Q&A: Jucatorii din online si partea plina a paharului - De ce creste industria in acest an?


Inceputul de 2009 a aratat ca un adevarat montagne rousse pentru industria de publicitate online. Finalul de an a adus insa o usoara revenire, urmat de un debut de 2010 in care optimismul se vede cu ochiul liber, spun specialistii consultati de Wall-Street.

1 In 2009 industria de publicitate online a scazut cu 10% fata de 2008, insa semnale pozitive au aparut spre finalul anului. Se simte acest optimism in peisajul online aflat la jumatatea lui 2010?

Cristian Mucichescu managing director, OMD Romania
Inca se simte! Pana la aceasta ora, spre deosebire de 2008 cand primele bugete care au fost sacrificate au fost cele de online, nu sunt semne ca in cazul unor rectificari ale bugetelor de marketing, bugetele online vor fi printre primele afectate.
Orlando Nicoara director general, Apropo Media
Da, la noi se simte, s-a simtit si anul trecut (inchis peste 2008 la nivel de venituri), se simte si dupa primele luni ale anului.
Mihai Seceleanu CEO, InternetCorp
Optimismul se simte, clar, la acest moment. Ramane de vazut in ce masura se va materializa pana la finalul anului, mai ales in toamna.
Calin Rotarus managing director, ARBOinteractive
Da, se simt doua efecte: faptul ca a trecut sperietura initiala, si tendinta spre eficienta si masurare, ambele benefice pentru industria online.
Iuliana Stere new media manager, Initiative
Din estimarile Initiative, incluse si in Media Fact Book, consumul media in primele 4 luni din 2010 a fost cu aproximativ 40% mai mare decat cel inregistrat in acelasi interval din 2009. Trebuie sa tinem insa cont de faptul ca inceputul anului 2009 a fost marcat de scaderi/ taieri dramatice de bugete si de atitudinea de expectativa inclusiv a marilor advertiseri. Pentru lunile mai si iunie 2010 putem vorbi de o incetinire a ritmului de crestere, Initiative estimand consumul la circa 20% peste 2009.
Laurentiu Pop deputy managing director, Httpool Romania
Peisajul online in prima parte a lui 2010 este unul dinamic si deschis dezvoltarii de proiecte online. Cei mai deschisi sunt clientii de FMCG urmati de telecom, banking-financiar si auto.
Irina Morosanu business affairs manager, F5
Scaderea din 2009 se datoreaza pe de-o parte inceputului timid, cand piata era in expectativa, iar rezultatele primului semestru au demonstrat asta, cat si faptului ca tot anul a fost marcat de o presiune la nivelul pretului, s-a vandut mai ieftin decat in 2008.

2010 a debutat bine, sunt multe campanii in piata, advertiserii sunt mai activi fata de aceeasi perioada a anului trecut, daca se mentine trendul, anul acesta vom inregistra o crestere de minim 10-15%.
Mihai Fanache media manager, Mediacafe
Vara este in mod traditional 'slow' daca ne referim la lunile curente - insa anul 2010 este cu siguranta mai bun ca anul trecut.
Cristian Costache head of digital, Aegis Media
Nu se simte optimismul, ci se vede cu ochiul liber. Si asta se vede si la publisheri care nu mai sunt dispusi sa accepte campanii in orice conditii. Asta e un lucru bun pentru ca ar trebui sa fim mai atenti la calitatea campaniilor online. Sunt multe materiale digitale facute de incepatori, cu erori care “fura” click-ul user-ului. O sa ne afecteze pe toti pe termen mediu.
Manuela Vasiliu buying director, United Media
In prima parte a anului da, feedback-ul e unul optimist in sensul unei cresteri avand in vedere ca restul mediilor inregistreaza scaderi, unele chiar semnificative.
Mihaela Grafu director executiv, Digital Ads
Exista optimism pentru ca online-ul are cel mai mic declin comparativ cu alte medii: print, radio si chiar outdoor. 2010 va reprezenta cu siguranta o etapa interesanta, care ne poate oferi multe "surprize" in evolutia publicitatii online autohtone, este un an care se va accentua tendinta de fragmentare a pietii: site-uri care ies din regii si care aleg sa-si internalizeze vanzarile. Consider ca actualul context economic va reprezenta un moment cheie in evolutia industriei de publicitate online in 2010.
Calin Fusu director general, Neogen
Scenariul optimist este ca anul acesta sa depaseasca nivelul investitiilor din anul 2009, si sa creasca procentual fata de anul trecut cu 15%; daca bugetele cel mai des alocate au fost pentru display advertising, anul acesta in mixul de comunicare sunt multe bugete alocate pentru partea de proiecte speciale pe retele sociale.
Laurentiu Dumitrescu managing partner, Digital Star
In 2010 a crescut categoric atentia pe care clientii o acorda mediului digital. A fost un inceput de an bun si cred ca vom incheia anul cu o crestere de cel putin 10%.
Cosmin Nastasa media director, iLeo Buzz
Optimism exista, numai ca l-as defini ca fiind un “optimism controlat”. De fapt, se poate numi optimism din perspectiva mentinerii volumului (si a unei potentiale cresteri) in conditiile diminuarii pietei de publicitate in ansamblu.
Oana Solca sef departament propuneri online&dezvoltare web, Romtelecom
Departamentul Online al Romtelecom are ca target ca 5% din vanzarile Romtelecom sa fie online, prin intermediul magazinului online. Noi suntem foarte optimisti ca vom atinge acest target.
preview intrebare
1
2
3
4
5
6

Comenteaza articolul

Opinia cititorilor nostri este importanta pentru noi, Wall-Street incurajand publicarea comentariilor voastre. Pe site urmeaza sa isi gaseasca locul numai comentariile pertinente, on-topic, prezentate intr-un limbaj civilizat, fara atacuri la persoane / institutii. Ne rezervam dreptul de a elimina orice comentariu care nu corespunde acestor principii, precum si de a restrictiona accesul la comentarii utilizatorilor care comit abuzuri grave sau repetate.