Magazin de cartier sau hipermarket. Ce alege romanul pe timp de criza?
Cu buzunarele tot mai stramtorate, romanii au redus, pentru prima data in zece ani, consumul casnic, care a inregistrat in prima jumatate a anului un declin de 4%, dupa ani buni in care avansul se cifra si la 25%. Cum a facut ordine criza in cosurile de cumparaturi ale romanilor si cine castiga lupta preturile ne spun specialistii in cercetare de piata intervievati de Wall-Street.
- La aproape doi ani de la declansarea crizei, care au fost principalele schimbari pe care le-ati observat in ceea ce priveste comportamentul romanilor la cumparaturi sunt mai atenti cu bugetul, prefera produse mai ieftine?
- Odata cu reprioritizarea cheltuielilor, ce schimbari s-au produs in frecventa cu care romanii isi fac cumparaturile? De unde cumpara cu precadere in timpul saptamanii, respectiv in week-end?
- Grija pentru buget ii indreapta pe romani tot mai mult catre magazinele de tip discount si catre produsele mai ieftine? Ce formate de magazin au de suferit in urma concurentei cu discounterii?
- In anii 90, magazinele de cartier formau, de fapt, piata de retail. Apoi, acestea au inceput sa sufere din cauza expansiunii tot mai agresive a marilor retaileri. Criza ofera o gura de aer magazinelor de cartier?
- Ce schimbari ati observat in ceea ce priveste comportamentul de consum la romani in perioada saptamanii versus week-end (ca loc de unde se aprovizioneaza)?
- Ce avantaje ofera magazinele de cartier fata de marile magazine (oferta, timp de asteptare, preturi, comportamentul angajatilor)?
- Au devenit romanii vanatori de promotii? Suntem inundati de promotii, oferte speciale, 3 la pret de 1 etc care este reactia cumparatorilor si cat de benefica este aceasta vanatoare de promotii?
- Cat de puternic este carligul promotiilor in a-si atrage clienti? Sunt aceste promotii un motiv puternic pentru care romanii prefera sa cumpere din marile magazine? Pierd magazinele de cartier la acest capitol?
2 Odata cu reprioritizarea cheltuielilor, ce schimbari s-au produs in frecventa cu care romanii isi fac cumparaturile? De unde cumpara cu precadere in timpul saptamanii, respectiv in week-end?
Raluca Raschip
director consumer tracking division, GfK Romania
Frecventa de cumparare a scazut la nivelul tuturor formatelor de magazine, dar cu precadere in cazul supermarketurilor. Shopping-ul a devenit o activitate mult mai functionala - a scazut ponderea cumparaturilor realizate in week-end, in detrimentul celor din cursul saptamanii, a crescut numarul vizitelor in magazine dimineata, cand acestea sunt mai libere, iar produsele sunt mai proaspete si, din ce in ce mai mult, cumparaturile sunt realizate de catre un singur membru al familiei, ceea ce reduce achizitiile neplanificate.
In primele sase luni ale anului, comertul modern a atras 45% din cheltuielile gospodariilor pentru bunuri de larg consum, fata de 43% in perioada similara din 2009.
Cele mai dinamice formate raman in continuare magazinele de tip discount cu o rata de crestere de 11%, in timp ce supermarket-urile se afla pe un trend descendent (-9% in valoare fata de prima jumatate a anului 2009), potrivit unui studiu recent publicat de GfK Romania.
In primele sase luni ale anului, comertul modern a atras 45% din cheltuielile gospodariilor pentru bunuri de larg consum, fata de 43% in perioada similara din 2009.
Cele mai dinamice formate raman in continuare magazinele de tip discount cu o rata de crestere de 11%, in timp ce supermarket-urile se afla pe un trend descendent (-9% in valoare fata de prima jumatate a anului 2009), potrivit unui studiu recent publicat de GfK Romania.
Alice Mihai
business development director, ISRA Center Marketing Research
In ceea ce priveste locatiile vizitate pentru a-si face cumparaturilor in timpul versus sfarsitul saptamanii nu putem spune ca exista schimbari dramatice de comportament, ca si pana acum, spre exemplu, formatul de tip hipermarket este vizitat cu precadere in week-end, pe cand formatele de proximitate nu se confrunta cu acest aspect.
Totusi, ceea ce se poate observa este frecventa mai scazuta cu care romanii viziteaza hipermarketurile in favoarea cresterii frecventei vizitelor in formatele de proximitate pe parcursul unei luni obisnuite. Acest lucru se intampla evident din dorinta consumatorilor de a limita cheltuielile cu bunurile de impuls sau cu cantitatile suplimentare din bunurile care nu sunt de stricta necesitate.
Totusi, ceea ce se poate observa este frecventa mai scazuta cu care romanii viziteaza hipermarketurile in favoarea cresterii frecventei vizitelor in formatele de proximitate pe parcursul unei luni obisnuite. Acest lucru se intampla evident din dorinta consumatorilor de a limita cheltuielile cu bunurile de impuls sau cu cantitatile suplimentare din bunurile care nu sunt de stricta necesitate.
Adina Vlad
managing partner, Unlock Research
Credem ca fie frecventa cumparaturilor mari a scazut, fie cumpara mai putin la o cumparatura mare. E adevarat insa ca exista aceasta tendinta de a nu se mai expune la stimulari excesive la cumparaturi si de aceea aleg sa cumpere din magazinele de langa casa care le ofera confort si ii ajuta sa se limiteze la a cumpara strictul necesar. Este o alta manifestare a nevoii de siguranta si familiaritate.