Cererea de recrutare in Sibiu, in scadere cu 70%

Cererea de recrutare in Sibiu, in scadere cu 70%“In prezent, numarul de cereri a scazut cu 70% conform perioadei similare a anului trecut. Calculul se bazeaza pe numarul de anunturi de pe site-urile de recrutare si din presa locala. Daca acum un an in aceasta perioada erau aproximativ 30 de posturi de specialisti cu studii superioare, in acest moment gasim mai putin de 10 posturi disponibile prin agentii de recrutare“, a declarat, pentru Wall-Street, Flaviu Beerescu, managing partner al Recrut Art, companie de recrutare cu sediul in Sibiu.

Potrivit lui Boerescu, piata de consultanta in HR din Ardeal este mai putin dezvoltata si dinamica decat cea din Bucuresti, insa numarul cererilor de servicii de resurse umane ajunge la aproximativ jumatate din numarul celor din Capitala, principala explicatie pentru aceasta diferenta fiind cultura de business, care in Capitala a avut parte de un proces mai amplu de maturizare.

El crede ca firmele din Ardeal sunt mai reticente in a apela la consultanta, iar companiile multinationale sunt cele care solicita cele mai multe servicii in resurse umane.“Aceasta tendinta se regaseste pe deplin in portofoliul nostru de clienti - peste 90% fiind multinationale”, a adaugat Boerescu.

Cererile pentru recrutare vin in general din domenii in care criza nu a produs efecte grave – productie, constructii si IT. Boerescu afirma ca numarul firmelor care ofera servicii de recrutare a crescut usor, chiard aca nivelul cererilor de consultanta in Sibiu a scazut cu 70% fata de aceeasi perioada a anului trecut.

In ceea ce priveste salariile oferite de angajatori, acestea difera forte mult in functie de puterea financiara a companiei, chiar si in cadrul aceluiasi sector de activitate. “Salariile de intrare au scazut cu un procent de 20-30%. Candidatii disponibilizati au inceput sa accepte si salarii cu 30% mai scazute fata de anul trecut”, a completat Boerescu.

In plus, numarul de CV-uri primite de Recrut Art a avansat de doua-trei ori fata de aceeasi perioada a anului 2008. Potrivit lui Boerescu, o parte a CV-urilor vin de la persoane care in prezent nu au nici un loc de munca, desi au experienta intr-un domeniu de activitate. “Domeniile de activitate cele mai des intalnite in aplicatiile spontane sunt: vanzari, secretariat, productie”, a afirmat Boerescu.

Cluj : Salariile au ramas constante, beneficiile au scazut

Cluj : Salariile au ramas constante, beneficiile au scazutOvidiu Vilceanu, managerul companiei de recrutare Sales Consulting din Cluj, opineaza ca salariile din Ardeal nu au scazut fata de aceeasi perioada a anului trecut. Cu toate acestea, in buzunarele angajatilor din aceaste regiune intra venituri cu 20-30% mai mici.

Diferenta de venit rezulta din diminuarea bonusurilor si a primelor pe care angajatii le primeau inainte de declansarea crizei. Bonusurile se acordau in proportie directa cu indeplinirea unor obiective fie de productie, fie de vanzari, fiind influentat si de profitul companiei angajatoare. Insa, in conditiile in care piata sufera modificari si scaderi certe ale cererilor si ale ofertelor, ca o consecinta fireasca, bonusurile se ajusteaza sau dispar in totalitate.

Managerul Sales Consulting considera ca singurele situatii in care se poate vorbi de reduceri salariale sunt acelea in care remuneratia era negociata in valuta, si odata cu cresterea euro si a dolarului, salariul scade in numar, dar isi pastreaza valoarea.

Vilceanu crede insa ca turbulentele economice au avut si efecte pozitive pe piata fortei de munca transilvanene. “In lunile septembrie- octombrie ale anului trecut am ajuns sa nu mai gasim oameni buni pentru procesul de recrutare. In trecut, asistam la o situatie dezechilibrata in care oamenii dictau modificarile din piata. Era o perioada cand era bine pentru angajati si mai rau pentru angajatori. Acum s-a inversat situatia”, a declarat Ovidiu Vilceanu.

De asemenea, el apreciaza ca au scazut pretentiile absolventilor de facultate care anul trecut cereau salarii de 800-1.000 de euro. Acum, clientii se hotarasc mai greu si unele companii incearca sa se uite la pachetele salariale”. Cu toate acestea, Vilceanu a declarat ca majoritatea companiilor ofera totusi acelasi salariu fix ca si pana acum.

