Ce masini isi cumpara romanii: Cand si cum isi va reveni piata auto?

6 Aprilie 2011 / 12:00 - 14:00


31 intrebari

Continuam proiectul LIVE-TEXT - Dezbaterile Wall-Street.ro, o sectiune interactiva prin care manageri, analisti si antreprenori de top sunt prezenti in redactia Wall-Street.ro pentru a raspunde online intrebarilor adresate de cititori.

Subiectul de discutie pentru miercuri, 6 aprilie, este “Ce masini isi cumpara romanii: Cand si cum isi va reveni piata auto?”.

Directorul de marketing Dacia-Renault, Mihai Bordeanu, si Iulia Cornigeanu, analist GfK, vor discuta in direct impreuna cu cititorii Wall-Street.ro despre tendintele de consum din piata auto.

INTALNIREA ONLINE S-A INCHEIAT. Invitatii nostri vor raspunde ulterior intrebarilor propuse.

Invitatii pe tema "Ce masini isi cumpara romanii: Cand si cum isi va reveni piata auto?"

  • Iulia CORNIGEANU Iulia CORNIGEANU GfK
  • Mihai BORDEANU Mihai BORDEANU Dacia-Renault

Dezbateri pe tema: Ce masini isi cumpara romanii: Cand si cum isi va reveni piata auto?


Chiar daca inmatricularile de masini de lux pe piata locala au scazut cu mai mult de jumatate de cand a inceput criza, totusi, importatorul Ferrari in Romania vrea sa vanda mai multe masini anul asta, iar toti proprietarii de masini de lux platesc, de cele mai multe ori, cu banii jos. Cum se explica? De unde vin banii?

Dana Latescu / 6 Aprilie 2011 ora 13:30
Iulia CORNIGEANU Iulia CORNIGEANU 6 Aprilie 2011 ora 14:01
O parte dintre importatorii de masini de lux mizeaza pe ideea exclusivitatii - un element atractiv pentru romani. Perioada de criza a afectat o mare parte a populatiei, insa asta nu inseamna ca au fost diminuate toate veniturile sau ca au "disparut" cei cu resurse financiare disponibile (si interes, desigur) pentru astfel de achizitii. Asadar, nu trebuie sa ne mire succesul sau strategia celor de la Ferrari.

De ce mi-as cumpara o Dacie si nu o alta masina din aceeasi gama de pret? Multumesc.

Ia Dacia! / 6 Aprilie 2011 ora 13:25

La aceasta intrebare inca nu a fost dat un raspuns.

Am intalnit o situatie in care un bucurestean si-a luat un Ferrari, desi locuieste cu chirie, intr-o garsoniera. Pornind de la acest exemplu, cum explicati apetenta romanilor pentru masini de lux pe care isi permit sau nu sa le cumpere? De ce in Paris, de exemplu, vedem doar Citroen, Renault sau Peugeot?

TravantDeFirma / 6 Aprilie 2011 ora 13:24
Iulia CORNIGEANU Iulia CORNIGEANU 6 Aprilie 2011 ora 13:53
Daca ne uitam la structura parcului auto din Romania si la "varsta"medie a acestuia putem spune ca astfel de cazuri intra mai degraba in categoria exceptii. Nu este, insa, un fenomen neglijabil si referindu-ne strict la comparatia dintre Romania si Franta trebuie sa tinem cont de traditie (istoricul pietei auto) si cultura/context social. Suntem, totusi, o tara trecuta prin comunism.

In cat timp credeti ca romanii vor copia modelul italienilor si vor trece de la masini la scutere si motociclete?

Vladimir Boroi / 6 Aprilie 2011 ora 13:23
Iulia CORNIGEANU Iulia CORNIGEANU 6 Aprilie 2011 ora 13:47
Nu stiu in ce masura putem vorbi despre o "strategie" de copiere a unui model din afara - mai ales in conditiile in care modelul despre care vorbiti este unul construit in timp, dependent atat de infrastructura disponibila, cat si de factori economici si chiar sociali. Nu putem neglija, insa, eforturile din ultima perioada venite atat din partea autoritatilor cat si a populatiei si societatii civile de incurajare a biciclistilor.

