Dialog cu ONG-uri ecologiste: Responsabilitatea companiilor fata de mediu


Care sunt motivele pentru care tot mai multe companii din Romania vor sa fie percepute ca responsabile fata de mediu? Exista beneficii concrete pe care le obtin companiile ca urmare a unei astfel de perceptii? Acestea sunt doar cateva intrebari la care au raspuns 5 reprezentanti ai unor ONG-urile de mediu, intr-un proiect sustinut de www.responsabilitatesociala.ro, un program care isi propune sa convinga companiile romanesti sa investeasca in dezvoltarea societatii si a comunitatilor in care functioneaza.

2 Cum poate publicul sa distinga intre o companie care este in mod autentic responsabila fata de mediu si una care practica "greenwashing"-ul?

Dragos Bucurenci Director, Asociatia MaiMultVerde
E nevoie de alfabetizarea populatiei, in primul rand. In Romania, lucrurile se judeca inca foarte emotional. Cred ca e bine sa fii destul de stapan pe notiuni de baza privind protectia mediului inainte de a acuza o campanie de greenwashing. Dar, cu siguranta, nu ne-ar strica un Consiliu al Publicitatii care sa poata judeca astfel de acuzatii si sa poata interzice reclamele care induc in eroare publicul (stiu ca exista CNA, dar acesta nu are jurisdictie in presa scrisa si nici in mediul online).

Altfel, ne vom multumi sa aruncam unii in altii cu eticheta de "greenwashing", iar rezultatul va fi ca o parte dintre companii vor prefera sa-si investeasca bugetele de CSR in zone de caritate mai putin explozive decat mediul.
Dana Caratas Coordonator, WWF Romania
Dupa cum mentionam, in prezent, cele mai multe dintre companii aleg sa se implice in proiecte punctuale de mediu, cu "lipici" la mass-media, dar fara un impact deosebit pe termen lung. Responsabilitatea fata de mediu inseamna, in primul rand, analiza impactului pe care propriile afaceri il au asupra mediului si implementarea acelor solutii costisitoare, da, in prima faza, dar cu beneficii pe masura, in timp care sa contribuie la reducerea acestuia.

O companie responsabila fata de mediu are o strategie coerenta, pe termen lung, in care sunt prevazute obiective clare si masurabile, cu termene exacte, pentru atingerea unor indicatori de mediu superiori, care sa contribuie la scaderea impactului asupra mediului si la refacerea zonelor afectate de operatiunile specifice companiei respective. O companie resposabila fata de mediu se implica in parteneriate pe termen lung si in proiecte durabile, cu impact in timp, care sa aduca beneficii reale, nu doar de moment, pentru mediu si comunitatile in care actioneaza. Investeste in cercetare, propune si implementeaza solutii tehnice inovatoare pentru reducerea impactului pe care il are asupra mediului consumul de resurse naturale, emisii de gaze cu efect de sera, afectarea unor zone naturale, consum de energie etc. Se implica in educarea propriilor angajati si a publicurilor tinta in ceea ce priveste problemele de mediu, sprijina actiunile societatii civile si ale partenerilor sociali si comunica rezultatele concrete ale acestor actiuni, in mod constant si transparent.

Daca plantezi 50 de arbori pe centura Bucurestiului, presa vine, face poze, CEO-ul da bine la ziar a doua zi si ai mai bifat un punct la capitolul "actiuni de mediu", dar in jumatate de an toti arborii sunt uscati pentru ca, dincolo de achizitionarea puietilor si organizarea evenimentului de imagine, nu se mai investeste nimic in plantatia respectiva, acesta nu este un proiect de responsabilitate fata de mediu. Indiferent de cate click-uri sau cati viewer-i a atras stirea respectiva pe net cifre mentionate cu mandrie in rapoartele companiei.

De asemenea, daca inaugurezi cu mare fast un parc de cartier si apoi defrisezi zeci sau sute de hectare de spatiu verde pentru a construi cladiri din beton de peste 20 de etaje, iarasi nu se mai poate numi responsabilitate fata de mediu. Nici daca te plimbi de ziua mediului o jumatate de ora cu bicicleta, cand compania pe care o conduci are sediul intr-o cladire in care luminile nu se sting nici zi nici noapte, iar in parcul auto se regasesc mai ales masini de mari dimensiuni, cu consum mare si emisii de CO2 pe masura, purtand mandre sigla companiei si parcate in cele mai multe dintre cazuri pe trotuar sau ocupand 2 locuri in parcarile special amenajate.

Asadar, diferenta dintre responsabilitate fata de mediu si "greenwashing" este data de motivatia reala a companiei care se implica in proiecte de mediu, de calitatea si continuitatea acestor proiecte, precum si de obiectivul lor final (doar) imagine sau si beneficii pe termen lung pentru natura si comunitati.
Radu Mititean Director Executiv, Clubul de Cicloturism Napoca
Deocamdata foarte dificil, in lipsa unor structuri independente cu resurse adecvate care sa analizeze cat de cat obiectiv si credibil atitudinea fata de mediu a companiilor si sa informeze eficient publicul si presa cu privire la cazurile in care latura de "greenwashing" predomina net fata de responsabilitatea reala fata de mediu.

Lipsa unei asemenea analize si evaluari si nivelul redus de educatie a publicului din Romania cu privire la aceste probleme demotiveaza si companiile care ar fi interesate de o implicare pe teme de mediu mai mult decat minimul impus de lege sau de factorii economici pe termen scurt, facand tentant greenwashing-ul, astfel incat acesta are o raspandire tot mai mare.
Petruta Moisi Presedinte, Centrul de Consultanta Ecologica Galati
Greu, chiar foarte greu. Publicul larg a inceput sa coreleze starea de sanatate cu cea a calitatii mediului (a non-calitatii), dar se mentine intr-o pasivitate convenabila sectorului industrial, segmentului decizional si celui politic. Fiind dependent de informatii, rapoarte, interviuri/aparitii in mass media, publicul larg este receptiv, mai ales, la latura negativa, gen accidente, amenzi, demisii.

Chiar si putinele companii care, pe buna dreptate, se pot lauda cu un management responsabil de mediu, rar informeaza, constant, publicul folosind un limbaj accesibil si canale de comunicare diverse. Majoritatea se limiteaza la postarea electronica a rapoartelor si a buletinelor de analiza. Desi utilizata din ce in ce mai mult, acest canal ramane un mijloc de informare limitat. Restul, practicanti ai greenwashing, ies la public doar in calitate de sponsori ai unor actiuni dedicate evenimentelelor de mediu: Ziua Pamantului, Ziua Mediului Inconjurator etc, sau sustin anumiti candidati in campanii electorale. Cum aceste sarbatoriri ale mediului sunt din ce in ce mai dese, cele mai multe se limiteaza la atat.
Liviu Mihaiu Presedinte, Asociatia Salvati Dunarea si Delta
Sunt foarte putine companii care fac cu-adevarat CSR, adicatelea cu TOATE cele trei componente fundamentale ale Responsabilitatii: taxe, upgradare ecosociala interna, consultarea comunitatii in folosul corporatiei si-al comunitatii. Majoritatea companiilor fac "greenwashing" prin tactici de PUBLIC RELATION SI LOBBY. Bunaoara, companiile isi incalzesc global imaginea sau isi coafeaza vinovatiile platind o taxa in plus fata de "chestia asta cu ecologia".
preview intrebare
1
2
3
4
5
6
Setari Cookie-uri