Creatie vs. strategie in agentiile romanesti de publicitate


Publicitatea se joaca intre doi pioni de baza: planner-ul si creativul. Marketer la radacina, planner-ul construieste o strategie de promovare care sa-i aduca clientului profit. Creativul preia stafeta si impacheteaza ideea. Care dintre ei aduce mai multa valoare adaugata clientului, ce premii isi doresc, cum se imparte munca intre creatie si strategie, ce e bine si ce e rau in agentiile romanesti ne vor spune doi creativi si doi planner-i cu atitudine.

Un articol de Simina Mistreanu.

4 E bine ca un creativ sa faca strategie sau un planner creatie, din cand in cand?

Serban Alexandrescu Creative Director, Headvertising
Nu doar din cand in cand. Segregarea absoluta a acestor roluri e o tampenie absoluta. De altfel, cel mai bun om de strategie pe care l-am cunoscut personal (director de strategie la o mare agentie new-yorkeza), intrebat cum se invata strategic planning-ul, mi-a raspuns de la un director de creatie bun si deschis. Pentru ca strategiile ce rezulta trebuie sa fie folosite de creatie si ajuta sa stii foarte bine cum functioneaza departamentul de creatie. Si nu ai cum sa stii decat daca macar ai incercat sa rezolvi niste briefuri. Si invers, evident, Insa, cam toata strategia care s-a facut pana acum in Romania, chiar daca nu avea lipita pe ea o eticheta ca atare, era facuta cam de departamentul creatie. Asa ca noi mai stim cu ce se mananca strategia. Invers e putin mai greu.
Bogdana Butnar Senior Strategic Planner, McCann Erickson
Daca sunt buni in ceea ce fac orice creativ si orice planner fac deja si putina strategie si putina creatie respectiv. Serban Alexandrescu de la Headvertising a declarat la un moment dat ca ei nu au nevoie de planneri pentru ca toata creatia gandeste strategic, si tind sa cred ca lucrul asta e posibil. La noi inca nu s-au delimitat foarte clar rolurile si nu ne-am specializat intr-atat incat sa existe clear boundaries, mai ales ca evoluam intr-o piata in care nici nevoile nu sunt clar exprimate. Exista clienti care cer o campanie adica un spot, dar de fapt ei au nevoie de merchandising, de branding, de multe altele. De aceea, cred ca o perioada oamenii care vor sa faca treaba pe bune vor trebui sa fie factotum si vor aparea consultanti de marketing communications care sa integreze serviciile mai multor furnizori.
Adrian Preda Co-Creative Director, Leo Burnett
Nu, nu e bine. Si nu e bine din cauza ca se intampla mult prea des (ma rog, vorbesc de prima parte). Da, exista un caz in care creativii au facut totul, de la strategie pana la campania finala, inclusiv coloana sonora, si a fost un succes uimitor: campania Honda Grrr. Insa, in mod normal, creativii nu au timp sa studieze toate informatiile si sa gaseasca insight-ul perfect, apoi sa vine cu o idee strategica de geniu.
Asa ca cel mai bine este ca fiecare sa faca ceea ce este pregatit sa faca.
Sorin Psatta Integrated Communication Director, Grup BBDO Romania
Nu din cand in cand ci permanent. De altfel, atat gandirea strategica cat si abordarea creativa sunt incluse in job description la creativ si, respectiv, la planner. Pe langa multe alte insusiri, evident.
preview intrebare
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Setari Cookie-uri