De ce sa investim in marketing pe timp de criza

24 Septembrie 2009 / 13:00 - 15:00


42 intrebari

Cum se schimba planul de marketing in functie de schimbarile de comportament ale consumatorilor? Care sunt canalele media in care merita sa investesti pe timp de criza? Ce se intampla daca intrerupi complet actiunile de promovare timp de un an? Care este rolul online-ului in mixul de comunicare pe timp de criza?

Acestea sunt doar cateva intrebari la care Narcis Horhoianu, director de marketing Procter&Gamble Romania, si Felix Tataru, managing partner GMP Advertising si presedintele International Advertising Association (IAA) Romania, vor raspunde in direct, astazi, 24 septembrie, intre orele 13-15, in cadrul Live Text, Dezbaterile Wall-Street

Intalnirea online cu cititorii s-a incheiat. Orice intrebare pusa dupa finalul dezbaterii va primi raspuns din partea celor doi invitati.

Adreseaza o intrebare pe tema: De ce sa investim in marketing pe timp de criza


Invitatii pe tema "De ce sa investim in marketing pe timp de criza"

  • Felix TATARU Felix TATARU GMP Advertising
  • Narcis HORHOIANU Narcis HORHOIANU P&G Romania

Dezbateri pe tema: De ce sa investim in marketing pe timp de criza


pentru Felix Tataru: Ce parere aveti despre absolventii din ultima promotie a IAA? Care sunt plusurile si minusurile romanului care vrea sa invete marketing la IAA?

Absolvent / 24 Septembrie 2009 ora 15:17
Felix TATARU Felix TATARU 24 Septembrie 2009 ora 15:29
1. Am fost in ultima zi, cand toti studentii si-au prezentat lucrarile de final. Nu am stat la toate prezentarile, dar am vazut cativa oameni foarte buni. Scoala IAA te invata sa gandesti si sa intelegi cum functioneaza marketingul si comunicarea. Am vazut oameni care ne-au convins ca gandesc. Sper sa fie si meritul scolii.
2. + sa vrea sa invete, sa fie pasionat de ce face, sa isi doreasca sa implementeze in compania de unde vine ce a invatat la scoala
     - carierist, cel care mai bifeaza o diploma.

Doua intrebari pentru cei doi specialisti: 1.) Cand va mai ajunge media (TV-ul, presa scrisa) sold-out? 2.) Credeti ca anumite canale media ar trebui sa mai reduca/vor mai reduce din preturi?

Maxim / 24 Septembrie 2009 ora 15:02
Felix TATARU Felix TATARU 24 Septembrie 2009 ora 15:09
1. Depinde de cat de mic va fi pretul. Poate chiar si in toamna asta.
2. Pana la un moment-dat poate fi vorba de pret, dar exista un prag critic peste care nu mai ai ce sa faci.

Pentru ambii invitati: Care e atmosfera in agentiile, multinationalele din alte tari? Banuiesc ca ati luat legatura cu profesionisti din Occident. Sunt mai optimisti?

Nicoleta / 24 Septembrie 2009 ora 14:55
Felix TATARU Felix TATARU 24 Septembrie 2009 ora 15:07
Eu acum fac un MBA la Berlin (Berlin School of Creative Leadership). Am colegi din toata lumea. Toti colegii imi spun cat de delicat este cand aproape jumatate din colegii lor a trebuit sa plece. Si nu vorbim de oameni de 30 de ani, ca la noi, ci de creativi seniori, cu 30 de ani de experienta, care greu isi mai pot gasi de lucru. Se pare ca in SUA e un fenomen ca multi creativi seniori, care nu s-au putut adapta epocii internetului, sunt acum pe drumuri. Or in acest tablou, nu prea ai cum sa fii fericit cand stii ca altul nu mai are din ce trai. Dar viata merge inainte...

Narcis HORHOIANU Narcis HORHOIANU 24 Septembrie 2009 ora 15:12
A creste marci care imbunatatesc viata consumatorilor, pe regiuni din ce in ce mai largi, necesita dezvoltarea unei organizatii capabile. P&G are cea mai diversa si mai experimentata echipa de conducere din istoria companiei, practic conducand si inspirand o organizatie de-a lungul tuturor regiunilor in care operam. Datorita culturii de organizatie bazata pe promovare din interior, motivarea organizatiei prin asigurarea unei cariere, training, transfer de talente dintr-o regiune in alta sunt prioritare. In consecinta, organizatia, aici cat si in Vest, este orientata spre a dezvolta marci ce imbunatatesc viata consumatorilor, atat in perioade de criza, cat si in perioade de crestere economica.

In ce conditii mai raman publicatiile din print atractive pentru advertiseri? In ce fel de publicatii ati mai investi?

Cristina S. / 24 Septembrie 2009 ora 14:33
Narcis HORHOIANU Narcis HORHOIANU 24 Septembrie 2009 ora 15:02
Print-ul devine o optiune de comunicare a unui beneficiu atata timp cat reuseste sa atraga atat publicul-tinta intr-o forma suficienta, dar si eficient din punct de vedere cost. Formele de comunicare au evoluat in ultima perioada de timp, reflectand comportamentul in schimbare (din punct de vedere consum media si receptivitate) al consumatorilor. Ele sunt confirmate prin studii de piata cantitative, dar si calitative. De la o categorie de produse la alta, printul va continua sa aiba un rol important in mixul de comunicare sau poate sa aiba un rol in scadere.

