Talent Stream incheie anul cu o cifra de afaceri de trei ori mai mica decat estimarile

Talent Stream incheie anul cu o cifra de afaceri de trei ori mai mica decat estimarileFost general manager al companiei de training United Business Development (UBD), Dan Berteanu a facut pasul spre business-ul de recrutare prin punerea pe picioare a firmei specializata pe recrutarea in domeniile vanzari, finante-banci si IT, Talent Stream, la inceputul acestui an.

Firma, cu actionariat comun cu UBD, a fost infiintata printr-o investitie de 400.000 de euro, pana la sfarsitul anului 2009 Talent Stream propunandu-si o cifra de afaceri egala cu valoarea investitiei.

Insa, zece luni mai tarziu, asteptarile privind cifra de afaceri au scazut dramatic. Din cauza conditiilor aspre de pe piata, dar si a unor decizii de business, Talent Stream va termina anul cu 120.000 de euro, cifra de afaceri.

La inceputul anului, firma avea pe statele de plata zece angajati, cinci proiecte in derulare, dintre care doua vor fi platite prin sistemul success-fee – remuneratia recruiter-ului realizandu-se dupa ce candidatul recrutat devine angajatul companiei care a cerut serviciile de recrutare. Pe parcurs, patru au plecat. “Acum avem 5 oameni in echipa. Cand ne-am lansat erau noua. Doi au plecat din cauza nepotrivirilor si la alti doi (receptioner plus administrator baza de date) a trebuit sa renuntam din cauza costurilor", mentioneaza el.

“Nu am anticipat dimensiunile si amploarea efectelor crizei. Pana la jumatatea anului, toata piata a trecut prin momente foarte dificile. Punctul meu de vedere este ca, din perspectiva recrutarii, anul acesta a fost foarte slab”, afirma Berteanu.

Unul dintre motivele pentru care Talent Stream a adunat doar 23 de contracte de-a lungul a zece luni a fost pretul de lista cu care au operat, mai mare decat media pietei. Apoi, firma a dorit sa isi mentina pozitionarea pe piata, aceea de a recruta numai pozitii de middle, top management si specialisti pentru industriile financiar- bancara, vanzari si IT.

Firma oferea servicii de recrutare numai pentru anumite pozitii, refuzand sa investeasca in alt tip de proiecte. Desi politica de pozitionare poate fi benefica in anumite contexte de piata, business-ul a pierdut astfel contracte doar pentru ca nu si-au diversificat cu rapiditate paleta de posturi pentru recrutare.

In viitorul apropiat, Talent Stream isi va schimba politica de pozitionare, in sensul ca va trece de la o abordare axata pe recrutarea de pozitii la o politica concentrata pe recrutarea din anumite industrii. Cu alte cuvinte, managementul nu va mai fi atat de selectiv cand vine vorba de specificul pozitiei pentru care recruteaza, ci se vor axa pe mai multe tipuri de job-uri din anumite industrii.

“Avem in echipa persoane care au recrutat pentru diferite industrii, pentru ca atunci cand ne-am format am adus oameni din Lugera, Adecco si de la Radu Furnica (n.red.: unul dintre cei mai experimentati headhunteri de pe piata romaneasca). In felul acesta putem raspunde unor cerinte ale clientilor. Avem clienti care ne cer sa acoperim pozitii de purchasing manager, spre exemplu. Iar noi, inainte, refuzam pentru ca nu recrutam aceasta pozitie. Iar pierderile erau de ambele parti”, subliniaza Berteanu.

In urma cu o luna, Berteanu a plecat de la conducerea Talent Stream, pentru care sustine ca a preluat mandatul de general manager doar pentru primul an de viata al business-ului. In locul sau l-a numit pe Claudiu Ciortea, fostul manager de vanzari.

Berteanu, care detine 12% din UBD, a preluat functia de presedinte al holding-ului, care opereaza prin trei divizii: AchieveGlobal (training), Kepner-Tregoe (consultanta) si ROI Institute (cercetare, benchmarking, consultanta).


Podoleanu mizeaza in continuare pe business-ul de consultanta HR

Podoleanu mizeaza in continuare pe business-ul de consultanta HRDupa aproape 11 ani petrecuti in departamentele de HR corporatiste (Pepsi si Vodafone), Anca Podoleanu a luat in maini fraiele popriei afaceri. O companie de consultanta in HR - Choice Management & Consulting -, infiintata in februarie 2009.

