Ce spune legea

Ce spune legeaVestea buna pentru angajati este ca angajatorii care au luat decizia de a reduce sau de a elimina bugetele de training dupa instalarea crizei financiare, in ultimul trimestru al lui 2008, sunt obligati prin lege sa le ofere salariatilor cursuri de formare profesionala, la un interval de doi sau trei ani.

Castigatorii legii ar fi angajatii, care ar beneficia de un instrument motivational, in conditiile in care piata fortei de munca este guvernata de somaj si reduceri salariale. Nici angajatorii nu ar avea prea mari motive de suparare, avand in vedere ca o investitie de cateva sute de euro per angajat ar putea sa duca la cresterea productivitatii salariatilor.

Nu in ultimul rand, companiile specializate in oferirea de servicii de formare profesionala ar avea de castigat, avand in vedere ca afacerile celor mai importanti cinci jucatori de pe piata locala de profil au fost mai mici de 10 milioane de euro anul trecut.

Conform articolului 190 din Codul Muncii, care face referire la obligativitatea programelor de formare profesionala, angajatorii trebuie sa asigure participarea tuturor salariatilor la astfel de programe, cel putin o data la doi ani, daca au minim 21 de salariati si, respectiv, cel putin o data la trei ani, daca au sub 21 de salariati, cheltuielile aferente fiind suportate de catre angajatori.

Formarea profesionala a salariatilor se poate realiza prin mai multe forme: participare la cursuri organizate de catre compania angajatoare sau de catre diferiti furnizori de servicii de profil, stagii de practica, ucenicie la locul de munca.

Daca participarea la programele de pregatire profesionala presupune scoaterea din activitate a salariatilor pentru o perioada mai mica de 25% din durata zilnica a timpului de lucru, acestia vor beneficia, pe toata durata formarii profesionale, de salariul integral, cu toate indemnizatiile, sporurile si adaosurile la acesta.

In situatia in care participarea presupune scoaterea din activitate a salariatilor pentru o perioada mai mare de 25% din durata zilnica a timpului de lucru, acestia vor beneficia de salariul de baza si, dupa caz, de sporul de vechime.

Daca participarea la programele de formare profesionala presupune scoaterea integrala din activitate a unui angajat, contractul individual de munca respectiv se suspenda, acesta beneficiind de o indemnizatie platita de angajator.

In eventualitatea unor controale de la Inspectoratele Teritoriale de Munca pe aceasta tema, inspectorii pot impune masuri care trebuie respectate, fiind posibila acordarea unei constrangeri de zece zile.

"In cazul in care inspectorii de munca impun masuri de respectare de catre angajator a obligatiei de formare profesionala a salariatilor, iar angajatorul nu indeplineste masurile impuse, acesta poate fi sanctionat cu amenda de pana la 10.000 de lei", spune Cristina Randjak
avocat in cadrul casei de avocatura bpv Grigorescu.

Angajatii nu pot opta pentru orice fel de cursuri, ci doar pentru programele care pot fi acoperite din salariul aferent respectivelor zile in care acesta nu merge la lucru.

"Daca angajatorul nu respecta obligatia formarii profesionale a salariatilor, acestia pot beneficia de concedii pentru formare profesionala, platite de angajatori, de pana la 10 zile lucratoare sau 80 de ore. In acest caz, salariatii vor primi o indemnizatie calculata in acelasi mod ca indemnizatia pentru concediul de odihna", mentioneaza Randjak.

Angajatii nu stiu ca pot beneficia de cursuri de formare profesionala

Angajatii nu stiu ca pot beneficia de cursuri de formare profesionalaCompania de training si consultanta Exec – Edu a realizat, la cererea Wall-Street, un studiu printre clientii firmei, reprezentati de peste 15 directori de resurse umane sau training manageri, care a evidentiat ca firmele cunosc legea pregatirii salariatilor la intervale de 2-3 ani.

In vreme ce angajatorii sunt familiarizati cu obligativitatea legala din Codul Muncii, salariatii nu stiu ca angajatorii sunt nevoiti sa investeaza anual in pregatirea lor.