Felix TATARU Felix TATARU 24 Septembrie 2009 ora 15:38
Cred ca print-ul va ajunge sa fie o media premium.

Care ar fi ingredientele unei campanii de marketing castigatoare pe timp de criza?

Bogdan Oros / 24 Septembrie 2009 ora 14:15
Felix TATARU Felix TATARU 24 Septembrie 2009 ora 14:33
Aici sunt foarte multe de spus. As mentiona un singur lucru: sa intelegi ce se intampla cu omul caruia i te adresezi, nu doar prin perspectiva calitatii lui de consumator.

Aveti un exemplu de companie, romaneasca sau straina, ale carei actiuni de promovare/plan de marketing pentru aceasta perioada vi se pare reusit?

tudor roncea / 24 Septembrie 2009 ora 14:02
Felix TATARU Felix TATARU 24 Septembrie 2009 ora 14:30
Anul acesta, Pepsi a facut doua miscari istete: si-a deschis cea mai mare fabrica din  Europa, langa Bucuresti, si a lansat un produs nou si inovativ, intelegand ca parintii vor da copiilor ce e mai bun pentru ei: sucul Prigat Itsy Bitsy. Rezultatele partiale ne arata ca a  fost o miscare buna.

Sunteti managerul de marketing al unui IMM stabil pana sa vina criza (1-3 mil. euro cifra de afaceri). Trebuie sa taiati costul de marketing cu 50%. Care ar fi primele trei masuri urgente?

mircea benga / 24 Septembrie 2009 ora 13:42
Narcis HORHOIANU Narcis HORHOIANU 24 Septembrie 2009 ora 14:50
Depinde de la o forma de activitate la alta a unui IMM, care sunt principalele forme de crestere ale afacerii. Daca activitatea este centrata spre consumatori, trebuie inteles care sunt cele mai eficiente "spending priorities", in functie de impactul pe care il au in cresterea afacerii. Pentru identificarea lor, trebuie inteles care au fost prioritatile in trecut, dar si care sunt noile nevoi ale consumatorilor in prezent si in viitorul apropiat. Se poate face astfel o alegere a prioritatilor unu, doi si trei si, respectiv, daca ele sunt suficiente pentru a asigura cresterea afacerilor. O solutie pentru o structura de cost eficienta este a te uita si la alte zone de cost (productie, transport, cheltuieli administrative), astfel incat, aplicand o prioritizare la nivelul tuturor, sa se ajunga la o forma sustenabila, ce poate asigura cresterea afacerii.

Pentru a promova un produs intr-o revista care este primul criteriu pe care trebuie sa il studiam?

Steluta / 24 Septembrie 2009 ora 13:38
Narcis HORHOIANU Narcis HORHOIANU 24 Septembrie 2009 ora 14:39
De la o categorie de produse la alta, receptivitatea consumatorului catre comunicare prin reviste poate sa varieze foarte mult. Deci atunci cand alegem o revista ca un suport principal de comunicare a unui beneficiu, trebuie sa ne asiguram ca intr-adevar publicul-tinta este receptiv. Exista diverse forme de cercetare de piata care confirma sau infirma o astfel de alegere, in functie de categorii si consumatori.

Pentru domnul Felix Tataru: S-a schimbat in vreun fel rolul dvs. de "presedinte al industriei" in ultimul an? Ati fost abordat altfel de oameni? Ati dat altfel de sfaturi?

Stoian M. / 24 Septembrie 2009 ora 13:37
Felix TATARU Felix TATARU 24 Septembrie 2009 ora 14:25
In board-ul IAA, recent reales si completat, tocmai am stabilit un plan de activitati pentru urmatorul mandat. Sunt cateva puncte care raspund situatiei de fata. Unul dintre ele se refera la demararea unui proces de transparentizare a pietei media. Piata de publicitate e si ea parte din tara asta si aici ma refer la coruptie. Acest fenoment si alte practici incorecte, neetice, sunt accentuate in perioade de criza. Transparentizarea pietei de media ca aproape in toata Europa, va contribui la dezvoltarea unui mediu corect in industria noastra.

Stim cu totii ca au fost stopate foarte multe dezvoltari imobiliare majore. In acest timp, pana la reluarea lucrarilor atunci cand piata va permite acest lucru, pe ce anume ar trebui sa se focuseze actiunile de marketing? Ma refer in special la segmentele office si rezidential.

AndreeaP / 24 Septembrie 2009 ora 13:01
Felix TATARU Felix TATARU 24 Septembrie 2009 ora 14:20
E foarte dificil topicul. Piata este blocata. Nicio strategie de marketing nu o sa o deblocheze. Sper ca programul "Prima Casa" sa inceapa procesul de deblocare al pietei.

Pentru Dl. Horhoianu: Ce schimbari ati initiat in abordarea de marketing in 2009, si ce preconizati in 2010 ca vor fi marile reorientari/ schimbari in abordarea marketingului integrat in FMCG? Cat de mare / necesar este aportul consultantilor de strategic marketing in 2009, pentru echipa Dvs.? Ptr. Dl. Felix Tataru: Cum ati identificat si ridicat valoarea strategic planning-ului in aceasta perioada de crizal?

aura malcev / 24 Septembrie 2009 ora 12:46
Felix TATARU Felix TATARU 24 Septembrie 2009 ora 14:17
Aici as vrea sa raspund in calitate de presedinte IAA: Scoala IAA a primit si primeste oameni in departamentul de strategic planning. La fel si din perspectiva profesorului.