Care este cea mai buna metoda financiara pentru a-ti cumpara o masina in cazul in care nu ai toti banii necesari? (credit, leasing?)

Daniel / 6 Aprilie 2011 ora 13:22
Iulia CORNIGEANU Iulia CORNIGEANU 6 Aprilie 2011 ora 13:44
Alegerea metodei de finantare depinde si de elementele importante pentru fiecare cumparator in parte. O analiza comparativa a celor doua metode ar scoate la iveala atat avantaje, cat si dezavantaje pentru fiecare dintre ele, care pot tine de perioada creditarii, valoarea ratei lunare, valoarea reziduala, asigurarea CASCO (obligativitatea de a semna cu un anumit asigurator de ex) etc.

De ce isi mai cumpara romanii masini, in conditiile in care infrastructura in Romania e zero si nu exista strazi si locuri de parcare suficiente pentru numarul de autoturisme? Mai ales in conditiile in care e criza si se presupune ca nu sunt bani...

Alecsandra / 6 Aprilie 2011 ora 13:20
Iulia CORNIGEANU Iulia CORNIGEANU 6 Aprilie 2011 ora 13:40
Masina este, in fond, o necesitate. Decizia de a investi intr-o astfel de achizitie este bazata pe factori rationali si emotionali. Conditiile in care se circula (infrastructura, aglomeratie, locuri de parcare) pot fi unul dintre factorii care conduc spre alegerea unui anumit model, de exemplu. In 2010 iIntentia de cumparare a unei masini era mai mare in randul celor care aveau deja o masina, comparativ cu cei care erau la prima achizitie. Ramane de vazut cum vor evolua lucrurile in 2011 si mai departe.

Mai este rentabil pentru cineva sa cumpere acum masini second hand dupa ce taxa de inmatriculare a crescut atat de mult?

Marinescu Ion / 6 Aprilie 2011 ora 13:20
Iulia CORNIGEANU Iulia CORNIGEANU 6 Aprilie 2011 ora 13:36
Efectele modificarilor aduse taxei auto se vor vedea in timp. As sublinia aici cifrele pe care le-am prezentat mai jos: in 2007 30% dintre inmatriculari erau SH, iar in 2010 s-a ajuns la 70%.

Cat timp ii mai ia unui roman pana se decide sa cumpere o masina fata de acum 2 ani, cand era criza? O zi, o saptamana, o luna?

Natalia / 6 Aprilie 2011 ora 13:20
Iulia CORNIGEANU Iulia CORNIGEANU 6 Aprilie 2011 ora 13:34
Diminuarea veniturilor si restrangerea surselor de venit sunt aspectele direct influentate de perioada de criza. Timpul dedicat luarii unei decizii este un factor greu de masurat / corelat cu situatia economica - desi ar fi interesant, intr-adevar.

Ce masini credeti ca vor cumpara romanii in doi, trei ani? Care vor fi tendintele? Vor mai scadea preturile?

Marian / 6 Aprilie 2011 ora 13:18
Iulia CORNIGEANU Iulia CORNIGEANU 6 Aprilie 2011 ora 13:26
Iesirea din criza nu va insemna ca dupa o scadere dramatica a pietei vom avea o crestere spectaculoasa. Reiau ideea contextului: venituri disponibile, acces la creditare, climat economic (incredere). De asemenea, nu cred ca ne putem astepta la schimbari spectaculoase in ierarhia preferintelor - insa cu siguranta piata se apropie de maturitate.

Cand estimati ca vor deveni mai ieftine masinile electrice? Deocamdata sunt destul de scumpe. Cu cat estimati ca isi vor diminua pretul in urmatorul an sau in urmatorii doi?

