Q&A: Ce aduce toamna in online-ul romanesc
Cu un peisaj promitator in prima jumatate a acestui an, reprezentantii mediului online din Romania privesc acum catre lunile care au mai ramas pana la finalul lui 2010 si afirma la unison ca va fi o perioada efervestecenta, dar interesanta, in timpul careia in mod sigur nu vor avea timp sa se plictiseasca.
- 1. Cum au aratat primele sase luni in piata de publicitate online din Romania?
- 2. Care au fost tendintele primelor 6 luni in online-ul romanesc in comparatie cu aceeasi perioada a anului trecut?
- 3. La ce ne putem astepta din toamna?
- 4. Cum estimati ca vor evolua bugetele pe zona de publicitate online in toamna?
- 5. Din zona caror companii va veni cea mai intensa comunicare online?
- 6. Pe ce fel de proiecte vor miza clientii in aceasta toamna?
- 7. Cum va impacta majorarea TVA entuziasmul publicitarilor? Sa ne asteptam la o reducere a apetitului pentru promovare online din toamna?
- 8. Cum va arata peisajul online in al doilea semestru al anului? Care vor fi principalele provocari?
7 7. Cum va impacta majorarea TVA entuziasmul publicitarilor? Sa ne asteptam la o reducere a apetitului pentru promovare online din toamna?
Cristian Costache
head of digital, Aegis Media
Nu cred ca se va reduce. Sau nu cred ca se va reduce promovarea online din cauza TVA-ului. Cel mult vom asista la o redimensionare a mixului de media.
Laurentiu Pop
deputy managing director, Httpool Romania
TVA nu va influenta atat de mult entuziasmul publicitarilor cat pe cel al publisherilor ori agentiilor care trebuie sa sustina TVA-ul pana la plata acestuia de catre stat. Bugetele consumate de advertiseri vor ramane neinfluentate de TVA, intregul consumul depinzand insa de puterea de cumparare a populatiei si de eficienta campaniilor derulate.
Calin Rotarus
managing director, ARBOinteractive
Scaderea consumului populatiei e un lucru ce va afecta intreaga piata media si online-ul nu face exceptie. Totusi, datorita avantajelor comunicarii online fata de cea prin mediile clasice vor exista si companii ce vor creste share-ul online-ului concomitent cu reducerea bugetelor, ceea ce va compensa partial.
Laurentiu Dumitrescu
managing partner, Digital Star
Nu vad de ce majorarea TVA-ului ne-ar putea afecta entuziasmul.
Mihai Seceleanu
managing director, Internetcorp
Irina Morosanu
business affairs manager, F5
Cu siguranta majorarea TVA va produce efecte asupra bugetelor de publicitate, dar in special din prisma consumatorului, care va fi nevoit sa cumpere si sa consume mai putin, ceea ce se traduce prin vanzari in mai reduse pentru clientii nostri. Investitiile in marketing si publicitate sunt corelate cu puterea de cumparare, astfel ca bugetele de advertising vor fi intr-o anumita masura afectate. Pe de alta parte, legea pietei ne spune ca in momentul in care nu-si mai pot permite anumite cheltuieli, consumatori tind sa coboare nivelul catre produse mai ieftine si am putea asista la investitii in aceasta zona.