Narcis HORHOIANU Narcis HORHOIANU 24 Septembrie 2009 ora 14:35
Marketingul va continua sa fie centrat inspre intelegerea superioara a consumatorilor. In perioada actuala, ca si in trecut, rolul P&G este sa ofere marci sau portfolio de marci de calitate superioara, care satisfac intr-un mod eficient cerintele consumatorilor. Scopul este o dezvoltare durabila si sustenabila.

Expertiza de marketing este asigurata prin competentele interne ale organizatiei, dar, de asemenea, printr-un parteneriat cu agentiile de publicitate desemnate marcilor noastre, care contribuie la alegerea unor strategii corecte pe termen lung. Pe plan local, agentiile de marca ale P&G sunt Leo Burnett, Saatchi & Saatchi, Grey, BBDO si Publicis. 

Considerati marketingul direct o strategie buna pe timp de criza?

GETA BOCIOLAN / 24 Septembrie 2009 ora 12:39
Felix TATARU Felix TATARU 24 Septembrie 2009 ora 14:14
Da. Tot timpul si mai ales in perioada de criza, marketingul direct e foarte important.

Narcis HORHOIANU Narcis HORHOIANU 24 Septembrie 2009 ora 14:23
Desi receptivitatea consumatorilor catre o anumita forma de comunicare variaza de la o categorie de produs la alta, in ultima perioada de timp, consumatorii devin mai receptivi catre forme de comunicare directa. Cu toate acestea, a alege acest canal de comunicare trebuie facut numai dupa ce s-a inteles cat de eficient, atat ca "reach", cat si eficienta de cost fata de alte forme de comunicare.

Este un moment foarte bun si de testare a acestei forme de comunicare pentru includerea ei in mixul de comunicare pe termen mediu si lung.

Puteti va rog sa dati cateva exemple de actiuni de marketing concrete si urgente pt real-estate-ul "de criza" al zilelor noastre, cu buget minim (inclusiv actiuni gratuite, investitia fiind timpul)? Strategii "anti-criza"? multumesc anticipat.

emi / 24 Septembrie 2009 ora 12:27
Felix TATARU Felix TATARU 24 Septembrie 2009 ora 14:09
Acum, pe loc, nu, dar cunosc o agentie :).
Problema cea mai mare ramane finantarea.

Care sunt canalele media recomandate clientilor pe perioada de criza? Se mai fac mix-uri media sau recomandarea generala este aceea de a aloca cea mai mare parte a bugetelor in campaniile TV?

Alina / 24 Septembrie 2009 ora 12:16
Felix TATARU Felix TATARU 24 Septembrie 2009 ora 14:07
Nu sunt de acord cu recomandarea generala "totul pe tv", pentru ca nu toata lumea e pe tv. Pentru ca tv-ul are si el limitele lui. Fiecare media in parte are specificul ei si in functie de nevoia brandului va fi sau nu folosita. Internetul ofera mult mai mult decat comunicare, spre exemplu.

cum se modifica structura bugetului de marketing pe piata serviciilor, in conditiile actuale? devin cercetarea si online-ul prioritare?

andrada / 24 Septembrie 2009 ora 11:39
Felix TATARU Felix TATARU 24 Septembrie 2009 ora 14:44
Cercetarea trebuie sa fie prioritate in orice circumstante si  in orice domeniu, nu doar in servicii. Daca vreau sa promovez in Romania brandul Fixodent, s-ar putea sa nu ma ajute prea mult internetul. Dar pentru categorii intregi de produse si servicii, online-ul este un must.

Pentru ambii invitati: Este o campanie publicitara agresiva solutia pentru cresterea cotei de piata pe perioada de criza? Sau se recomanda initierea unor promotii cu discount-uri? Este scaderea preturilor pana la limita de supravietuire o solutie (ma refer atat pe perioada crizei globale, cat si intr-un moment de criza pentru o anumita firma)? Va multumesc si astept cu interes un raspuns.

Katia / 24 Septembrie 2009 ora 11:38
Narcis HORHOIANU Narcis HORHOIANU 24 Septembrie 2009 ora 14:12
Fiecare categorie de produs are dinamica ei, in functie de nevoile consumatorului sau activitatea competitionala. In consecinta, strategiile de dezvoltare a unei marci variaza de la produs la produs. Cresterea imaginii unei marci este generata de un cumul de activitati de comunicare, perceptie de valoare si pret, disponibilitate. O crestere sustenabila a afacerii tine cont de toate aceste prioritati, ele asigurand cresterea pe termen lung si nu doar variatii punctuale.

Katia Katia 24 Septembrie 2009 ora 14:52
Multumesc pentru raspuns si revin cu o intrebare. In cazul unei companii care ofera servicii de training pentru alte firme este un pret scazut arma care va invinge concurenta? Sau trebuie in continuare promovata calitatea si mentinute preturile? Stiu ca manualul de marketing ne invata clar ca intr-un razboi al preturilor nu exista decat perdanti, dar totusi observ tendinta generala de a cobori foarte mult preturile. Ce parere aveti?

