APIA vede o piata in scadere cu zeci de procente

APIA vede o piata in scadere cu zeci de procenteAsociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) este de parere ca aceasta masura va descuraja consumul pe o piata care deja se confrunta cu scaderi de ordinul zecilor de procente.

„Din pacate, industria auto romaneasca nu incaseaza, prin aceasta crestere a TVA la 24%, doar o prima lovitura, mai putem aminti nedeductibilitatea TVA la achizitia unor mijloace de transport, restrangerea creditarii, sistemul autorizarii atelierelor de reparatii, practicile unor asiguratori, taxa pe poluare (prea putin severa acum pentru a descuraja intrarile de vehicule vechi si poluante), termenul de solutionare a defectiunilor in perioade de garantie. Toate acestea au dus la o comprimare a pietei pana la un nivel greu de estimat. Spunem asta deoarece Romania inregistreaza in primele 5 luni cea mai mare scadere a pietei din UE, desi are unul din cele mai reduse grade de mobilitate (nr. de masini / 1.000 loc.) si unul din cele mai varstnice parcuri auto”, sustin analistii APIA consultati de Wall-Street.

Greutatile legate direct sau indirect de problematica TVA

- achizitia de autoturisme (noi si rulate) din alte state UE fara a plati sau a se inregistra cu TVA aferent folosindu-se de practica firmelor de sacrificiu (nu fantoma). Este vorba de societati comerciale deschise pe numele unor persoane varstnice/din zone rurale pe numele carora se achizitioneaza diverse produse (printre care si autoturisme si piese auto) din UE fara a plati TVA. Aceasta practica a generat, inca din 2007, pe langa pierderile substantiale la nivelul decontului de TVA intracomunitar, si un efect anticoncurential in piata auto de pe urma caruia a avut de suferit grav si industria auto romaneasca.

- achizitia de piese auto noi de la reprezentante si magazine de profil din diverse state UE fara plata TVA si beneficiind de reduceri considerabile pe fondul cantitatilor mari lucru ce a generat efecte similare celor de la punctul anterior.

- intarzierile (frecvente si de durata) la rambursarea TVA-ului colectat. Acesta este un aspect putin cunoscut si despre care s-a discutat superficial, dar care poate avea efecte devastatoare asupra agentilor economici care practic finanteaza statul pe perioade importante de timp cu bani proprii (cazuri din ce in ce mai rare) sau de la banci platind dobanzile specifice.

- eliminarea aproape completa a deductibilitatii TVA la achizitia de autoturisme de catre persoanele juridice
, si aceasta intr-o perioada in care industria auto (cat si economia, in general) avea(u) nevoie sa fie ajustata/e.

- eliminarea deductibilitatii TVA, cat si a cheltuielii propriu-zise in cazul achizitiei de combustibil
de catre persoanele juridice in vederea folosirii la autoturismele de serviciu.

- recenta crestere a nivelului TVA (la 24%) pentru majoritatea marfurilor, inclusiv autoturismele, vine exact la mijlocul perioadei de desfasurare a Programului de innoire, care a fost practic singura masura de stimulare eficienta a industriei auto. Este de asteptat, ca si efect imediat, scaderea vanzarilor de autoturisme si chiar probleme fata de comenzile deja facute, la un TVA mai mic decat va fi la momenul livrarii masinii. Cel putin pentru acestea (in general pentru produsele comandate inainte de 1 Iulie 2010), ar trebui ca TVA-ul perceput sa fie cel de la data comenzii.

Din punctul de vedere al activitatii de reparatii, situatia are foarte mari sanse sa se agraveze din cauza faptului ca aceasta piata este deja grevata de un puternic factor de distorsiune.

"Pe fondul unei situatii paradoxale in ceea ce priveste modul de autorizare a reparatorilor independenti a aparut si aceasta tendinta generalizata de accesare a serviciilor si produselor cat mai ieftine. Acest lucru, in sine, nu este condamnabil, ci laudabil fiindca stimuleaza concurenta, insa autorizarea pe marca pe baza unor criterii neconforme cu cele ale producatorului, achizitia de piese de schimb, fie prin frauda fiscala, fie de la producatori dubiosi, evaziunea fiscala, care inregistreaza o tendinta puternic crescatoare, toate acestea dublate de faptul ca in actuala situatie economica criteriul esential de a alege un produs/un serviciu este ca pretul sa fie cat mai scazut, duc la scaderea suplimentara a activitatii reparatorilor ce apartin retelelor producatorilor, lucru care se va reflecta in cifra de afaceri generala, dar si in sumele virate la bugetul de stat (TVA, impozit pe profit, contributii pentru asigurari sociale)", mai spun reprezentantii APIA.

Industria auto, in general, este o ramura economica nu numai foarte puternica, ci si importanta la nivel european. Si asta, datorita numarul de angajati, tehnologiilor pe care le foloseste si le dezvolta, gradul de integrare economica la nivel local si regional si, nu in ultimul rand, cifra se afaceri, precum si contributia corespunzatoare la bugetele nationale ale fiecarui stat.

Dintre aceste contributii, TVA este poate cea mai importanta componenta ca si volum, acesta fiind aplicat unor produse (automobilele sau componentele auto) ce au valori semnificative.

Prin urmare, orice punct procentual al TVA va poate traduce, chiar si la nivel national si in aceasta perioada de criza, in zeci de milioane de euro.

"Va fi mai rau decat pana acum"

"Va fi mai rau decat pana acum"Dudy Perry, CEO New Kopel Group, dealer de masini Suzuki si importator exclusiv al marcii auto chinezesti Chery in Romania, considera ca "noua valoare a TVA va avea un efect negativ asupra consumului in general, mai ales ca se intampla in perioada de criza, iar din punctul nostru de vedere va fi mai rau decat pana acum".

