Magazin de cartier sau hipermarket. Ce alege romanul pe timp de criza?


Cu buzunarele tot mai stramtorate, romanii au redus, pentru prima data in zece ani, consumul casnic, care a inregistrat in prima jumatate a anului un declin de 4%, dupa ani buni in care avansul se cifra si la 25%. Cum a facut ordine criza in cosurile de cumparaturi ale romanilor si cine castiga lupta preturile ne spun specialistii in cercetare de piata intervievati de Wall-Street.


1 La aproape doi ani de la declansarea crizei, care au fost principalele schimbari pe care le-ati observat in ceea ce priveste comportamentul romanilor la cumparaturi – sunt mai atenti cu bugetul, prefera produse mai ieftine?

Raluca Raschip director consumer tracking division, GfK Romania
Nevoia i-a invatat pe romani sa se adapteze crizei rapid si foarte inteligent, apeland mai mult ca oricand la ratiune atunci cand aleg cele mai bune solutii pentru ei. Principala tendinta a acestei perioade este redescoperirea moderatiei la toate nivelurile.

Oamenii au devenit mult mai prudenti in relatia cu banii - isi planifica foarte atent finantele personale si investitiile, dar si imprumuturile. Sunt preocupati sa faca alegeri “istete”, sa gaseasca magazinele cu cele mai avantajoase preturi si cele mai atractive promotii sau sa se orienteze spre raportul cel mai favorabil calitate/pret. In mod oarecum inevitabil, asistam la o crestere a pietei negre, a importurilor paralele, unele dintre cele mai afectate categorii fiind tigarile si cafeaua.

Tot in contextul crizei, romanii nu mai cumpara "din impuls”, respecta mult mai strict lista de cumparaturi, nu isi mai fac stocuri, se concentreaza doar pe ceea ce este necesar si prefera brandurile familiare lor, nefiind dispusi sa mai experimenteze. Cu siguranta se va mentine si in 2010 trendul de consum in interiorul gospodariei, tot ca efect al tendintei de a cheltui cat mai cumpatat.
Alice Mihai business development director, ISRA Center Marketing Research
Inca de la inceputul perioadei etichetata drept "criza” s-a vorbit despre un consumator mai vigilent, mai precaut si chiar pesimist. Consumatorul pe care il avem in fata noastra astazi exprima insa mult mai nuantat acest profil, avand in vedere ca expectativa a devenit un mod de viata, amanarea investitiilor cu un grad ceva mai ridicat de risc nu mai surprinde pe nimeni, iar pesimismul este o atitudine tot mai dificil de depasit.

Pe de alta parte, in procesul de readaptare la noua situatie, se poate spune ca astazi consumatorul devenind mai analitic si mai implicat in alegerile pe care le face, provoaca brand-urile si companiile de care apartin acestea sa fie mai atente la nevoile sale si sa aduca in prim plan propuneri mult mai relevante.

Criza se pare ca este reculul care repozitioneaza consumatorul de astazi la un nivel bazal al piramidei lui Maslow, alegerile pe care le face acesta fiind guvernate mai degraba de nevoia de siguranta sau chiar de nevoi primare. O astfel de dinamica atrage dupa sine necesitatea reevaluarii relatiilor consumatorului cu brand-urile si a loialitatii sale fata de acestea precum si surprinderea unor noi oportunitati de a intra in repertoriul de consum care traverseaza o perioada de "under construction (in constructie - n. red.)”.

Din necesitatea fireasca de a diminua disonanta cognitiva intre ceea ce isi permitea pana nu de mult si ceea ce isi permite acum, consumatorul de astazi isi pune intrebari si asteapta raspunsuri legate de ceea ce poate reprezenta plasa de siguranta (in termeni de calitate si pret) de care simte ca are nevoie. El cauta in procesul de reevaluare si stabilire a noului „plafon personal” care este acel punct pana la care poate merge fara sa resimta schimbarea intr-un mod fundamental negativ. Si in felul acesta asistam la translatia de la etapa de consum de brand-uri si produse de tip „want-to” catre cele de tip „have-to”. In aceste conditii provocarea brand-urilor este de a dovedi versatilitate in acest proces, o readaptare care este necesar insa a fi realizata in mod autentic.
Adina Vlad managing partner, Unlock Research
Intr-adevar, am observat schimbari, mai intai la nivelul comportamentului de cumparare, obligati fiind sa se adapteze, si apoi la nivel de atitudini, ceea ce poate indica aparitia unor modificari fundamentale in comportamentul de cumparare al consumatorilor din Romania.

Mai exact, pusi in fata crizei, consumatorii au redus brusc din cheltuieli, incepand sa cumpere mai ieftin. Acum, la doi ani de la declansarea crizei, avem in fata noastra un consumator cumpatat si mai linistit; nu mai este blocat de stres, ci pur si simplu abordeaza mult mai pragmatic procesul de cumparare.

Informatia despre calitatea produselor si serviciilor conteaza mult mai mult, se intereseaza in mai mare masura daca produsele pe care le cumpara merita banii, actioneaza mai degraba guvernat de ratiune decat de impuls, se indreapta catre marcile de incredere, pe care le cunoaste bine si care nu l-au dezamagit in detrimentul marcilor noi si spectaculoase.

Asadar, consumatorul de azi este mai cumpatat si mai intelept; cosul de supermarket nu mai e plin ochi, dar contine produse care ii ofera cumparatorului confort si pe care stie sigur de ce le-a cumparat.
preview intrebare
1
2
3
4
5
6
7
8

Comenteaza articolul

Opinia cititorilor nostri este importanta pentru noi, Wall-Street incurajand publicarea comentariilor voastre. Pe site urmeaza sa isi gaseasca locul numai comentariile pertinente, on-topic, prezentate intr-un limbaj civilizat, fara atacuri la persoane / institutii. Ne rezervam dreptul de a elimina orice comentariu care nu corespunde acestor principii, precum si de a restrictiona accesul la comentarii utilizatorilor care comit abuzuri grave sau repetate.