Narcis HORHOIANU Narcis HORHOIANU 24 Septembrie 2009 ora 14:56
Valoarea unui serviciu (ca si a unui oricare alt produs) este data de un cumul de performanta perceputa si pret perceput. Deci a opera doar la nivelul pretului inseamna doar o parte a cum poti imbunatati valoarea serviciului pe care il oferi. O sugestie este, desigur, sa te uiti si la cum poti sa imbunatatesti performanta perceputa a serviciului pe care il oferi. Te poti astfel, de asemenea, orienta cum sa iti convingi audienta ca oferi un serviciu care aduce calitate superioara, comparativ cu altele.

Mr. Enoiu spunea ca in 2010 va fi mai rau pentru piata de publicitate. Care este estimarea dvs? Sunteti mai optimisti?

Pesimistul / 24 Septembrie 2009 ora 11:29
Felix TATARU Felix TATARU 24 Septembrie 2009 ora 14:02
Cine este MR. Enoiu? :) :) :)
E posibil ca Bogdan sa aiba dreptate. Eu sunt mai optimist.

Narcis HORHOIANU Narcis HORHOIANU 24 Septembrie 2009 ora 14:07
Nu putem face o estimare a evolutiei situatiei economice actuale. Pentru o persoana responsabila cu marketingul unei marci, prioritare sunt intelegerea superioara a consumatorului, a receptivitatii lui la anumite beneficii sau forme de comunicare. In consecinta, strategiile si planul de comunicare trebuie dezvoltate in concordanta cu noile tendinte ale consumatorului.

felicitari pentru demers. pentru narcis: este oportun ca in perioada urmatoare sa intensifici comunicarea cu clientul prin materiale de promovare la locul de vanzare? pentru felix: agentiile vor merge in continuare pe "strategia supravietuirii" (furnizarea de servicii produse "in house" si mai putin outsourcing)? multumesc anticipat!

emil / 24 Septembrie 2009 ora 11:18
Narcis HORHOIANU Narcis HORHOIANU 24 Septembrie 2009 ora 14:00
Receptivitatea consumatorului la un anumit beneficiu al unei marci poate sa varieze de la o categorie de produse la alta. In aceasta perioada consumatorii sunt mai receptivi la valoarea pe care o primesc de la marcile indragite. Forma de comunicare la punctul de vanzare poate sa joace un rol important, dar cu pondere diferita de la produs la produs. De exemplu, produse "de impuls" au cea mai mare nevoie de o comunicare si o plasare eficienta la raft.

Felix TATARU Felix TATARU 24 Septembrie 2009 ora 14:01
Abordarea "in house" este specifica unor piete unde clientii nu sunt avizati, cam cum eram noi acum 10 ani. Acum, se practica din ce in ce mai mult outsourcing-ul. E nevoie de specializare, pe de o parte, si de o structura supla si neincarcata de overheads, pe de alta. Deci, outsourcing-ul castiga in fata solutiilor in house, care, de cele mai multe ori, sunt o solutie de compromis.

Care este cea mai interesanta campanie de promovare pe care si-a facut-o o persoana in cautare de munca? Ati investi in astfel de candidati?

Claudia / 24 Septembrie 2009 ora 11:09
Felix TATARU Felix TATARU 24 Septembrie 2009 ora 14:41
Barack Obama. Da.

Claudia Claudia 24 Septembrie 2009 ora 14:49
Touche, dar referindu-ne la ceva mai de pe meleagurile noastre, eventual nu cu miza asa mare?

Felix TATARU Felix TATARU 24 Septembrie 2009 ora 14:52
Traian Basescu. :)

Claudia Claudia 24 Septembrie 2009 ora 15:05
Pentru ca s-a ocupat GMP de campanie. :P Eu nu ma refeream la un presedinte de tara, ci mai degraba la cineva care isi cauta de lucru intr-o companie.

Felix TATARU Felix TATARU 24 Septembrie 2009 ora 15:16
In calitate de angajator am primit mai multe propuneri creative de angajare. E, intr-adevar, loc de creativitate cand meseria ta este una creativa. Dar asta nu face decat sa atraga atentia si sa creeze loc de suspiciuni. Tot ce a dovedit omul ca stie sa faca, si nu cum se prezinta sau cum atrage atentia cuiva, conteaza. Gandindu-ma retrospectiv, m-au amuzat dar niciunul nu lucreaza in GMP. De obicei, oamenii foarte buni nu apeleaza la astfel de trucuri.

Cat de creativi au fost advertiserii pe timp de criza? Si-au mai pierdut creativii, strategii, din doza lor de imaginatie?

specialist / 24 Septembrie 2009 ora 11:04
Felix TATARU Felix TATARU 24 Septembrie 2009 ora 13:57
Creativul propune, clientul aproba. Este evident ca, pe timp de criza,  oamenii de marketing  sufla si in iaurt. Si asta, cateodata,  in detrimentul creativitatii. Asa cum spuneam, orice forma de presiune stimuleaza creativitatea. Unii inteleg acest lucru, altii nu. Over-all, ce iese pe piata este mai putin creativ decat inainte de criza.

Pentru ambii oaspeti: Care credeti ca a fost cea mai afectata industrie din Romania, in termeni de reducere a costurilor de promovare? Cand si cum va asteptati sa isi revina aceasta industrie?

ANCA / 24 Septembrie 2009 ora 10:57
Felix TATARU Felix TATARU 24 Septembrie 2009 ora 13:53
Industria auto si cea financiara. Nu stiu.