Cristina / 6 Aprilie 2011 ora 13:11
Mihai BORDEANU Mihai BORDEANU 6 Aprilie 2011 ora 13:27
Tehnologia de varf , precum si faptul ca deocamdata ele sunt produse la scara redusa determina pretul lor , destul de ridicat. Nu atat de prohibitiv pe cat ar parea , datorita faptului ca ar trebui luat in calcul nu numai pretul de achizitie ci valoarea totala de exploatare (inclluzand cost carburant, etc)
In viitor, odata cu intrarea autovehiculelor electrice in viata de zi cu zi , odata cu asigurarea infrastructurii necesare ,  pretul se va diminua considerabil, sunt convins de acest lucru.

Ce pret considerati ca are o statie de incarcare pentru masinile electrice? In prima faza, vom incarca masina la dealer? Sunt benzinariile interesate de o astfel de statie de alimentare?

Narcis Andreica / 6 Aprilie 2011 ora 13:08

La aceasta intrebare inca nu a fost dat un raspuns.

Inmatricularile Dacia in Franta si Spania au inregistrat scaderi, in ultima perioada. Vom vedea efecte asupra activitatii fabricii din Romania? Ce se intampla?

Elena P. / 6 Aprilie 2011 ora 12:37

La aceasta intrebare inca nu a fost dat un raspuns.

Care vor fi principali vectori ai revenirii pietei auto in Romania? Cand se va intampla acest lucru?

George Marinescu / 6 Aprilie 2011 ora 12:36
Iulia CORNIGEANU Iulia CORNIGEANU 6 Aprilie 2011 ora 12:45
Asa cum raspundeam si unei intrebari de mai jos, trebuie sa tinem cont si de context: venituri, acces la creditare, incredere. Insa nu trebuie sa ne asteptam la cresteri spectaculoase intr-un termen scurt, chiar daca semnalele pozitive au inceput deja sa apara.

Mihai BORDEANU Mihai BORDEANU 6 Aprilie 2011 ora 13:20
Revenirea reala se va produce numai pe fondul unei cresteri economice , pe care o asteptam cu toti. CRed ca in 2010 am atins 'fundul sacului' , insa procentele de crestere pe termen mediu nu pot fi cele din trecutul recent glorios (2006, 2007, 2008); am invatat si noi romanii , din experienta ultimilor ani riscul de a indatora peste masura, de a te 'imprumuta' din viitor, doar cu buletinul!

Cat de mult va influenta momentul 13 mai (cand am putea primi fericita veste a iesirii tehnice din recesiune) piata auto?

Ionut / 6 Aprilie 2011 ora 12:33
Iulia CORNIGEANU Iulia CORNIGEANU 6 Aprilie 2011 ora 12:55
Impactul unei asemenea vesti nu se vor vedea imediat, ci in timp si mai ales daca va fi sustinuta si de alte semnale pozitive, care sa contribuie (printre altele) si la cresterea nivelului de incredere in randul populatiei (indicator care este in crestere in Romania, desi suntem inca mult sub media europeana).

Credeti ca este un pas gresit achizitionarea unei masini japoneze, (fabricata in Europa) avand in vedere evenimentele din Japonia? Pot aparea intarzieri la unele comenzi de piese ? Vor creste preturile la masini/piese?

Cosmin / 6 Aprilie 2011 ora 11:09
Iulia CORNIGEANU Iulia CORNIGEANU 6 Aprilie 2011 ora 13:05
Nu stiu in ce masura putem vorbi despre a face un pas gresit, mai ales cand discutam, de fapt, despre o alegere personala (bazata pe factori rationali, dar si emotionali). Personal, imi vine greu sa cred ca posibilele blocaje (de scurta durata, probabil) pot sta in calea pasiunii pentru marcile japoneze :)

Cosmin Cosmin 6 Aprilie 2011 ora 16:36
Multumesc, La aceste blocaje ma refeream, (vad ca si Dacia intampina probleme de genul asta si nu numai) si temerea mea era sa nu fie pe termen mediu si lung si sa afecteze direct/indirect, eventuala achzitie a unei masini, pe linga faptul ca vreo 3-4 fabrici din Japonia au avut pierderi considerabile si speranta mea este sa nu mareasca pretul pentru a mai diminua din pierderile suferite.

