Dezbatere cu sefii din leasing: CAND si CUM isi va reveni piata?


Dupa un prim trimestru in care piata autohtona de leasing a scazut cu 32% pana la 242,7 milioane de euro, Wall-Street a vorbit cu managerii companiilor pentru a vedea asteptarile lor in ceea ce priveste volumul total al finantarilor acordate de intreaga industrie la finele lui 2010, dar si despre problemele cu care societatile de leasing se confrunta in continuare pe fondul crizei.

4 Cum s-a schimbat comportamentul clientului de leasing pe timp de criza?

Dan Constantinescu managing director - CSO, UniCredit Leasing
Cu greu putem vorbi despre un comportament al clientului specific leasingului. Situatia economica dificila a atras dupa sine o reactie la criza si mai putin un comportament.

Afacerile dezvoltate pe baze solide cu un grad minim de moderatie in asumarea riscurilor si-au continuat existenta fara a fi afectate semnificativ. Ba chiar se poate spune ca multi dintre cei care conduc astfel de afaceri au profitat de oportunitatile specifice unei astfel de perioade initiind noi proiecte.

Cei care, din contra, au stat mereu la limita si s-au aruncat in investitii speculative, au fost impinsi catre situatii complicate, uneori fara iesire.

Am preferat sa fim aproape si de unii, si de ceilalti si sa-i sustinem pe cei care, desi trec prin perioade dificile, demonstreaza capacitatea de a le depasi.

Bas Hoekstra director general, ING Lease Romania
Comportamentul clientilor din industria de leasing variaza desigur de la persoana la persoana. Pe de-o parte, sunt foarte multi clienti care platesc la timp si respecta contractul semnat cu societatea finantatoare.

Pe de alta parte, un impact foarte mare il are faptul ca exista un numar foarte mare de clienti care nu respecta termenii contractuali. Bunurile dispar, facturile raman neplatite si actionarii isi falimenteaza companiile in vederea obtinerii beneficiilor personale.

Din nefericire, sistemul juridic incita la un astfel de comportament si suspun societatile de leasing unei expuneri la acest gen de actiuni.
Kurt Leitner CEO, Porsche Finance Group
O criza financiara afecteaza mentalitatile: investitiile majore sunt amanate, lichiditatile devin foarte importante si fiecare se gandeste de doua ori inainte de a achizitiona ceva.

In Romania, clientii au simtul proprietatii foarte dezvoltat, dorindu-si, de obicei, ca la sfarsitul unui contract de finantare sa devina proprietarii masinilor, acesta fiind unul dintre motivele pentru care leasingul financiar a avut succes de-a lungul timpului.

Cu toate acestea, mobilitatea este importanta si necesara pentru toata lumea, in special in mediul de afaceri, de aceea decizia de cumparare poate fi amanata, dar nu anulata.

In prezent, clientii sunt mai atenti in momentul in care aleg produsul financiar care respecta cel mai bine nevoile lor, luand in considerare costurile si planurile viitoare incercand sa cunoasca mai bine piata si companiile finantatoare.

Acestia au inceput sa se orienteze si catre alte solutii de finantare, precum leasingul operational sau creditul auto - in special datorita reconfigurarii programului REMAT.
Felix Daniliuc director general, Raiffeisen Leasing
Clientul de leasing, si nu numai, a devenit mult mai atent si mai retinut cum isi investeste banii. Este mai precaut si cauta sa fie mai bine informat cu privire la costurile pe care le implica un contract financiar.
Liviu Serban director general, VB Leasing
Dificultatile care au aparut ca urmare a crizei financiare au influentat evident si comportamentul la plata al clientilor de leasing.

Acestia se confrunta in continuare cu lipsa lichiditatilor, datorii fata de subcontractori, debite restante din partea clientilor, ceea ce a pus pe multi in imposibilitatea de a-si respecta obligatiile contractuale la timp sau deloc.


Razvan Diaconescu director general, Impuls Leasing
Criza nu a schimbat foarte mult tipurile de clienti existenti, ci mai degraba a condus la o diferentiere mai mare intre cele 2 tipuri.

Respectiv client bun platnic, fata de client rau platnic. In ceea ce proveste categoria de clienti rau platnici aceasta s-a impartit in doua subcategorii, respectiv client rau platnic din motive care nu tin de el, respectiv societate care are de recuperat bani sau de incasat contravaloarea serviciilor prestate si care depinde de aceste sume pentru a plati ratele de leasing sau client persoana fizica aflat in somaj tehnic sau disponibilizat, acestia sunt clientii rau platnici ajunsi in aceasta categorie fara vina lor.

Exista apoi categoria de clienti rau platnici care, indiferent daca a fost criza sau nu, s-au manifestat la fel, respectiv au intarziat la plata ratelor, au contestat penalitatile de intarziere s.a.m.d.

preview intrebare
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Setari Cookie-uri