Q&A: Lupta mall-urilor pentru supravietuire: Care sunt mizele?


Dezvoltatorii au lansat in ultimii ani mall-uri la o distanta de doar cateva statii de autobuz, mizand pe apetitul romanilor pentru cumparaturi. Ce sanse mai au aceste proiecte intr-o perioada in care veniturile populatiei continua sa scada, cum rezista mall-urile mici in fata „pestilor” mari si care sunt sansele pentru proiectele neincepute, sunt cateva dintre intrebarile la care au raspuns specialistii consultati de Wall-Street.

6 Cel mai optimist si cel mai pesimist scenariu pentru piata de retail in urmatorul an.

Ibrahim Paksoy CEO, Anchor Grup
Cel mai optimist scenariu ar fi sa obtinem aceleasi rezultate ca in 2009. Cel mai pesimist, sa continue scaderea pietei de retail.
Monica Barbu vicepresedinte si directorul diviziei de retail, The Advisers/ Knight Frank
Optimist: aplicarea unor masuri anti-criza de stimulare a consumului.

Pesimist: scaderea increderii consumatorului.
Aura Voiculescu coordonatorul departamentului de retail, DTZ Echinox
Segmentul dezvoltarilor comerciale va fi printre ultimele domenii ale pietei imobiliare care isi va reveni, intrucat este dependent pe de o parte de disponibilitatea bancilor de a oferi finantare dezvoltatorilor imobiliari sau chiriasilor si, pe de alta parte, de comportamentul consumatorului final care trebuie sa-si recapete increderea pentru a incepe sa consume.

In contextul in care climatul economic se va deteriora si in urmatorul interval de timp, efectele negative se vor acutiza si vor avea repercusiuni atat in tabara chiriasilor, cat si in cea a dezvoltatorilor. Pe fondul scaderii accelerate a cifrelor de afaceri din retail, insolventele si falimentele chirasilor se vor inteti, ceea ce va determina o crestere a gradului de neocupare din centrele comerciale existente si deci venituri in scadere pentru dezvoltatori. Urmatorul pas va fi, bineinteles, cresterea falimentelor in randul dezvoltatorilor, care din cauza unei rate scazute de colectare a veniturilor din chirii si a unui venit propriu zis scazut nu vor putea sa acopere rata imprumutului acordat de catre banci. Evident, livrarea de noi proiecte comerciale va fi aproape inexistenta.

In situatia contrara, a unei stabilizari a indicatorilor economici, piata se va echilibra, existand chiar posibilitatea unei usoare cresteri a nivelului chiriilor, pe fondul unei cereri in crestere venite din partea chiriasilor.

Pentru dezvoltatori, acest fenomen s-ar traduce in oportunitati pentru dezvoltarea de centre comerciale noi.

Tal Roma Business Development Manager, AFI Europe
Nu iau in calcul "cel mai" pentru ca reprezinta doua extreme. Intr-un scenariu optimist, cred ca magazinele vor reusi anul viitor sa aiba venituri suficiente pentru a supravietui si un business suficient pentru a fi gata cand vremurile bune vor reveni. Intr-un scenariu pesimist, vad mai multe magazine sau lanturi de magazine care vor fi inchise sau isi vor reduce activitatea. Trebuie sa tinem cont de faptul ca si in cel mai pesimist scenariu Romania are 20 de milioane de locuitori care trebuie sa isi faca cumparaturile, sa manance, sa se distreze, sa mearga la restaurant si ca tara nu va intra in colaps.

Costin Blideanu consultant in cadrul departamentului de retail leasing, Jones Lang LaSalle
Pesimist: vanzarile sa continue sa scada.

Optimist: vanzarile sa creasca usor, increderea consumatorilor sa creasca, finantarea sa se deblocheze.
preview intrebare
1
2
3
4
5
6
Setari Cookie-uri