Cum a fost influentata piata auto de taxa de prima inmatriculare?

SORIN MARINESCU / 6 Aprilie 2011 ora 10:16
Mihai BORDEANU Mihai BORDEANU 6 Aprilie 2011 ora 13:13
Chiar daca suntem alergici la cuvantul TAXA trebuie sa recunoastem ca , pentru a curata parcul auto de bombe cu ceas, e nevoie de o taxa pe poluare. Taxa a influentat piata auto, in sensul in care a reorientat clientii catre masini care polueaza mai putin, care respecta standarde EURO.

Dupa ce a redefinit piata auto cu Logan si derivatele lui, Dacia reuseste aceeasi performanta in zona SUV cu Duster. Duster este un mare succes, si in Romania si in strainatate. Totusi, exista potentiali cumparatori care nu aleg acest model din motive de lacune de echipare (cutia automata, aer conditionat automat) sau legate de motoarele destul de mici. Ce dezvoltari viitoare va oferi gama Duster? Exista diverse zvonuri privind o cutie automate, niste motoare 2.0 pe benzina si diesel, cit este adevarat si cit nu?

Stefan Alexandru Frangulea / 6 Aprilie 2011 ora 10:16
Mihai BORDEANU Mihai BORDEANU 6 Aprilie 2011 ora 13:12
Duster e deja un fenomen, atat in Romania cat si in afara granitelor tarii. Succesul se datoreza in mare masura faptului ca Dacia aplica un business model simplu, orientat catre client; Dacia  vinde cel mai bun raport pret - prestatii unui numar cat mai mare de clienti. Trendul, dupa cum observam este de diminuare a capacitatii cilindrice (fiul meu, in varsta de 8 ani va vedea cu siguranta un motor de 4 litri la muzeu). Dar alte inovatii sunt deja de listele inginerilor, si vor fi incluse in planul produs in viitor.

Mitsubishi a adus la vinzare prima masina electrica disponibila in Romania, i-MIEV. Cind vom putea cumpara in Romania vehiculele electrice Renault, si ma gindesc in sprecial la Fluence EV si Zoe? Si cam la ce preturi?

Stefan Alexandru Frangulea / 6 Aprilie 2011 ora 10:14
Mihai BORDEANU Mihai BORDEANU 6 Aprilie 2011 ora 13:01
Strategia comerciala pentru gama de vehicule electrice Renault in Romania prinde contur. Spre deosebire de alti producatori, Renault va oferi aceste modele clientilor atunci cand vom avea un pachet complet (posibilitati simple si eficiente de incarcare a bateriei, preturi accesibile , ca sa numesc doar 2 dintre ele) . Daca veti avea amabilitatea sa trimiteti datele de contact pe site-ul renault-ze.ro, va vom tine la curent cu evolutia proiectului.

Producatorul francez Renault este interesat sa produca autovehicule electrice la Mioveni, sustine ministrul Mediului, Laszlo Borbely. Credeti ca s-ar putea concretiza pe termen mediu sau lung?

Andra Barbu / 6 Aprilie 2011 ora 00:18
Mihai BORDEANU Mihai BORDEANU 6 Aprilie 2011 ora 12:56
Pe termen lung nu e imposibil. Inainte de a ajunge acolo, trebuie sa ne dezvoltam infrastructura, punctele de incarcare, accesibilitatea lor, beneficiile oferite celor care vor rula in masini electrice, etc

Credeti ca Dacia va mai avea aceeasi evolutie si in viitor ca in anii precedenti pe pietele vestice?

Radu R. / 5 Aprilie 2011 ora 22:35
Mihai BORDEANU Mihai BORDEANU 6 Aprilie 2011 ora 12:53
Nu, evolutia va fi mult mai spectaculoasa.
In maxim 20 de ani marca Dacia va fi in Top 10 Europa , este predictia mea; ne vedem la wall-street.ro  in 2030 si discutam.

