Directorii de HR de la companii de top, despre responsabilitatea fata de angajati


Angajatii sunt cea mai importanta resursa a unei companii. Ei sunt si "ambasadorii" care pot transmite cele mai credibile mesaje despre responsabilitatea aceasteia. In plus, studiile arata ca, pentru tot mai multi angajati, valorile sociale si etice ale companiei la care lucreaza au devenit importante.

De aceea, angajatii trebuie sa fie un public important pentru strategia de CSR a oricarei companii.

Pentru a vedea ce inseamna in practica acest lucru, ResponsabilitateSociala.ro i-a invitat sa raspunda la cateva intrebari pe directorii de HR de la cinci companii de top din Romania.

4 Faceti activitati de voluntariat corporativ? Sunt receptivi angajatii la astfel de programe? Ce efecte pozitive ati observat?

Roxana Rotaru Director de Resurse Umane, Orange Romania
Chiar din momentul lansarii programului de responsabilitate sociala, in 2003, am dezvoltat si programe de voluntariat la care au participat pana in prezent cateva sute de angajati. "Tu pentru comunitate" este un program dedicat copiilor cu deficiente de vedere si auz prin care angajatii Orange din Bucuresti, Timisoara si Cluj-Napoca s-au implicat in decorarea scolilor pentru acesti copii, au organizat iesiri la teatru, in parc, petreceri si diverse alte activitati. 160 de voluntari au urmat un curs de limbaj mimico-gestual (o premiera in Romania precum si cadrul Grupului France Telecom), au facut traininguri de audiologie si orientare in spatiu pentru a-i ajuta pe copii si au participat la o ampla actiune prin care peste 1000 de copii cu deficiente de auz au beneficiat de proteze auditive.

Un alt program de voluntariat este "Orange Adept work camp" prin care angajatii au intrat in contact cu localnicii din zona satelor sasesti unde Orange are un amplu proiect de conservare a biodiversitatii peisajului si de revitalizare a comunitatilor rurale. Voluntarii Orange s-au implicat in ingienizarea unor spatii naturale din zona, marcarea unor trasee turistice in satul Saschiz si au avut ocazia sa cunoasca mai bine proiectul Adept si problemele cu care se confrunta comunitatea respectiva.

Ca urmare a programelor de voluntariat am observat ca angajatii sunt interesati de proiectele de responsabilitate sociala si ca este important pentru ei daca se pot implica direct in aceste initiative. Astfel de proiecte contribuie la cresterea motivarii angajatilor, la intarirea spiritului de echipa, imbunatatirea comunicarii intre angajati. De asemenea, reprezinta o oportunitate de a pune in practica valorile Orange, de stimulare a loialitatea fata de companie si de oferire de satisfactii personale voluntarilor.

Desiree Diaconescu Director Resurse Umane, Tuborg Romania
Consideram ca astfel de actiuni, in afara celor pe care le implica core businessul companiei, au darul de a creste coeziunea echipei. Am sa va ofer doua exemple de actiuni care reusesc sa polarizeze interesul si sprijinul angajatilor nostri, si anume : "Impreuna, mai aproape de oameni", programul social initiat de compania noastra in 2003, si "Tu si Umbrela Verde- Mereu Aproape", programul de mediu pe care l-am lansat anul trecut.

In ceea ce priveste receptivitatea angajatilor nostri, aceasta a devenit de la un an la altul din ce in ce mai evidenta. Programul social "Impreuna, mai aproape de oameni", care presupune pregatirea a aproximativ 4000 pachete cu alimente in fabrica, cu ocazia fiecarei editii, imi poate sustine afirmatia. Angajatii nostri sunt cei care pregatesc totul, participand benevol la aceasta actiune, iar, daca in primul an aveam nevoie de o saptamana pentru a termina, acum ne sunt suficiente cateva ore. Mult mai multi angajati doresc sa fie implicati, iar "echipa" a devenit in timp mult mai eficienta.

