1 / 11

Povara costurilor se muta catre consumator

Consumatorii din intreaga lume incep sa simta primele simptome ale costurilor antrenate de proiectele de infrastructura. Guvernele, care se confrunta cu dificultati financiare si sunt dornice sa se elibereze de povara cheltuielilor pe termen lung, incep sa caute tot mai intens diverse modalitati de a transfera cheltuielile cu infrastructura de pe umerii contribuabililor pe cel al consumatorilor.

In unele cazuri, aceasta intentie se poate materializa prin dezvoltarea unei infrastructuri finantate intr-o mai mare masura prin taxe sau prin perceperea unor impozite comerciale menite a sustine dezvoltarea. Dar va impune, in acelasi timp, plata de catre consumatori a costurilor reale pentru infrastructura pe care o folosesc.

Acesta va fi, invariabil, un demers politic: cresterea costurilor pentru energie sau a facturilor pentru apa este intotdeauna un subiect sensibil. Realitatea este ca subventiile ascunse sau subventiile incrucisate distorsioneaza piata - uneori in sens pozitiv, uneori in sens negativ. Dar indiferent de acestea, un lucru este clar: ne indreptam intr-o directie in care transparenta este crescuta si in care utilizatorul real plateste pretul.

Transparenta va fi elementul critic. Utilizatorii incep sa ceara sa fie exact informati pentru ce platesc si care este destinatia banilor. Guvernele vor trebui sa se asigure ca profiturile nu sunt umflate nejustificat. Iar firmele de proiectare se vor astepta la o crestere a costurilor operationale.

Desi acest demers va fi dificil pentru majoritatea guvernelor, aceasta va fi solutia inevitabila pentru finantarea infrastructurii. O stabilire mai realista a preturilor si serviciilor platite de catre utilizatori va transmite acestora semnale mai clare cu privire la raportul pret/consum (reducand, prin urmare, nevoia de investitii crescute in viitor), si va permite guvernelor sa isi canalizeze fondurile in proiecte cu o prioritate sau risc crescut.

„Anul care a trecut a aratat ca sectorul incepe sa evolueze. In primul rand, firmele de proiectare in infrastructura au inceput sa adopte o imagine mai holistica asupra valorii obiectivelor lor pentru a intelege potentialul productiv al proiectelor si intregul beneficiu al investitiei lor. In acelasi timp, tehnologia a permis investitorilor sa isi gestioneze bunurile in mod diferit iar operatorilor sa obtina o eficienta crescuta din bunurile existente, performante optimizate pe termen lung, o durata de viata mai lunga si un timp de nefunctionare mai scurt”, a afirmat Daniela Nemoianu (foto), Executive Partner, KPMG in Romania, specialist in infrastructura si PPP".


Inapoi la articol

Setari Cookie-uri