Bonusurile fac diferenta in industria hoteliera

Bonusurile fac diferenta in industria hoteliera„Un ospatar nu poate ajunge la un salariu de patru sute de euro, dar luand in considerare bacsisurile primite poate atinge acest prag. De asemenea, un alt sector unde bonusurile fac diferenta sunt vanzarile. In functie de target-urile stabilite sau organizarea de evenimente salariatii din acest sector beneficiaza de o serie de beneficii in fucntie indeplinirea si depasirea acestora”, a declarat pentru Wall Street, Camelia Buburuz (foto), HR Manager, JW Marriott.

In prezent, industria hoteliera se dezvolta si se deschid mai ales hoteluri de 2-3 stele, maxim 4 stele. In urmatorii ani insa, vor intra din ce in ce mai multi jucatori de 4 si mai ales 5 stele si atunci se va intampla ceea ce se intampla atunci cand un nou hotel se deschide, se vor uita pe piata pentru a-si alege cei mai buni oameni, sustine HR Manager-ul de la JW Marriott.

Aparitia a tot mai multor jucatori va conduce insa si la o crestere a salariilor, uneori nejustificata. In prezent, diferenta e clar facuta de salarii. „Cine isi deschide un business nou apeleaza la remuneratii mai ridicate, in raport cu media salariala practicata pe piata. Chiar si asa, salariul unui entry level in sectorul hotelier nu va putea ajunge pana la sfarsitul anului la 500 de euro, pentru ca piata nu o permite”, sustine Buburuz.

Cu toate acestea din punctul de vedere al capitalului uman, dezvoltarea industriei va conduce la o schimbare in randul scolilor de profil si profesionale, care se vor orienta in acest fel spre o mai buna pregatire a oamenilor. Este important ca oamenii sa vina sa lucreze in aceasta industrie pentru ca isi doresc si nu pentru ca sunt motivati de dorinta de a avea un job oarecare. Desi vorbim de o criza a fortei de munca pe piata exista inca oameni, in plus incet, incet vor veni si din afara Bucurestiului, este de parere managerul de resurse umane al JW Marriott.

In aceste conditii, pe langa salarii, beneficii si oportunitati de dezvoltare, sustine Buburuz, un alt factor care face diferenta este chiar compania insasi.

Piata locala vs. piata din strainatate

Piata locala vs. piata din strainatateDesi piata tinde sa se stabilizeze exista inca un numar important de romani care opteaza pentru un contract in afara tarii.

„In prezent salariile din Romania nu sunt la nivelul celor din UE, desi tind sa mearga in directia asta. Chiar daca nu vorbim de lipsuri pe piata locala este important ce se ofera printr-un contract , fie intr-un hoterl fie pe un vas de croaziera. Posibilitatea de a obtine un venit mult mai mare, intr-un timp scurt, determina un numar important de persoane sa plece in strainatate sau pe vase de croaziera”, considera Camelia Buburuz.

In ultimul an insa, sustine HR Managerul de la JW Marriott, plecarile mai ales pe vasele de croaziera au scazut, piata din Romania incepand incet, incet sa se apropie de ceea ce se ofera si in strainatate. Valul acesta de plecari spre alte tari va stagna, si vom asista cu siguranta la o revenire a oamenilor plecati sa lucreze.

In ultimii ani au existat situatii in care au fost persoane care s-au intors si au ramas, dar si persoane care au venit au lucrat pentru o perioada si dupa au optat sa plece din nou.

Important este ca cei care aleg sa se intoarca dar sa si ramana ofera angajatorilor o serie de avantaje, considera Buburuz. Vin cu un mod de gandire si de abordare al problemelor diferit, cunosc mai multe mentaliati, vin cu idei noi, uneori specifice job-ului, intrucat lucrurile pot evolua mai repede decat la noi.

Ca si asteptari salariale, sunt candidati care solicita mai mult. Insa, devin constienti ca nu pot avea aceleasi asteptari ca si in strainatate. Multi accepta situatia si devin constienti ca pot evolua de pe o pozitie pe alta si pot castiga mai mult pe termen lung.

„Pana cand piata de la noi se va stabiliza mai este un drum lung, si atat timp cat este mai libera miscarea pe piata europeana consider ca multi vor incerca sa opteze pentru un contract in strainatate nu neaparat pentru salariu cat pentru experienta pe care o dobandeste in afara tarii”, a adaugat HR managerul JW Marriott.

Trainingurile si beneficiile elementele cheie in sectorul hotelier

Trainingurile si beneficiile elementele cheie in sectorul hotelier„Tinand cont de faptul ca majoritatea angajatilor nu au experienta in domeniu, am dezvoltat propriile programe de training, pregatite special pentru industria in care lucram. Avem un departament de training iar programele sunt livrate atat de specialistii nostri cat si de managerii din hotel care lucreaza pe alte pozitii in afara de cele de training, dar care sunt pregatiti pentru a sustine cursuri, tinand cont mai alaes de experienta lor in industria hoteliera”, a declarat Camelia Buburuz.

La JW Marriot in strategia de recrutare si selectie se apeleaza atat la site-urile online de recrutare cat si la referintele interne, venite din partea angajatilor.

„De asemenea, am ales sa nu participam la targuri de job-uri si sa ne organizam propriul targ. Am organizat Zilele Carierei la JW Marriott, un loc unde candidatii au posibilitatea sa vada si sa invete de la managerii hotelului nostru ce inseamna sa lucrezi la Marriott”, a spus Buburuz. Am optat pentru aceasta metoda, dupa experienta celorlalte participari la diferite targuri de job-uri unde o mare parte dintre vizitatori isi doresc sau nu un job, si cu siguranta nu in industria noastra, a adaugat HR Managerul.

Pentru angajati, beneficiile oferite in afara pachetului salarial tin de posibilitatile de a se dezvolta profesional, de acumula experienta prin intermediul trainingurilor oferite, bonusurile primite, evenimentele organizate intern cum sunt „Angajatul lunii”, „Managerul trimestrului”, „Angajatii anului”, „Managerul anului” recompensate financiar. Fiecare salariat beneficiaza anual de aproximati 40 de ore de training.

Profilul candidatului

Profilul candidatuluiUn candidat trebuie sa aiba o atitudine pozitiva, sa stie ce inseamna sa lucrezi intr-o astfel de industrie, sa incerce sa afle nevoile clientului pentru a-i oferi ceea ce are nevoie.
Cunoasterea limbii engleze a devenit o necesitate.

„Conteaza foarte mult pasiunea pentru ceea ce faci dar si „vreau sa invat”, „pot sa fac” sau „va voi arata”, sustine Camelia Buburuz.

Desi este mult mai usor sa angajezi oameni cu experienta, pentru ca sunt mult mai productivi si devine si mai usor pentru colegii care sunt deja in echipa, preferam de cele mai multe ori sa luam oameni fara experienta dar cu atitudinea corespunzatoare, a adaugat Managerul de HR al hotelului JW Marriott.

JW Marriott are in prezent 400 de angajati, dintre care 85% ocupa pozitii de entry level, in timp ce pe midle si top management numarul acestora este situat intre 10% si 15%.

Pentru anul in curs reprezentantii hotelului nu vizeaza o extindere importanta a numarului de angajati, optand pentru mentinerea unui numar constant.

La sfarsitul anului 2007 fluctuatia de personal a fost de 30%, iar pentru 2008 reprezentantii hotelului doresc o scadere a acesteia situata intre 25% - 30%

„Este o zona dinamica si oamenii vin si pleaca in fiecare luna”, a adaugat Camelia Buburuz.