In ceea ce priveste cel de-al doilea program mentionat, cel care are ca obiectiv protectia mediului, si care are si o componenta interna, receptivitatea a fost extrem de buna. Angajatii nostri au fost invitati sa adopte plante, care sa le permita inscrierea intr-o competitie "verde" intre birouri. Rezultatul: am fost asaltati de cereri, trebuind sa dublam numarul de plante oferite. Tot parte a acestui program a fost organizata o actiune de distribuire de stickere pentru masina cu mesajul: "Eu nu arunc gunoi pe strada!". Bineinteles, angajatii nostri au primit astfel de stickere si am fost placut surprinsi sa constatam ca toti au lipit stickerele pe masinile lor, asumandu-si astfel mesajul campaniei "Sa pastram Romania curata!", solicitand o cantitate suplimentara pentru prietenii si cunostiintele lor.

Anca Bancu Director Resurse Umane, Ozone Laboratories
La nivel de companie avem mai multe programe in care sunt implicati angajatii nostri. Asa cum am mentionat deja, este vorba de implicarea si participarea membrilor echipei de management in cadrul programului Ozone4Success, program destinat familiarizarii studentilor de la facultatile de medicina, farmacie si economie cu mecanismele industriei farmaceutice.

De asemenea, angajatii Ozone participa la diversele campanii de donatii de bani si obiecte, organizate periodic, pentru categoriile sociale aflate in situatii dificile. In functie de timpul disponibil, acestia iau parte si la diverse activitati pe care le desfasuram in centre de plasament. Pe baza faptului ca multi dintre ei si-au exprimat intentia de a participa la acest gen de initiative, suntem in discutii referitoare la permanentizarea unor activitati impreuna cu copiii asistati de centre de plasament din Capitala.

Tot pe baza cererilor angajatilor de a se implica in programe sociale, intentionam ca, anul acesta, sa organizam o campanie de donare de sange, la care avem deja inscrisi donatori din cadrul companiei.

Am observat ca exista doua aspecte benefice ale acestor activitati: pe de o parte sunt ajutati beneficiarii programelor noastre, pe de alta parte se consolideaza legaturile intre angajati, gradul de satisfactie al acestora creste si, o data cu acesta, prin efectul bulgarelui de zapada, creste si dorinta lor de a participa la cat mai multe activitati de voluntariat. Pe scurt, unul dintre cele mai eficiente teambuilding-uri se poate desfasura in jurul unui proiect social, angajatii simtindu-se pusi in prim-plan de catre companie si mult mai motivati. Un alt efect benefic al acestor programe este constientizarea, de catre angajati, a rolului unei companii responsabile pentru comunitate.

Simona Popovici Country HR Manager, Coca-Cola HBC Romania & Moldova
Am initiat o serie de programe care ii au in centrul atentiei pe angajati, dar nu numai. Am extins practic politica de investitie in dezvoltarea angajatilor nostri si la nivelul copiilor lor. In plus, toate proiectele adresate comunitatii, au o importanta componenta de voluntariat in care sunt implicati angajatii nostri si familiile lor.

Brandusa Fecioru Director Resurse Umane, A&D Pharma
De la inceputul derularii activitatilor de CSR intr-un mod structurat, odata cu infiintarea Fundatiei Sensiblu, in anul 2002, actiunile companiei nu au fost orientate catre dezvoltarea de programe de voluntariat corporativ. In primul rand, ne-am concentrat pe crearea unei legaturi si a sentimentului de solidaritate civica in randul angajatilor, urmand ca etapa urmatoare sa fie cea de implementare a unui astfel de program, prin care angajatii sa contribuie in mod direct la sprijinirea altor persoane in dificultate. Acum suntem in etapa in care familiarizam oamenii cu acest concept si le inregistram reactiile fata de un asemenea program.

Eliza Udoi Directorul de Resurse Umane, Carpatcement
Inceputul activitatilor de voluntariat a fost dat de implicarea angajatilor nostri in proiectul de responsabilitate sociala Bucurestiul respira, lansat de Carpatcement Holding, in 2006. La evenimentul de plantare a pomilor si arbustilor pe terenurile vizate in acest proiect de reabilitare ecologica au participat peste 200 persoane, multi dintre acestia fiind angajati ai Carpatcement din sediul central al companiei, din Bucuresti. Toti participantii la eveniment au avut ocazia de a planta cel putin un copacel sau arbust. Reactiile angajatilor au fost pozitive si avem in plan sa continuam activitatile in aceasta directie cu actiuni care sa implice si angajatii din fabricile noastre din tara.
preview intrebare
1
2
3
4
5
Setari Cookie-uri