilor politice teritoriale prin intermediul instrumentelor de suzeranitate bugetara s-a dovedit deja riscant si contraproductiv prin demotivarea liberalilor de a mai participa la alianta politica cu PSD. Acum este generata o competitie interna intre ministrii PSD; care dintre ei domina mai eficace consiliile locale prin intermediul bugetului, alocarilor si fondurilor. Asadar, prin OUG 27/2014 s-au ras achitarile de arierate si co-finantarile de proiecte europene fiind consfiintit clientelismul politic si sifonarea banului public pentru controlul raportului dintre putere si opozitie.

Acest tip de gandire si de actiune poate fi inteles si explicat, dar nu poate fi acceptat pentru ca este lipsit de rationalitate economica precum si de normalitate si moralitate. Este o rematerializare, in conditii de democratie si de apartenenta de structurile euro-atlantice, a conceptiei ”cine nu-i cu noi, este impotriva noastra”.

Ar fi fost de asteptat de la tinerii ministri sa nu accepte sa se manjeasca cu acest tip de politica a dispretului fata de cetatean si sa se lupte pentru previzibilitate si transparenta, pentru aplicarea metodelor juste de compensare mai consistenta a primariilor cu capacitate fiscala mai redusa. Firmele nefiltrate politic au renuntat sa mai spere ca se mai pot implica in PPP cu primariile aflate la cheremul alocarilor de fonduri prin hotararile ministrului dezvoltarii regionale, care nu sunt destinate publicitatii. Asadar, in locul stabilitatii, predictibilitatii, cash-flow-ului, creditului si garantiilor, primariile vor avea de propus potentialilor parteneri privati varianta finantarii in functie de pixul ministerial.

Stim cu totii ca puterea corupe si puterea absoluta, corupe absolut. Aceasta lege de fier nu ingrijoreaza puterea de la Bucuresti, care actioneaza pentru a concentra si mai multa putere. Daca am sintetiza structurat ce inseamna coruptie, ar trebui sa cuprindem:


- Abuz de functie publica, de functie comparabila in economie sau de mandat politic, la cerere sau din proprie initiativa;
- Obtinerea sau pretinderea unui avantaj personal;
- Aparitia unui prejudiciu direct sau indirect ori a unui inconvenient pentru cetateni (generate din functie publica, politica sau economica);
- Aparitia unui prejudiciu direct sau indirect ori a unui inconvenient pentru o companie (generate din functie publica, politica sau economica);
- Tinerea secreta sau camuflarea acestor masinatiuni.

Considerati ca OUG.27/2014 se regaseste intr-una din situatiile de mai sus si daca DA, in care?
In literatura de specialitate sunt mentionate trei tipuri de coruptie:


- Constrangerea financiara
- Manipularea si
- Nepotismul, clientelismul si protectionismul.

Problema fundamentala generata de coruptie o constituie generarea inegalitatii si pierderea legitimitatii. Aceasta problema este generata, din nefericire, de cei ce sunt convinsi ca pot utiliza nestingheriti parghiile statului de drept pentru malformarea unor sisteme de reguli si legi ce caracterizeaza statul de drept insusi.

Atacarea OUG 27/20.05.2014 in contencios administrativ pentru incalcarea flagranta a cerintelor obligatorii privind transparenta administrarii fondurilor publice este un exercitiu obligatoriu pentru societatea civila si o datorie pentru Avocatul Poporului, Victor Ciorbea pentru ca daca nu o vor face, vor consfinti ca atunci cand dreptatea nu are putere, puterea are dreptate.


Comenteaza articolul

Opinia cititorilor nostri este importanta pentru noi, Wall-Street incurajand publicarea comentariilor voastre. Pe site urmeaza sa isi gaseasca locul numai comentariile pertinente, on-topic, prezentate intr-un limbaj civilizat, fara atacuri la persoane / institutii. Ne rezervam dreptul de a elimina orice comentariu care nu corespunde acestor principii, precum si de a restrictiona accesul la comentarii utilizatorilor care comit abuzuri grave sau repetate.