Cod Fiscal 2.0 – Update available?

In vara anului 2003, cand noul regim din Romania ajungea la varsta legala pentru emiterea buletinului de identitate, un grup de consultanti fiscali (sau mai bine spus pasionati de fiscalitate intrucat profesia de consultant fiscal urma sa fie reglementata 4 ani mai tarziu, era invitat in premiera absoluta sa ia parte la un proces pe care indraznesc sa-l numesc istoric: analiza, articol cu articol, unui proiect de lege care urma sa revolutioneze domeniul impozitelor si taxelor din Romania: Codul Fiscal. Scopul propus al acestui act normativ era sa faca ordine in hatisul legislativ existent pana la acel moment, cand fiecare obligatie fiscala era reglementata printr-o lege / ordonanta specifica, fiecare cu normele sale de aplicare, cu terminologie si reguli proprii, cu exceptii si derogari, cu amenzi si penalitati, o jungla absoluta!

Privind in urma, as spune ca a fost printre putinele dati cand a existat un dialog, in adevaratul sens al cuvantului, intre reprezentantii Ministerului de Finante si cei ai mediului de afaceri, cand vocile noastre au fost ascultate iar propunerile facute si-au gasit locul in textul de lege aprobat ulterior de Parlament.

La 11 ani distanta, autoritatile dau semnalul ca ar fi momentul unei actualizari care sa rezolve problemele si sa aduca aplicatia numita Cod Fiscal la nivelul cerintelor utilizatorilor anului 2014. Reprezentantii Ministerului Finantelor au publicat pe website (aici) proiectul de Cod Fiscal actualizat ce urmeaza a fi supus dezbaterii publice. O initiativa laudabila, avand in vedere ca are in spate un volum de munca urias, pentru a se ajunge la aceasta forma fiind nevoie ca fiecare articol sa fie analizat, citit, numerotat si renumerotat, refacute corelatiile dintre articole si avute in vedere sugestiile de modificare propuse de-a lungul timpului de mediul de afaceri si inspectorii fiscali deopotriva.
Urmeaza o lunga vara fierbinte in care vom relua exercitiul de analiza critica a materialului respectiv. Avand in vedere ca la Ministerul Finantelor s-a cristalizat o echipa de profesionisti care au atat o viziune de ansamblu cat si simtul detaliului, sper ca discutiile sa fie constructive iar problemele pe care le vom identifica sa poata fi intelese, acceptate si corectate.

La o prima lectura se poate vedea ca au fost operate o serie de modificari importante, dintre care (doar cu privire la definitiile generale si titlul de impozit pe profit) amintim:

- clarificari cu privire la incadrarea activitate dependenta – activitate independenta care ar trebui sa lamureasca problema salariilor camuflate in PFA-uri, microintreprinderi sau alte forme de remunerare. Pentru asta e nevoie desigur ca legea sa fie si aplicata;

- aparitia notiunii de entitate transparenta fiscal, un pas inainte in taxele romanesti, care va clarifica multe probleme si va scuti consultantii si contribuabilii de multe batai de cap;

- reglementarea clara si cuprinzatoare a structurilor de ”stock options plan”, care va oferi angajatorilor un instrument suplimentar de fidelizare a angajatilor (si de de nu, un instrument elegant de optimizare fiscala pe care il putem oferi strainilor ce aleg sa munceasca aici);

- rescrierea din temelii a articolului 11 referitor la tranzactiile artificiale si care reglementeaza practic intreg domeniul preturilor de transfer in Romania (efectele acestei schimbari sunt greu de cuantificat pentru moment, cel putin pentru mine);

- se clarifica faptul ca impozitarea persoanelor juridice straine se face in Romania atata vreme cat au conducerea efectiva in Romania (alt mare pas inainte!)

- in final dar nu in cele din urma schimbarea de paradigma in ceea ce priveste deductibilitatea cheltuielilor, in sensul ca inspectorii vor fi obligati sa gandeasca mai mult si sa aplice legea ”ad literam” mai putin (aici intram intr-o zona delicata, aceea a administrarii fiscale, unde Romania inca sufera de pe urma faptului ca ANAF-ul se chinuie de ceva vreme sa se reinventeze.).
Sunt desigur si destule modificari care ne sperie sau ridica semne de intrebare mai mari sau mai mici, nu le voi aminti aici deocamdata pentru ca vor face obiectul discutiilor cu reprezentantii autoritatii. Sper sa le clarificam, una cate una.

In incheiere nu pot decat sa imi reafirm speranta ca aceasta initiativa se va finaliza cu succes si ca nu vor aparea interese meschine care sa o tina pe loc. O actualizare la Codul Fiscal 2.0 este imperios necesara, altfel riscam sa ramanem intepeniti in trecut. Asa cum nu mai avem calculatoare cu ecrane negre si floppy disk, tot asa Codul Fiscal nu trebuie sa mai ne aminteasca de modul de impozitare al secolului trecut.

Tineti pumnii stransi pentru asta!


Comenteaza articolul

Opinia cititorilor nostri este importanta pentru noi, Wall-Street incurajand publicarea comentariilor voastre. Pe site urmeaza sa isi gaseasca locul numai comentariile pertinente, on-topic, prezentate intr-un limbaj civilizat, fara atacuri la persoane / institutii. Ne rezervam dreptul de a elimina orice comentariu care nu corespunde acestor principii, precum si de a restrictiona accesul la comentarii utilizatorilor care comit abuzuri grave sau repetate.