Romanii vor amana cumpararea de masini noi, iar pe cele vechi le vor repara la negru.

"Consumatorii vor cheltui mai putin si de aceea decizia de a cumpara o masina noua va fi amanata pentru mai tarziu, iar reparatiile vor fi, de asemenea, amanate sau realizate in service-uri neautorizate, fapt ce va duce la un efect negativ al calitatii serviciilor oferite si asupra sigurantei masinii", precizeaza Perry.

Sixt va aduce in Romania 3 modele ale marcii auto chinezesti Chery, pretul de pornire ar putea fi sub 10.000 euro.

"Pe piata auto din Romania, fragilitatea este deja ridicata"

"Pe piata auto din Romania, fragilitatea este deja ridicata"Laurentiu Calmau, directorul Serus, dealer Dacia, Renault, Nissan, este de parere ca "pe piata auto din Romania fragilitatea este deja ridicata: Piata a scazut in medie cu 60% inca din 2009, iar acum scaderea vanzarilor de masini noi se resimte si in service, unde le-am fi asteptat, in mod normal, la prima revizie. Piata de piese auto sufera si ea, calitatea piesei de origine si implicit securitate utilizatorilor sunt adesea puse in plan secundar atunci cand clientul este in situatia de a lua decizia de achizitie".

Masinile noi, cumparate in cadrul programului Remat, raman cea mai convenabila solutie.

"In aceste conditii, tot masinile noi, cumparate in cadrul programului Remat, sunt solutia castigatoare, avand in vedere discounturile uriase pe care le ofera producatorii. Spre exemplu, pentru Renault Fluence si Renault Symbol oferim discount de pana la 5-6 ori contravaloarea primei de casare. Cea mai ieftina masina noua costa, prin programul Remat, numai 3.300 euro, cu TVA inclus (este vorba despre Dacia Logan)", a precizat Calmau.

Marcile auto care vand volume mici sunt cele mai afectate de TVA-ul de 24%. "Ca reprezentanti Dacia si Renault, cele mai puternice marci de pe piata auto din Romania, nu ne simtim amenintati, dar situatia este dintre cele mai grele. Cele mai afectate sunt marcile cu putine unitati vandute si service-urile independente. Acestea probabil se vor transforma in mici afaceri, respectiv mecanici care repara masina in curtea proprie sau in fata blocului. De asemenea, prolifereaza piesele de schimb contrafacute, la un nivel de 2-5% din piata, si piesele de schimb second-hand recuperate de pe masinile vechi si reconditionate", mai spune reprezentantul Serus.

Serus va compensa marirea TVA prin diverse promotii. "Cresterea taxei pe valoare adaugata cu 5% cred ca o putem compensa prin promotii si oferte de criza, prin lansarea unui card de fidelitate Serus si alte masuri de acest gen. Insa, cresterea TVA nu e singura care trebuie compensata. Ea are un efect de domino: ne asteptam la diminuarea puternica a puterii de cumparare si mai mult, la prabusirea sperantei romanilor. De aceasta imi e teama cel mai mult: de faptul ca efectul psihologic al tuturor acestor schimbari va fi mai sever decat efectul economic si ca soferii vor alege riscul cu pret mic in loc sa aleaga cel mai bun raport calitate pret", mai spune Calmau.

Serus va aduce anul acesta noul vehicul utilitar Renault Master, iar anul viitor se asteapta sa aduca in showroom prima masina electrica.

Anul acesta, Serus si-a extins reteau la Ploiesti, preluand un showroom si un service trimarca Dacia, Renault si Nissan, iar la Bucuresti, impreuna cu Renault, a lansat conceptul Renault Pro+.

Majorarea TVA anuleaza reducerile obtinute de cumparatori prin Rabla

Majorarea TVA anuleaza reducerile obtinute de cumparatori prin Rabla“Vocherele nu au crescut exponential vanzarile de masini in Romania, insa marirea TVA de la 19% la 24% este echivalentul anularii acestora. O crestere de 6% la TVA anuleaza reducerile obtinute de cumparatorii de masini noi prin programul Rabla si conduce la o piata in scadere cu circa 10%, la 80.000 de unitati de la estimarea de 90.000 de unitati pentru anul acesta”, a declarat Romulus Oprica, managing partener al companiei de cercetare de piata Q-Team Romania.

La o masina de 20.000 euro cumparatorii prin Rabla vor pierde reducerea obtinuta cu cele trei tichete valorice.

“Daca la o masina mica, de 10.000 euro, majorarea TVA cu 6% reprezinta 600 euro, echivalentul a aproape doua vouchere luate din piata neagra, la o masina de 20.000 euro ar insemna 1.200 euro, echivalentul a trei vochere, clientul pierzand astfel in totalitate valoarea tichetelor Rabla”, a precizat Oprica.

Preturile actuale de vanzare a unui tichet auto sunt cuprinse intre 1.500-1.800 de lei (360-440 euro), fata de pretul de la stat de 3.800 de lei. Dupa epuizarea primului val de vouchere, pretul a crescut la 2.000-2.200 de lei, insa infuzia de noi tichete le-a mai ieftinit.

Marirea cotei unice va stopa investitiile in industria auto din Romania.

Lipsa clientilor in 2009 a condus multi dealeri auto din Romania la faliment, la sfarsitul lunii noiembrie erau inregistrati inchisi 38 de comercianti de masini, ceea ce reprezinta circa 10% din totalul de 400 de dealeri la nivel national.

Un dealer auto isi va inchide portile in fiecare judet in 2010.

Cititi si Cum a afectat cursul valutar pretul masinilor?