Mitul culturii organizationale

Cultura organizationala e o sintagma aproape la moda in mediul profesional. Ceva nu se intampla cum ne-am dori? E de vina cultura organizationala. Am dori sa se schimbe ceva? Probabil ca ar trebui sa fie cultura organizationala. Ce este si, mai important, ce nu este cultura organizationala? Va propun sa trecem de la abstract la concret, cu demontarea catorva mituri legate de cultura companiei din care facem parte.

In primul rand, cultura organizationala se refera la suma tuturor comportamentelor si atitudinilor dintr-un mediu profesional, la care adera toti membrii unei echipe, constient sau nu. De fapt, de cele mai multe ori, cultura organizationala ajunge sa fie invizibila pentru cei care fac parte din ea. Asa cum se spune, ,,pestele nu vede apa in care inoata”. Ni se pare normal ca lucrurile sa se intample intr-un anumit fel, la locul de munca.

Totusi, care sunt miturile cel mai des legate de cultura organizationala?

• Executivul creeaza cultura organizationala

Directorul general poate sa construiasca sau sa indice intr-o directie sau alta, insa exista foarte multe cazuri in care este foarte dificil sa creeze cultura. De exemplu, daca vorbim despre un executiv nou venit intr-o organizatie, este greu ca acesta sa aduca, odata cu el, o cultura cu totul noua si sa ii determine pe ceilalti sa adere la ea. De asemenea, atunci cand discutam despre un director executiv care conduce de foarte mult timp o echipa, este la fel de greu pentru acesta sa poata vizualiza succesul unei abordari noi, pentru ca nu poate iesi din paradigma creata, care a functionat pentru foarte mult timp.

Rolul executivilor nu este, insa, de neglijat. Ei sunt trendsetteri in ce priveste cultura organizationala, insa nu o pot dicta in totalitate.

Oamenii, ca intreg, creeaza cultura.

• Cultura organizationala se construieste de la sine

Desi ajunge sa fie ca un invelis transparent pentru oamenii care fac parte din ea, cultura organizationala nu se construieste de la sine, ea nu apare in totalitate in mod spontan si nesupravegheat. Exista foarte multi factori care influenteaza formarea culturii organizationale – obiectivele strategice ale companiei, planul tactic al acesteia, modul in care cei care o conduc cred ca se poate ajunge la obiectivele trasate si, nu in ultimul rand, daca vorbim despre multinationale, cultura companiei mama.

De fapt, cultura vine de la centru si se bazeaza pe niste piloni deja trasati.

• Cultura organizationala se schimba usor

Pentru a schimba cultura organizationala, e nevoie de un efort foarte mare si de un plan complex, mai ales daca ne dorim sa realizam o transformare durabila, care sa se permanentizeze. In mod normal, cultura organizationala este insituita pentru cel putin 5 ani.

Citeste si:

Asadar, ea nu se schimba atat de usor, iar simpla verbalizare – ,,de maine suntem cu totii jucatori de echipa” – nu va aduce niciun serviciu procesului. Cu pasi mici, cu disciplina si exercitiu, in timp, cultura poate fi transformata.

• Cultura organizationala este intotdeauna foarte stabila si structurata

In cadrul culturii organizationale, exista procese clare si structurate, dar ele nu sunt intotdeauna puse in practica la fel de riguros. Atunci cand vorbim despre sisteme umane, acestea sunt mai degraba dinamice si in miscare. De fapt, cultura organizationala se observa cel mai bine din lucrurile nescrise, din interactiunile spontane, din felul in care ne intampina oamenii, din modul in care vorbesc intre ei, din atitudinea lor generala.

Din exterior, putem analiza mult mai corect o cultura organizationala, pentru ca cei din interior devin, de multe ori, imuni, iar activitatea de zi cu zi ajunge sa li se para de la sine inteleasa, cand, de fapt, ea spune foarte multe despre organizatia din care fac parte.

• Cultura organizationala este intotdeauna construita de sus in jos

E firesc ca o cultura organizationala sa fie construita de sus in jos, insa exista multi alti indicatori care isi aduc impactul asupra modului in care arata aceasta, in final. De exemplu, cultura depinde foarte mult si de pozitionarea geografica a organizatiei, de modul in care a evoluat aceasta, de cat de puternic este leadership-ul ei etc.

De multe ori, felul in care o decizie strategica se rostogoleste de sus asupra oamenilor care o indeplinesc si modul in care acestia isi pun amprenta asupra ei influenteaza puternic cultura organizationala. Asadar, este vorba mai degraba despre un mix intre fortele celor doua parti.

Am lucrat la un moment dat cu un executiv care trebuia sa transforme cultura organizationala de la lucrul pe fiecare departament si atitudinea de ,,fiecare cu job-ul si cu task-urile sale” la necesitatea ca fiecare manager de departament sa fie responsabil pentru intregul business. E important sa stim ca transformarea culturii organizationale este un drum cu bataie lunga. E necesar sa ne asumam ca lucrurile nu se vor schimba de la sine sau peste noapte, apoi sa declaram fiecare actiune pe care o facem si sa o sustinem cu propriul nostru comportament. In cazul executivului cu care am lucrat, acesta a reusit sa puna pe masa dificultatile si provocarile prin care trecea organizatia si sa creeze o coeziune in interiorul ei, care pana atunci nu existase.

In viziunea mea, exista cateva trenduri principale in ceea ce priveste cultura organizationala, in acest moment. Unul dintre ele se refera la nevoia ca fiecare persoana din echipa sa isi asume responsabilitatea pentru business, nu doar pentru rezultatele departamentului din care face parte. Apoi, e necesar sa lucram la temerile pe care le avem – care este imaginea pe care vrem sa o protejam si de ce nu ne expunem sau nu suntem in totalitate autentici? Nu in ultimul rand, e important sa invatam sa lucram in echipe functionale, in care sa ne conectam la cei cu care interactionam. Desigur, nu e conditie absolut necesara sa fim prieteni cu membrii echipei noastre, insa este important sa ii respectam si sa ii cunoastem.

Cred ca, daca ne-am gandi ca fiecare dintre noi creeaza, intr-o anumita masura, cultura organizatiei din care face parte, am fi mai atenti la realitatea din jur si am lucra mai asumat, cu o mai mare deschidere si energie de a face lucrurile sa se intample.


Comenteaza articolul

Opinia cititorilor nostri este importanta pentru noi, Wall-Street incurajand publicarea comentariilor voastre. Pe site urmeaza sa isi gaseasca locul numai comentariile pertinente, on-topic, prezentate intr-un limbaj civilizat, fara atacuri la persoane / institutii. Ne rezervam dreptul de a elimina orice comentariu care nu corespunde acestor principii, precum si de a restrictiona accesul la comentarii utilizatorilor care comit abuzuri grave sau repetate.