In schimb, numarul CV-urilor primite de catre companiile de recrutare a crescut simtitor. “Pot spune ca noi primim cu 200-300% mai multe CV-uri decat acum un an. Insa aceasta nu inseamna ca avem de doua ori mai multi someri. Oamenii se panicheaza si depun mai multe CV-uri. In spatele acestor cresteri sunt de fapt doar cu 10-15% mai multe persoane care isi cauta un loc de munca”, a afirmat Vilceanu.

Industriile care merg bine sunt cele de Outsourcing, Share Service Center, call-center-urile companiilor de telecomunicatii. “IT-ul este o industrie care functioneaza bine, mai ales ca aceste companii au proiecte consistente. Daca ar fi sa fac un top al industriilor care merg cel mai bine in Cluj ar fi: Outsourcing, IT si Pharma”, a mai spus Vilceanu.

Piata de HR din Banat reprezinta 25-30% din cea bucuresteana

Piata de HR din Banat reprezinta 25-30% din cea bucuresteanaSpecialistii in resurse umane din companiile banatene sustin ca salariile pe vreme de criza nu au cunoscut reduceri majore. “ Sediul central al firmelor din banking, retail, pharma, FMCG este de obicei in Bucuresti, iar salariile pentru posturi la diferite niveluri nu sunt stabilite geografic, ci sunt apropiate ca valoare de cele din Bucuresti”, a declarat Adriana Badescu, reprezentant al companiei A&C Consulting Centre.

Conform acesteia, in ceea ce priveste domeniul constructiilor, procentul salariilor din Banat este cam 70-80% din salariul pentru acelasi post din Bucuresti.

Si Bogdan Toth, general manager al firmei banatene de recrutare HR4U, considera ca salariile de baza – fixe – au mentinut o cota stabila in perioada crizei. “Cresterile salariale si-au pastrat aceleasi ritm mai ales pentru pozitiile de middle si top management. Daca facem referire la FMCG, Retail sau Pharma situatia salariilor respecta oarecum un sablon foarte asemanator. Pentru toate cele trei domenii o persoana care se va angaja pe o pozitie de entry-level va porni cu un minim de 300 Euro la care evident se vor adauga bonusarile care in unele situatii dubleaza sau chiar tripleaza venitul lunar”, a declarat acesta.

Potrivit Toth, Banatul reprezinta un procent de 25% din pietele de resurse umane din Romania, o piata care poate incepe treptat sa fie rivalizata de zone precum Transilvania, care treptat prinde teren si datorita investitiilor straine.

Cele mai ofertante sectoare de activitate pentru recrutare in Banat sunt Automotive, IT&C, Retail, Constructii, Institutiile financiare, Logistica & Transport.

"In ultimele 6 luni cele mai multe cereri au venit din domeniul serviciilor. Comparativ cu anul trecut simtim lipsa cererii de servicii din domeniul automotive. In domeniul recrutarii exista in continuare cerere pentru specialisti si pozitii de management. Pe de o parte, companiile analizeaza daca pot sa acopere din interior anumite pozitii, pe de alta parte candidatii analizeaza mai mult oportunitatile oferite de piata", a precizat Danisa Frentiu - Country Manager Solutions Driven, Romania.

„In aceasta perioada, cele mai putine cereri de servicii le primim din domeniul productiei de componente automotive, desi acesta era, inainte de criza, domeniul cu cele mai mari cereri. Cele mai multe solicitari le primim din domeniul retail, soft si servicii”, a spus Adriana Badescu, reprezentant al companiei A&C Consulting Centre, aceasta inregistrand scaderi de pana la 50% fata de anul 2008 in domeniul serviciilor de consultanta.

Conform lui Bogdan Toth, unele companii folosesc schimbarile dictate de criza si pentru a bloca contracte nedorite, pentru a inlatura persoane ineficiente sau pentru a renunta la prestatori mai mult sau mai putini pregatiti sa sprijine clientul in situatii dificile.

Daca pana in septembrie 2008 se putea discuta foarte usor pe bugete de training de zeci de mii sau chiar sute de mii de euro, spune Toth, acum companiile intampina dificultati in realizarea bugetelor si chiar lipsa unor astfel de investitii in 2009. “In mod firesc, in august 2008, managerii se gandeau la procentele cu care isi vor creste businessul in 2009. Cel mai des auzeam procente precum 35-40%. Acum cred ca au uitat de acea perioada si se gandesc mai de graba la continuarea pe cat posibil in acelasi trend ca si inainte de septembrie 2008 “, a concluzionat Toth.