Cand estimati ca online-ul va juca un rol diferentiator in marketingul politic (vezi succesul lui Obama)? Care credeti ca va fi rolul Internetului la alegerile prezidentiale din toamna?

Politikon / 24 Septembrie 2009 ora 10:54
Felix TATARU Felix TATARU 24 Septembrie 2009 ora 13:51
Vezi ce am facut noi inaintea lui Obama, in 2004. Concepte precum Guerilla Digitala s-au intamplat in Romania cu cativa ani inaintea campaniei lui Obama.Atunci, publicul a generat efecte virale de zeci de milioane de e-mailuri si sms-uri de care cred ca ne aducem aminte cu totii. Online-ul poate influenta si influenteaza foarte mult agenda publica si, implicit, opiniile oamenilor. Din pacate, nu mai avem aceeasi stare de spirit din 2004, cand publicul de pe internet a votat in proportie mare.

Florian Istrate Florian Istrate 24 Septembrie 2009 ora 15:05
Aveti dreptate Publicul tinta al unei astfel de campanii din pacate nu merge la vot dar credeti ca o campanie on-line pentru a schimba acest comportament ar avea efectul scontat

Pentru ambii invitati: cat estimati sa mai dureze aceasta criza, cum credeti ca va influenta politicile de marketing aceasta criza si cine credeti ca va avea cel mai mult de pierdut in urma acestei crize - cei care si-au redus drastic cheltuielile sau cei care, din contra, au investit mai mult in marketing anul acesta?

Ionut Preda / 24 Septembrie 2009 ora 10:50
Narcis HORHOIANU Narcis HORHOIANU 24 Septembrie 2009 ora 13:55
Nu putem face o predictie a evolutiei economice actuale. Acest lucru trebuie facut de analistii financiari. Pe de alta parte, prioritate pentru noi este cum sa construim marci de succes printr-o intelegere superioara a consumatorului.

Pentru Narcis: Cum se traduce criza in marketing? Intr-o piata a carei putere de cumparare a scazut, care ar fi strategia pentru o multinationala sa traverseze acesta perioada? Cum se anunta 2010 ca si bugete/activitati de marketing? Pentru Felix: Cum se muleaza o agentie pe bugetele de criza ale clientilor? Care este strategia de "ajustare" in acesta situatie? Multumesc!

beatrice / 24 Septembrie 2009 ora 10:50
Felix TATARU Felix TATARU 24 Septembrie 2009 ora 13:45
Muncim mai mult, intelegem mai multe din ce ni se intampla, evoluam. Vorba lui Obama : "Don't waste the crisis". Altfel spus, criza e buna dar sa nu dormim in papuci.

Care considerati ca ar fi cele mai bune strategii de marketing de adoptat pe timp de criza pentru domeniul hotelier? (mai exact hoteluri de 4 si 5 stele)

FILIP & ASOCIATII SOCIETATE CIVILA DE AVOCATI / 24 Septembrie 2009 ora 10:43
Felix TATARU Felix TATARU 24 Septembrie 2009 ora 15:22
Orice ca sa creezi trafic. Initiaza evenimente, creeaza parteneriate, fii prezent.

FILIP & ASOCIATII SOCIETATE CIVILA DE AVOCATI FILIP & ASOCIATII SOCIETATE CIVILA DE AVOCATI 24 Septembrie 2009 ora 15:34
Prin parteneriate a se intelege parteneriate cu agentii de turism, cu organizatii? Sau ce fel de parteneriate?

Narcis HORHOIANU Narcis HORHOIANU 24 Septembrie 2009 ora 17:05
Atentie speciala trebuie acordata structurii de cost, cat si formelor de a atrage consumatorii tinta. Strategia de marketing inspre consumatori poate fi axata pe clientii traditionali, loiali, prin oferirea unor servicii care sa asigure cresterea afacerii, dar exista si alternativa orientarii spre clienti noi prin oferirea unor servicii aditionale. Alegerea strategiei corecte se face bazata pe impactul potential pe afacere, pe termen mediu si lung, si, implicit, se poate face o prioritizare. De asemenea, este important ca la nivel de structura de cost sa fie identificate eficiente.

pentru ambii invitati: Ati fost stapanii excel-ului in anul asta de criza? Care a fost ultimul excel pe care l-ati citit, analizat? multumiri si felicitari pentru proiect

dorin g. / 24 Septembrie 2009 ora 10:41
Narcis HORHOIANU Narcis HORHOIANU 24 Septembrie 2009 ora 13:52
Atat in perioade de criza cat si in perioade de crestere economica, o intelegere superioara a afacerii este cheia unei cresteri sustenabile. Deci mereu trebuie sa ne uitam la toate laturile unei afaceri si care sunt factorii care influenteaza pozitiv si negativ. Acest lucru ajuta in stabilirea strategiilor pe termen scurt si lung care asigura cresterea afacerilor.

Ce modalitati de promovare sunt mai eficiente pe timp de criza?

Daniela Tuleu / 24 Septembrie 2009 ora 10:40
Narcis HORHOIANU Narcis HORHOIANU 24 Septembrie 2009 ora 13:47
Dupa cum am raspuns si la cateva intrebari anterioare, metodele de promovare sunt construite in functie de categorie si de receptivitatea consumatorilor la anumite beneficii sau mesaje. In consecinta, nu exista o reteta pentru o comunicare eficienta, ci doar definirea unei strategii si a unui plan in functie de nevoile consumatorilor in clipa de fata.

