Dezbatere cu sefii din leasing: CAND si CUM isi va reveni piata?


Dupa un prim trimestru in care piata autohtona de leasing a scazut cu 32% pana la 242,7 milioane de euro, Wall-Street a vorbit cu managerii companiilor pentru a vedea asteptarile lor in ceea ce priveste volumul total al finantarilor acordate de intreaga industrie la finele lui 2010, dar si despre problemele cu care societatile de leasing se confrunta in continuare pe fondul crizei.

6 Care sunt principalele probleme ale companiilor de leasing din punct de vedere fiscal? Dar legislativ?

Dan Constantinescu managing director - CSO, UniCredit Leasing
Din pacate si leasingul este unul dintre domeniile de activitate din Romania ce se confrunta cu probleme legislative si fiscale.

Principala dificultate legislativa putem spune ca o reprezinta procedura greoaie de executare silita a contractului de leasing.

Desi in sinea sa contractul de leasing reprezinta titlu executoriu, procedura de executare silita nu poate fi demarata fara obtinerea unei hotarari judecatoresti definitive.

Dupa cum stim, obtinerea unei hotarari definitive este consumatoare de timp, iar in procesul de recuperare al creantelor, cand principala garantie a societatii de leasing este insasi valorificarea bunului, 2-3 luni de intarziere poate insemna diferenta intre recuperarea bunului si pierderea definitva a acestuia sau diferenta intre valorificarea bunului cu o uzura si o depreciere conforma cu o utilizare normala si valorificarea unui bun utilizat abuziv sau chiar vandalizat.

Tot legat de acest aspect putem mentiona imposibilitatea repararii unui vehicol apeland la asigurarea casco, atat timp cat nu exista documente care sa ateste evenimentul in care au fost produse daune.

Aspectele de ordin fiscal sunt si ele numeroase si ingreuneaza fluxul de capital al societatilor de leasing.

Eliminarea regimului de import temporar a introdus institutia dobanzilor compensatorii. Aplicarea retroactiva a acestora pune societatea de leasing in situatia de a achita taxe fiscale pentru bunuri al carui transfer de proprietate a fost efectuat, nemaiavand nici un temei legal sau contractual pentru a le imputa sau recupera de la utilizatorul final.

Leasingul imobiliar ar trebui sa fie unul dintre cele mai sustinute segmente, putand contribui la relansarea investitiilor imobiliare si a activitatilor de construire.

Cu toate acestea, obligatia fiscala de a achita onorariile notariale si taxele aferente transferului de proprietate atat la inceputul contractului de leasing, dar si la sfarsitul acestuia, fac ca investitorii sa se indeparteze de segmentul leasingului, orientandu-se in continuare catre segmentul bancar.

Nu in ultimul rand, trebuie mentionat dificultatile cu care ne confruntam prin faptul ca fiecare amenda de circulatie si fiecare amenda privind neachitarea taxei de drum de catre utilizator este imputata societatii de leasing si inregistrata in rolul fiscal al acesteia.

Desi compania de leasing nu este implicata in contraventia respectiva, ea este obligata sa o achite si sa o recupereze ulterior de la utilizator, avand o perturbare semnificativa in cash-flow.

Bas Hoekstra director general, ING Lease Romania
Inainte de aprilie 2009 un contract de leasing era un titlu executoriu in sine, potrivit legii. In cazul unei executari silite proprietarul bunului (compania de leasing) avea dreptul sa-l recupereze, in baza contractului de leasing, fara interventia unui judecator.

Legea UE spune ca, pentru a avea dreptul de a recupera bunul, in calitate de finantator ai nevoie de o hotarare judecatoreasca. In principiu, acesta nu este deloc un lucru rau.

In Franta sau Marea Britanie dureaza 3-4 zile pentru a obtine un astfel de ordin judecatoresc, in timp ce in Romania dureaza intre 4 si 6 luni!

Clientii se folosesc de acest lucru pentru a face bunul sa dispara apeland la protectia oferita de situatia de insolventa.

Mai mult decat atat, bunurile isi pierd din valoare in aceasta perioada de timp. Este o situatie inacceptabila care ii dezavantajeaza pe finantatorii contractelor de leasing in fata clientilor care nu respecta termenii contractuali, mai ales in contextul intarzierilor emiterii ordinelor judecatoresti.

Problemele fiscale tin in mare parte de procesul greu de recuperare a TVA-lui. Problema vine atat din problemele de cash flow cu care clientii se confrunta din cauza guvernului care nu returneaza TVA-ul intr-o perioada de timp acceptabila, cat si din cauza ca finantatori trebuie sa plateasca anticipat TVA pentru bunurile achizitionate pentru clientii lor, care au o modalitate de plata lunara.

Putem concluziona usor ca firmele de leasing finanteaza guvernul.
Kurt Leitner CEO, Porsche Finance Group
Cel mai important aspect pentru noi este cel al schimbarilor rapide si numeroase aduse reglementarilor fiscale si legislative.

O adaptare rapida si lipsita de fluctuatii reprezinta pentru noi o provocare permanenta, astfel incat activitatea sa nu ne fie perturbata, iar clientii nostri sa beneficieze de produse transparente si viabile.

Felix Daniliuc director general, Raiffeisen Leasing
Din punct de vedere legislativ, una dintre probleme o reprezinta incuviintarea executarii silite de catre instanta.

Contractul de leasing este titlu executoriu, cu toate acestea, executorii judecatoresti sunt obligati, conform Codului de Procedura Civila, sa solicite incuviintarea instantei inainte de a proceda la executarea efectiva, ceea ce intarzie executarea creantelor.
Liviu Serban director general, VB Leasing
VB Leasing nu se confrunta momentan cu nicio problema de ordin fiscal sau legislativ.
Razvan Diaconescu director general, Impuls Leasing
Ca principala problema consideram procedura greoaie de executare, in principal datorita obligativitatii de a obtine titlul executoriu.

preview intrebare
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Setari Cookie-uri