“Visul meu de cativa ani a fost sa reintru in consultanta (n. red. Podoleanu a lucrat in consultanta si inainte de 1998), dar parca nu a fost niciodata momentul potrivit, nu aveam incredere sau curajul de a face acel pas.[...] Decizia de a deveni antreprenor a fost inainte de sosirea crizei. Privesc aceasta criza ca o oportunitate, nu ca pe un risc. O criza inseamna o schimbare, reasezare a pietei si a regulilor jocului”, sustine Podoleanu.

Pentru a se diferentia pe o piata intesata de companii furnizoare de servicii de HR, fostul HR manager al Vodafone s-a axat pe o retea nationala si internationala de colaboratori, cu ajutorul carora sa poata oferi clientilor solutii integrate de HR.

In acest moment, firma Choice Management & Consulting nu are nici un angajat, in afara fondatorului, si deruleaza cinci contracte semnate in perioada februarie - octombrie 2009.

Pentru ca serviciile oferite includ remodelarea strategiei de HR si implementarea acesteia, Podoleanu s-a lovit destul de des de viziunea HR-ului din perspectiva management-ului.

Departamentele de HR sunt vazute din perspectiva administratiei de personal, recrutare si training, spune antreprenoarea. Insa aceste activitati tin de un nivel bazal de desfasurare a politicii de personal, valoarea adaugata tinand de partea strategica, de managementul talentelor, al performantei si mai ales de a raspunde la intrebarea-cheie: cum asiguri resursele umane necesare organizatiei in urmatorii 2-3 ani, astfel incat organizatia sa se dezvolte si sa fie lider pe segmentul sau?

"Ca antreprenor HR in recesiune, este trist sa vad ca unele companii considera angajatii sai o resursa care poate fi disponibilizata usor. Daca aceste masuri sunt luate cu desconsiderare fata de angajati, se vor intoarce in timp impotriva acelui angajator”, detaliaza Podoleanu.

Pentru ultimele trei luni ale anului 2009, Podoleanu vede o crestere moderata a cererilor pentru consultanta si servicii integrate de HR.

“In general, toti ne miscam cam greu in aceasta perioada intrucat caderea pietei a fost intre 30%-70% pentru majoritatea companiilor active in acest segment. Insa, pentru ca administrez un start-up, nu spune ca inregistrez o scadere a veniturilor, ci chiar pot spune ca am o crestere a activitatii”, concluzioneaza Podoleanu.

Valoarea investitiei in business si cifra de afaceri asteptata nu au fost precizate.



Fostul angajat al Renault face eforturi pentru business-ul sau

Fostul angajat al Renault face eforturi pentru business-ul sauActivAction, start-up-ul in recrutare infiintat in primavara anului 2008 de Alain Lebourg, un francez de 54 de ani care a lucrat vreme de 30 de ani in grupul Renault (primind in acest timp si functia de director de vanzari speciale in cadrul Dacia), a supravietuit in criza, dar va termina anul cu o cifra de afaceri de 30.000 de euro, cu 25% mai putin decat anul trecut.

„La mai putin de sase luni dupa crearea sa, ActivAction a fost afectata, la fel ca si cea mai mare parte a companiilor din Romania, de o criza fara precedent care a provocat o incetinire economica brutala incepand cu septembrie 2008", afirma Lebourg.

ActivAction cuprinde atat servicii de recrutare, cat si training, coaching si outplacement.

La jumatatea acestui an, portofoliul ActivAction cuprindea 15 clienti, insa Lebourg recunostea ca ar avea nevoie de o dublare a numarului de contracte pentru a putea sustine fara efort un business de recrutare si training in criza. In acest moment, firma mai are de livrat doua proiecte pentru coaching si de incheiat aproximativ zece proiecte pe recrutare.

Pentru a-si proteja afacerea in fata crizei, Lebourg a recurs la cateva masuri anticriza. A incercat sa isi imbunatateasca tactica de marketing si vanzari, incercand atragerea a mai multi clienti, si-a extins reteaua de colaboratori, a schimbat atata personalul mai putin performant, cat si sediul, pentru o mai buna pozitionare.

Fata de luna iulie, cand ActivAction colabora cu patru specialisti si avea un angajat full-time, in acest moment firma colaboreaza cu 10-12 specialisti si are doi angajati full-time.

„Ne-am despartit de o persoana, dar am inlocuit-o cu alta, cu o experienta mai mare, si care aduce companiei noastre marea sa expertiza in domeniul HR. Ne-am mutat pentru a avea un sediu mai mare si foarte accesibil (aproape de Piata Romana). In acest sediu, dispunem de o sala mare unde putem face traininguri pentru 10-12 stagiari. In plus, in noiembrie vom sustine un curs deschis (open training)”, completeaza Lebourg.

Training-urile open sunt realizate pe teme generale si aduna angajati din mai multe companii, care nu au avut nevoie sau nu si-au permis sa investeasca in training-urile interne.