Pentru dl Felix Tataru: Vom mai vedea preluari, consolidari in randul agentiilor? Pentru dl Horhoianu: Care a fost cea mai buna decizie pe care ati luat-o in criza? Evident, din punctul dvs de vedere, subiectiv, dar poate m-ar ajuta si o explicatie prin prisma rezultatelor.

stelian / 24 Septembrie 2009 ora 10:40
Felix TATARU Felix TATARU 24 Septembrie 2009 ora 13:42
Tinand cont ca solutia in timp de criza este sa te adaptezi, este posibil sa vedem fuziuni, preluari etc.

Pentru ambii invitati: Ce efect poate sa aiba o investitie in promovare prin intermediul unor harti personalizate de perete? Am informatii din Germania, Ungaria si Italia cum ca acolo sunt foarte des utilizate hartile personalizate ca si element de promovare. Oare in Romania piata este deschisa catre asa ceva?

Silviu Huplea / 24 Septembrie 2009 ora 10:34
Felix TATARU Felix TATARU 24 Septembrie 2009 ora 14:40
Impact foarte mic. O nisa interesanta poate pentru cateva branduri. Cred ca inca nu e timpul.

Silviu Huplea Silviu Huplea 24 Septembrie 2009 ora 14:53
De ce spui ca ar avea un impact mic. Daca se poate te-as ruga sa argumentezi. Harta personalizata este un produs care cultiva un brand si este foarte vizibil, exact in biroul potentialului client.

Felix TATARU Felix TATARU 24 Septembrie 2009 ora 15:00
1. Ar trebui sa fie un birou cu un trafic foarte mare...greu de patruns si expus. Practic, depinzi prea mult de altii.
2. Poate ar putea fi o solutie pentru B2B (business to business). Ma indoiesc ca ar fi o solutie pentru consumatori.
3. Uita-te la ce s-a intamplat cu publicitatea in lifturi sau la toalete. Nu cred ca sunt business-uri de mare succes. Inca.Probabil vor fi cand piata isi va reveni. Ma gandesc ca pentru retele de benzinarii, masini, motociclete etc. ar putea merge. Inca o data, cred ca timimgul este nepotrivit.


Silviu Huplea Silviu Huplea 24 Septembrie 2009 ora 15:08
OK. Multumesc pentru raspunsuri.

Care ar trebui sa fie prioritatile in promovarea unui brand pe timp de criza?Cum credeti d-voastra ca ar trebui elaborat un plan de marketing in conditiile unui buget redus?Multumesc anticipat!

Ela / 24 Septembrie 2009 ora 10:32

La aceasta intrebare inca nu a fost dat un raspuns.

Daca criza financiara v-ar constrange sa reduceti cheltuielile, ce ati reduce in prima instanta? Bugetul de marketing sau cheltuielile cu personalul?

Iulia / 23 Septembrie 2009 ora 16:19
Felix TATARU Felix TATARU 24 Septembrie 2009 ora 13:41
Pentru mine, conteaza cel mai mult: people, product, profit, in aceasta ordine. Deci, in primul rand, as reduce de la bugetul de marketing, si doar daca va fi absoluta nevoie, voi taia de la people.

Cand credeti ca bugetele de marketing vor mai atinge valorile din 2008?

Alina / 23 Septembrie 2009 ora 15:10
Felix TATARU Felix TATARU 24 Septembrie 2009 ora 13:37
Greu de spus. Anul 2008 a fost un an artificial din toate punctele de vedere. Dupa integrarea in UE, multe companii abia venite au ars multi pasi in dorinta de a obtine cote importante de market-share. Au zis ca investind repede in comunicare e suficient. Insa, Romania si romanii inca mai au mult de recuperat pana sa aiba o putere de cumparare care sa sustina toate aceste business-uri care au venit buluc in 2007-2008. Eu din fire sunt optimist si sper ca in 2011 sa ne revenim, dar depinde de foarte multi factori.

Narcis HORHOIANU Narcis HORHOIANU 24 Septembrie 2009 ora 13:44
P&G a construit o afacere sustenabila in ultimii 170 de ani atat in perioade de criza cat si in ani de crestere economica. Perioada actuala este una in care, ca si in trecut, ne dorim sa construim marci de succes intelegand mai bine consumatorul, aducand inovatii, crescand perceptia de valoare a marcilor si nivelul de disponibilitate. Acest lucru trebuie facut sustenabil. Ne uitam la diverse forme de eficienta astfel incat consumatorul sa nu resimta, pe cat posibil, presiunile economice actuale. A oferi valoare prin marcile noastre inseamna un cumul de performante superioare la pretul potrivit. In clipa de fata credem ca suportul de marketing pe care il avem asigura o comunicare sustenabila si competitiva, astfel incat sa putem construi marci de succes.

Pentru Felix Tataru: Unde credeti ca se vor situa investitiile in publicitatea electorala la prezidentiale fata de cele de la campaniile recente (parlamentare, europarlamentare)?

curios / 23 Septembrie 2009 ora 14:32
Felix TATARU Felix TATARU 24 Septembrie 2009 ora 13:13
buna,
cred ca va fi mai mult decit la parlamentarele europene dar mai putin decat la parlamentarele din toamna trecuta. Si asta pentru ca la alegerile parlamentare au fost foarte multi bani investiti de catre cei peste 1000 de candidati la un fotoliu parlamentar. Este o miza importanta dar nu cred ca exista resurse comparabile cu anul trecut.