Pentru cei doi invitati: credeti ca situatia aceasta dramatica din Japonia va face ca pretul autoturismelor din Romania sa creasca? As vrea o opinie obiectiva.

Felix / 5 Aprilie 2011 ora 22:13
Iulia CORNIGEANU Iulia CORNIGEANU 6 Aprilie 2011 ora 12:32
Nu pune nimeni la indoiala gravitatea situatiei din Japonia, mai ales la nivel uman, insa am senzatia ca modul in care au fost prezentate evenimentele in presa romaneasca ne-a aruncat pe panta dramatismului mai mult decat era cazul. Personal, cred in puterea Japoniei de a-si reveni si de a tine fraiele economiei proprii astfel incat sa minimizeze impactul atat la nivel intern, cat si asupra pietelor internationale. In spiritul teoriei "butterfly effect" ne-am putea astepta la efecte mai degraba minore asupra pietei auto din Romania - insa tine intr-o mare masura si de felul in care atat autoritatile, cat si mediul privat vor intelege sa gestioneze aceasta situatie.

Mihai BORDEANU Mihai BORDEANU 6 Aprilie 2011 ora 12:50
Pe termen mediu si lung pretul autoturismelor din Romania va creste. Programul Rabla, atat de benefic pentru zilele noastre nu va putea continua la infinit, la fel ca si discount-urile care il insotesc. Influenta situatiei din Japonia va fi marginala, la nivel macro. Japonezii stiu cel mai bine sa-si revina din situatii de criza, va spun in cunostinta de cauza.

Cat de important e online-ul, dar mai ales blogosfera pentru promovarea din piata auto??

Dorina Popa / 5 Aprilie 2011 ora 22:12
Iulia CORNIGEANU Iulia CORNIGEANU 6 Aprilie 2011 ora 12:51
Cateva raspunsuri pe aceasta tema se gasesc mai jos - "Cum influenteaza dezvoltarea retelelor sociale piata auto din Romania?"

Credeti ca vom putea atrage investitia Tata Motors in Romania? Sau vom pierde lozul, precum cel cu Daimler? Cum vedeti aceasta situatie?

Gregoar / 5 Aprilie 2011 ora 22:04
Iulia CORNIGEANU Iulia CORNIGEANU 6 Aprilie 2011 ora 12:48
Romania este din ce in ce mai atractiva pentru investitori, insa pentru a "castiga" in fata acestora este nevoie de o atitudine pro-activa, nicidecum pasiva - iar aici rolul important al autoritatilor este de la sine inteles.

V-ati cumpara o masina electrica? De ce da? de ce nu?

Eliana / 5 Aprilie 2011 ora 22:02
Iulia CORNIGEANU Iulia CORNIGEANU 6 Aprilie 2011 ora 12:28
In conditiile in care va exista si o infrastructura decenta (in sensul de alimentare si service) - da, ar fi o optiune pe care as lua-o in considerare.

Mihai BORDEANU Mihai BORDEANU 6 Aprilie 2011 ora 12:46
Da , as lua in calcul in conditiile in care producatorul auto e suficient de credibil, vine cu o oferta completa, imi da explicatii clare, am la dispozitie mijloace SIMPLE si EFICIENTE de a incarca bateria, iar pretul este unul acceptabil; evident voi lua in calcul si economia de carburant.
In afara de motivele pragmatice, rationale , descrise mai sus, eu personal as achizitiona un automobil electric si dintr-un motiv diferit; imi place sa deschid drumuri noi, sa incerc solutii noi. Pentru cei care nu s-au gandit niciodata de exemplu sa achizitioneze un Mac in loc de un PC clasic, poate parea bizar...

Cum vedeti astazi vanzarile pe martie? A venit primavara in auto?