Ceea ce criza nu a schimbat insa in ActivAction tine de politica onorariilor. Lebourg si-a construit business-ul pe doua directii principale - recrutare si training - la care se adauga servicii de outplacement (consilierea angajatilor care parasesc o organizatie), team-building, coaching sau limbi straine.

Tarifele practicate de firma pentru serviciile de formare profesionala ajung la o medie de 80 de euro pe zi, pe persoana, in conditiile in care alte companii de pe piata au tarife mai mari cu aproape 50%.

In ceea ce priveste componenta de recrutare, firma percepe un onorariu echivalent cu un salariu lunar net al candidatului plasat. Inca de la inceput, firma a agreat si metoda de plata sucess fee (onorariul se acorda numai la finalizarea proiectului si plasarea candidatului).

Desi perioada verii a fost dificila pentru atragerea de noi clienti, iar criza va mai dura cel putin pana la jumatatea anului viitor, Lebourg se arata increzator in sansele de reusita financiara ale firmei sale.

„Ne asteptam ca recrutarile sa priveasca fie Top Management-ul, prin Head-Hunting – dar si cateva recrutari din domeniile informatica, finante, vanzari. Pentru 2010, prevedem o prima parte a anului dificila si un redemaraj spre sfarsitul anului”, conchide Lebourg.

Pentru LCL Financial Recruitment, sucess-fee nu e o solutie

Pentru LCL Financial Recruitment, sucess-fee nu e o solutieDupa aproape 18 luni pe piata, LCL Financial Recruitment, divizie a societatii LCL Grup, si-a revizuit expectatiile de la inceputul anului 2009, privind cresterea de 50% a cifrei de afaceri.

“LCL Financial Recruitment are ca activitate doar servicii de recrutare in domeniul financiar-contabil, care a fost serios afectat de criza. Asadar, pentru 2009 cifra de afaceri va fi una foarte redusa fata de planul de business initial”, afirma Loredana Ladunca, directorul executiv al diviziei.

LCL Financial Recruitment a demarat activitatea de recrutare si selectie exclusiv in domeniul financiar-bancar la inceputul anului 2008, dupa o investitie de 30.000 euro. Resursele financiare au mers catre site-ul firmei, cheltuielile utilitare si catre costurile cu personalul.

De o importanta majora pentru succesul unui start-up sunt primii doi ani de activitate, cand noua companie trebuie sa atinga un portofoliu de clienti optim pentru continuarea afacerii si sa obtina recunoasterea pietei din punct de vedere calitativ, este de parere Ladunca.

“Portofoliul de clienti LCL Financial Recruitment, cu start-up in 2008, a crescut in linie cu planul de business pana la sfarsitul lunii septembrie 2008. Acest trend a fost stopat incepand cu 2009 pe fondul crizei economice care a afectat in profunzime si domeniul recrutarii de personal”, afirma Ladunca.

In prezent, clientii firmei sunt companii multinationale care activeaza in diverse arii, incepand cu servicii de asset management, asigurari, pensii private, consultanta financiara/ IT, societati de leasing si pana la societati din domeniul FMCG.

Cu un numar in continua scadere a noilor contracte semnate, Ladunca a trecut la adoptarea masurilor anticriza. Deciziile de reducere a costurile au vizat atat segmentul de cheltuieli cu personalul, cat si modificarea politicii de stabilire a onorariului. In ceea ce priveste personalul, daca la inceputul anului 2008 firma avea trei colaboratori permanenti si cativa pe baza de proiect, acum toti sunt platiti in functie de specificul proiectului la care colaboreaza.

“Am adoptat o grila de costuri project-based, astfel incat costurile fixe sa intervina doar in momentul in care exista si venituri in contrapartida”, subliniaza Ladunca.

Daca in 2008 LCL Financial recruitment nu a lucrat prin contract de tip succes-fee, criza din 2009 a impins firma spre acordarea acestor tipuri de facilitati. “Am acceptat aceasta modalitate de lucru in special in T2 si T3 din 2009 si am finantat din resurse proprii costurile afacerii. Nu este o varianta care sa ne avantajeze in acest moment si nu o vom mai adopta in viitorul apropiat”, afirma Ladunca.

Loredana Ladunca este de profesie economist specializat in finante, banci si contabilitate, cu experienta practica in cadrul unor societati multinationale, pe diverse pozitii in domeniul financiar-contabil si in cadrul unei societati de expertiza contabila si audit financiar, membra CECCAR (Corpul expertilor contabili si contabililor autorizati) si CAFR (Camera Auditorilor Financiari din Romania).