Care sunt cele mai eficiente si ieftine metode de promovare pentru un tanar designer de bijuterii? Intrebarea poate fi extinsa catre o generalizare la nivelul unui tanar antreprenor ce-si incearca norocul cu un start-up.

Allabala / 23 Septembrie 2009 ora 13:04
Felix TATARU Felix TATARU 24 Septembrie 2009 ora 13:32
E bine sa ai un produs competitiv, frumos, cu design elegant. Dar nu e suficient. Trebuie sa iti creezi un brand pe care sa il marketizezi. Apoi vine si promovarea.

Narcis HORHOIANU Narcis HORHOIANU 24 Septembrie 2009 ora 13:35
Atat bijuteriile cat si bunurile de larg consum au un public-tinta care trebuie foarte bine inteles. Rolul tau este sa iti definesti cine sunt cei care au nevoile cele mai mari inspre bijuteriile pe care vrei sa le promovezi. Odata ce ai inteles cine sunt ei, trebuie sa iti definesti o strategie concreta care sa dezvolte o imagine marcii tale, o strategie de comunicare si, evident, o forma prin care faci marcile si produsele tale disponibile.

De ce P&G a inceput sa investeasca serios in publicitatea online abia in 2009 ?

Mihai Seceleanu / 23 Septembrie 2009 ora 12:24
Narcis HORHOIANU Narcis HORHOIANU 24 Septembrie 2009 ora 13:31
Una din prioritatile P&G este intelegerea superioara a consumatorului. Obiceiurile de consum, receptivitatea la diverse forme de comunicare, evident ca au o anumita evolutie de-a lungul timpului. In ultima perioada am observat o nevoie a consumatorului catre "value" pe care o ofera marcile. De la o categorie de produse la alta, consumatorii pot sa fie mai receptivi la forme de comunicare directa (cum ar fi online-ul). De aici, P&G a observat nevoia de a comunica eficient pe aceasta noua forma de media, tocmai in dorinta noastra de a fi mai aproape de consumator si, implicit, mai eficienti in atingerea lor.      

Am o firma de transport in provincie, am avut vanzari de circa 2 milioane de euro anul trecut, dar anul acesta a fost jale. M-ar ajuta la ceva daca as investi in marketing, pentru a genera vanzari pe o piata care e oricum inghetata? Cat si cum ar trebui sa investesc? Multumesc

Alin / 23 Septembrie 2009 ora 10:48
Felix TATARU Felix TATARU 24 Septembrie 2009 ora 13:30
Alin,
Cand ti-a mers bine, raspundeai unor nevoi ale pietei de atunci. Acum, nevoile s-au schimbat. Gandeste-te ce poti face tu pentru satisfacerea acelor nevoi, adaptandu-ti business-ul, daca e cazul, si nu ce se poate face pentru structura de business pe care o ai. Ca tine probabil sunt multi. Cine va gandi altfel decat ceilalti si se va adapta o sa reuseasca.

Ce se intampla daca un brand isi stopeaza actiunile de promovare timp de un an? Poate sa recastige terenul pierdut daca dupa anul respectiv iese cu o campanie foarte buna?

Simina / 22 Septembrie 2009 ora 17:03
Narcis HORHOIANU Narcis HORHOIANU 24 Septembrie 2009 ora 13:14
Cresterea si dezvoltarea unei marci trebuie facuta intr-un mod sustenabil, luna dupa luna, an dupa an. Cresterea si dezvoltarea imaginii marcii se fac printr-un cumul de activitati de comunicare (centrate in jurul unei strategii bine alese, cat si a unei campanii eficiente), activitati de crestere a disponibilitatii marcii, de asigurare a unei perceptii corecte de valoare. Toate aceste programe sunt sinergice si necesita, evident, timp. Ele sunt construite pe o intelegere clara a consumatorului, an de an. Stoparea activitatilor de promovare timp de un an pot sa aiba un efect negativ si, in consecinta, optim este sa fie evitata. 

Este de preferat o crestere si o comunicare sustenabile decat variatii de comunicare la intervale lungi de timp.

Felix TATARU Felix TATARU 24 Septembrie 2009 ora 13:15
Daca am fi singuri in piata, am putea raspunde la intrebare. Dar nu stim ce face concurenta. Nici in timpul pauzei, nici dupa. Pe de alta parte, ochii care nu se vad, se uita.

Luati in considerare, vreunul dintre voi - client sau agentie - situatia financiara a unei publicatii atunci cand alegeti unde cumparati publicitate? In genul "am auzit ca publicatia X e pe duca, imi place continutul ei, hai sa mut acolo investitiile de la publicatia Y"? Se simte industria de publicitate "responsabila" in vreun fel de supravietuirea presei?

gabi / 22 Septembrie 2009 ora 16:50
Felix TATARU Felix TATARU 24 Septembrie 2009 ora 13:28
Nu stiu daca stiti, dar detin impreuna cu sotia mea cel mai social si calitativ produs media din piata - Radio Itsy Bitsy. Un radio pe care il tinem cu greu pentru ca avem principii si nu acceptam compromisuri. Vrem sa pastram un mediu curat si sanatos pentru copii si asta nu se poate face cu publicitate la junk food si junk drink. Asta nu inseamna ca trebuie sa primim bani ca sa ne sustinem din mila cuiva. Daca performam si avem audienta si argumente relevante pentru brandurile clientilor nostri, vom primi si bugete. Din fericire, aceasta initiativa este una sociala si, inca de la inceput, ne-am propus sa facem lucruri bune pentru copii si parinti si nu bani pentru actionari. Reusim asta prin alte activitati pe care le facem si care produc bani pentru a sustine radioul. Adica ne-am adaptat.