Darius / 5 Aprilie 2011 ora 22:02
Iulia CORNIGEANU Iulia CORNIGEANU 6 Aprilie 2011 ora 12:39
De la intentie la finalizarea cumpararii unei masini pot interveni cateva bariere - precum cele legate de finantare. Cred ca este important sa subliniem faptul ca o revenire a pietei auto tine nu doar de decizia potentialilor cumparatori ci si de contextul socio-economic: venituri disponibile, acces la creditare sau alte surse financiare, incredere samd.

Mihai BORDEANU Mihai BORDEANU 6 Aprilie 2011 ora 12:46
Primavara in auto vine odata cu programul Rabla; nu cred ca prin achizitiile facute de particulari vom vedea prea multe fara tichete Rabla. Taxa pe poluare aplicata de la 1 ianuarie va ajuta clientii sa decida daca achizitia unui vehicul second hand, care polueaza si consuma mai mult, din Germania de exemplu e la fel de importanta ca si cumpararea unei masini noi, cu garantie extinsa , revizii gratuite si o oferta speciala de pret. Nu e insa suficient pentru o primavara deplina, avem nevoie si de conditii de finantare mai bune.

Care este motivul scumpiri modelelor aparute recent , fara sa tinem seama de majorarea tva-ului.

Mihai / 5 Aprilie 2011 ora 09:53

La aceasta intrebare inca nu a fost dat un raspuns.

Cat de mult este influentata decizia de alegere a unei masini de recomandarile prietenilor/rudelor, discutiile de pe forumuri si review-urile despre autoturisme?

Andrei / 4 Aprilie 2011 ora 19:36
Iulia CORNIGEANU Iulia CORNIGEANU 6 Aprilie 2011 ora 12:26
Conform studiului GfK MotoBus 2010, prietenii/familia (40%), respectiv materialele de pe Internet (34%) sunt printre cele mai importante surse de informare cu privire la domeniul auto. Asta nu se traduce insa, neaparat, intr-o influenta directa asupra deciziei finale - desi au, evident, o functie importanta.

Cum influenteaza dezvoltarea retelelor sociale piata auto din Romania?

Andrei / 4 Aprilie 2011 ora 19:26
Iulia CORNIGEANU Iulia CORNIGEANU 6 Aprilie 2011 ora 12:24
Apare o mai mare expunere in fata clientului/consumatorului: atat pe sales, cat si pe after sales. Retelele sociale, si de fapt intreaga comunicare "deschisa" construita pe forumuri/grupuri de discutii/samd aduce acum mai aproape de orice posibil cumparator parerile (pozitive sau negative) ale celor care au trecut deja printr-o asemenea experienta. Pietele care nu au fost pana acum orientate spre consumator pot fi surprinse de avalansa de feedback - insa acest fenomen este mai putin evident/surprinzator pe pietele mature, unde vocea consumatorului este atent ascultata si monitorizata prin studii de traditie.

Mihai BORDEANU Mihai BORDEANU 6 Aprilie 2011 ora 12:35
Din ce in ce mai mult...pentru marcile auto prezenta 'calculata' in retelele sociale e un avantaj; e un mediu extrem de sesibil, de personal , influenta poate fi decisiva IN AMBELE SENSURI (achizitie sau non achizitie) .
Va provoc la un quiz : cine stie care e prima marca din Romania care a facut o transmisie LIVE pe Facebook?

Maria Maria 6 Aprilie 2011 ora 12:43
Este vorba de Dacia?

Mihai BORDEANU Mihai BORDEANU 6 Aprilie 2011 ora 12:43
Raspuns corect.

Este clar ca romanul iubeste statusul - cu cat e mai luxoasa, mai noua, mai mare masina cu atat mai bine. S-a aplicat acest lucru si pe timp de criza sau s-a observat o reorientare catre masini mai ieftine?