Ce procent din bugetul unei campanii merita investit intr-o campanie online?

Petru / 22 Septembrie 2009 ora 16:27
Narcis HORHOIANU Narcis HORHOIANU 24 Septembrie 2009 ora 12:58
Pe orice categorie de produse, ceea ce conteaza cel mai mult este o intelegere superioara a consumatorului. O atentie sporita trebuie alocata momentelor in care consumatorul este receptiv la comunicarea unui anumit beneficiu al unei marci. In consecinta, putem vedea, de la o categorie de produse la alta, o orientare a consumatorului catre forme de media alternative celor din trecut (cum ar fi online-ul). Cu alte cuvinte, ce conteaza este sa intelegi in ce fel mediul online atinge si adreseaza intr-un mod eficient nevoile consumatorului in categoria respectiva. Deci bugetele alocate pentru online pot sa varieze de la o categorie de produse la alta.

Ati dat afara oameni care lucreaza in domeniul marketing si comunicare din cauza crizei? Credeti ca la oamenii de marketing se poate renunta cel mai usor intr-o companie? Pt Felix: cum s-a resimtit in randul oamenilor care lucreaza in agentie, au fost disponibilizari, reducero salariale? A influentat criza creativitatea si eficienta oamenilor din agentii?

Nicoleta / 22 Septembrie 2009 ora 15:46
Felix TATARU Felix TATARU 24 Septembrie 2009 ora 13:19
Inca de la inceputul anului, eu si partenerii mei din grup am hotarat ca nu luam decizii pe acest subiect, influentati de criza. Nu am scazut salariile, nu am dat oameni afara din cauza crizei. Ne-am despartit de cativa colegi, in urma evaluarilor, performanta fiind singurul criteriu.
Orice forma de presiune stimuleaza creativitatea. Se poate si mai bine.

Narcis HORHOIANU Narcis HORHOIANU 24 Septembrie 2009 ora 13:24
O prioritate a Procter & Gamble, atat pe plan global cat si local, este dezvoltarea unei organizatii capabile si puternice. Acestea vin din strategia companiei de a promova oameni din interior. Acum, ca si in anii anteriori, dezvoltarea unei echipe puternice in marketing, cat si in celelalte departamente, au fost, in consecinta, o prioritate pentru organizatie. Echipa de conducere actuala este alcatuita dintr-o combinatie de manageri locali si manageri veniti din afara tarii. Am trimis foarte multi angajati pe plan local sa ocupe pozitii de management in structurile regionale, tocmai cu scopul de a se pregati si de a veni inapoi cu expertiza unei afaceri internationale.

Marketingul, impreuna cu celelalte functiuni, asigura o buna intelegere a consumatorului, dezvoltarea si implementarea unor strategii puternice de crestere a afacerii. Astfel, recunoastem ca o afacere de succes nu poate fi construita fara o echipa capabila si de succes.

Pentru ambii invitati: In ce masura poate agentia sa-l convinga pe client sa-si mareasca bugetul de marketing? Ce argumente ii poti aduce clientului ca sa investeasca mai mult in publicitate? Multumesc

Razvan Cosoi / 22 Septembrie 2009 ora 15:19
Felix TATARU Felix TATARU 24 Septembrie 2009 ora 13:22
Cand in mintea clientului se duce lupta intre a da afara zeci/sute de oameni si a reduce din bugetul de marketing, cred ca orice agentie trebuie sa aiba o alta abordare decat aceea de a merge la client sa isi mareasca bugetul. Sa nu uitam ca suntem dupa ani de zile in care cu greu gaseam oameni buni si acum nimanui nu ii vine sa se departa de ei. Cred ca agentia trebuie sa se adapteze  si sa  inteleaga mai bine conceptul, cateodata abstract, de  ROI (return  on investement). Altfel spus, abordarea ar trebui sa fie: "daca investim atat, obtinem atat".

Cat a investit P&G pana acum in zona de marketing si care a fost cea mai utila strategie de marketing adoptata?

Ioana / 22 Septembrie 2009 ora 15:08
Narcis HORHOIANU Narcis HORHOIANU 24 Septembrie 2009 ora 12:53
P&G are ca focus principal o intelegere cat mai buna a consumatorului, atat in trecut, cat si acum. Evident ca strategiile sunt in functie de categoriile de produse si de consumatorii aferenti. Investitiile in marketing reflecta abilitatea de a vorbi cu consumatorul intr-un mod eficient astfel incat el sa primeasca de la marcile noastre o imbunatatire a calitatii vietii.

Avem cinci zone de focus principal: o intelegere superioara a consumatorului, construirea de marci de succes, inovatie, abilitate de a face marcile noastre disponibile consumatorului, cat si eficiente pe care le obtinem din scala. Obiectivul nostru este, astfel, sa generam loialitatea consumatorilor catre marcile noastre.