Alina / 4 Aprilie 2011 ora 15:34
Iulia CORNIGEANU Iulia CORNIGEANU 6 Aprilie 2011 ora 12:28
Segmentul de lux are, in general, "avantajul" de a se adresa unui target care, chiar si in conditii de criza, dispune de resurse financiare pe care le poate directiona spre achizitii de acest gen. Perioada de criza a adus scaderi de pret pentru masinile noi, ceea ce le-a facut mai accesibile pentru cei care dispun de cash. In acelasi timp, nu putem ignora faptul ca ponderea inmatricularilor de masini noi vs SH in 2010 a fost de aproximativ 30%-70%, in timp ce in 2007 (la un nivel total cu 29% mai mare) proportia era inversata: 70% masini noi, 30% SH.

Mihai BORDEANU Mihai BORDEANU 6 Aprilie 2011 ora 12:31
Cred ca in Romania avem de-a face cu o resetare binemeritata in ceea ce priveste achizitiile auto si imaginea marcilor auto. Evident ca avem un segment al masinilor de lux, il vom avea mereu indifierent de criza. Dar vedem din ce in ce mai mult si 'smart choice' , un client care achizitioneaza de exemplu un Duster pentru ca are un raport prestatii-pret imbatabil , in loc de a plati un avans pentru o masina mult mai scumpa, de status, fapt confirmat de cercetarile cantitative efectuate pe primii clienti de Duster, de catre un institut independent. Poti avea calitate, raport pret - prestatii excelent si status in acelasi timp. Incercati sa rulati in Duster si numarati privirile curioase si pline de respect; faceti acelasi lucru intr-o alta masina si comunicati-mi va rog rezultatul (sunt gata sa pun si pariuri!)

Cand credeti ca vom vedea o dezvoltare a comertului electronic cu masini? Sau e un proiect utopic?

Aldea F. / 4 Aprilie 2011 ora 14:58
Iulia CORNIGEANU Iulia CORNIGEANU 6 Aprilie 2011 ora 12:17
Mediul online este activ si important in domeniul auto - chiar daca nu putem vorbi in acest moment despre comertul electronic cu masini. Dar Romania este la inceput de drum in ceea ce priveste comertul electronic in general, ceea ce inseamna ca avem de "recuperat" in primul rand aici.

Mihai BORDEANU Mihai BORDEANU 6 Aprilie 2011 ora 12:26
Sigur ca vom vedea o dezvoltare; o parte extrem de importanta a comertului auto se petrece deja in online, ma refer la decizia de achizitie, consultarea site-urilor, a forumurilor, blogurilor, retelelor sociale; influenta si rolul acestora a crescut dramatic in ultimul timp. Daca vorbim de PLATA online, cred ca mai avem mult de asteptat; masina si casa sunt celebrele achizitii, ' visul romanesc' , e greu de crezut ca se pot face de la distanta.

Ati observat o schimbare de trend odata cu cresterea preturilor la carburanti? S-au orientat romanii spre alte modele de masini?

adi / 4 Aprilie 2011 ora 14:57
Iulia CORNIGEANU Iulia CORNIGEANU 6 Aprilie 2011 ora 12:12
Modificarile de pret pentru carburant pot avea loc intr-un ritm destul de rapid, in timp ce procesul decizional in cumpararea unei masini este unul mai indelungat. Este dificil sa trasam o linie directa intre cele doua puncte: pretul carburantului si modelul ales, in special in conditiile in care exista o lista mai lunga de factori luati in considerare in momentul deciziei. Cu toate acestea, asa cum a rezultat si din studiul GfK MotoBus, importanta consumului de carburant a crescut din a doua jumatate a anului 2010 pentru cei care intentioneaza sa isi cumpere o masina.

Mihai BORDEANU Mihai BORDEANU 6 Aprilie 2011 ora 12:23
Cresterea preturilor la carburanti e un factor care orienteaza clientii catre modele cu un consum redus. Nu trebuie sa uitam insa ca avem parte in acelasi timp si de aprecierea leului in raport cu euro, un factor care impulsioneaza decizia de achizitie. Deocamdata e prematur sa analizam piata si segmentele ei, atat timp cat programul Rabla, un alt facor extrem de important de influenta, e abia la debut.