“Nu stiam ca angajatorul este obligat sa ma trimita la training cel putin o data la trei ani. Ultima oara cand am trecut printr-un program de formare profesionala a fost in 2008, iar de atunci nu s-a mai intamplat nimic in acest sens. Au fost niste discutii pentru organizarea unui training pentru sfarsitul acestui an, insa lucrurile nu s-au concluzionat, atat din cauza programului de lucru incarcat pe care il avem, cat si din lipsa banilor. Totusi, principalul factor a fost acela ca suntem implicati in mai multe proiecte”, spune Andreea, 26 de ani, care lucreaza in aria relatiilor publice si a comunicarii, intr-o firma de profil cu mai putin de 21 de angajati.

Ea se asteapta ca anul viitor, in conditiile in care efectele crizei se vor fi diminuat, angajatorul sa o trimita, impreuna cu colegii, la o sesiune de pregatire.

“Programele de training care au un scop precis sunt foarte bune, deoarece toata lumea are de castigat. Angajatorii devin mai productivi si afla anumite tendinte despre piata si despre modul de lucru de la oameni care se pricep la acest lucru, iar angajatii primesc indirect mai multi bani, dupa o anumita perioada de timp”, precizeaza Andreea.

Nici Maria, economist la o institutie publica, nu stie ca poate sa mearga la cursuri de formare cu ajutorul angajatorului.

“Nu mai stiu exact cand am fost ultima oara la cursuri de pregatire, dar cu siguranta ca a trecut mult mai mult de trei ani, asa cum ar fi trebuit sa fie legal. Ultimele cursuri la care am participat se refereau la modificari legislative de natura contabila. Pana acum, nu am fost anuntata ca pana la sfarsitul acestui an se va organiza ceva asemanator unui training. Sincer, nu cred ca mai poate fi vorba despre cursuri in acest an, avand tot ceea ce s-a intamplat in mediul public pana acum. Oricum, sper ca anul viitor sa se intample ceva”, precizeaza Maria.


Firmele de training sunt sceptice ca legea ar putea impulsiona piata

Firmele de training sunt sceptice ca legea ar putea impulsiona piataFurnizorii de training de pe piata locala, unii din beneficiarii directi ai prevederii din Codul Muncii, sunt de parere ca sectorul de profil nu va avea un salt spectaculos pe fondul obligativitatii angajatorilor de a-si pregati salariatii.

"Companiile client cu care lucram si pe care le-am chestionat, nu cred ca aceasta prevedere – introdusa in Codul Muncii inca din 2003 - ar putea influenta semnificativ evolutia pietei de training catre finalul anului. Activitatea de formare are foarte multe fatete si ar putea lua si forma trainingului intern, sau a sesiunilor de mentoring si coaching realizate de managerul direct cu membrii echipei – ceea ce nu implica intotdeauna alocarea unui buget”, spune Oana Scarlat (foto), director de marketing la Exec-Edu.

Anii 2008 si 2009, care au paralizat piata locala de training, i-au adus de foarte putine ori pe traineri in situatia de oferi cursuri de formare pentru organizatii intregi.


“Majoritatea programelor de training pe care le-am sustinut au implicat manageri de toate nivelele si high potentials (cu potential ridicat - n.red.) . Au avut foarte putin programe de dezvoltare in care au fost implicati toti angajatii din cadrul unei organizatii. In general acestea sunt organizatii mici care doresc sa dezvolte un limbaj comun la nivelul tuturor angajatilor. Firmele mari se bazeaza pe manageri sau traineri interni pentru a implementa know-how-ul obtinut in sesiunile de training in cadrul organizatiei”, afirma Bogdan Pode, senior trainer la firma de training Human Invest

Daca prevederea din Codul Muncii nu genereaza mari asteptari in piata de training, sectorul ar putea fi impulsionat in acest an atat de fondurile europene de 4,2 miliarde de euro pe care Romania le primeste de la Uniunea Europeana pana in 2013, pentru dezvoltarea resurselor umane, cat si de nevoia companiilor de a relua pregatirea, dupa doi ani de seceta.

„Ne asteptam la o usoara crestere a cererii de cursuri, nu atat din cauza obligativitatilor impuse de Codul Muncii, ci mai degraba datorita necesitatii stringente a companiilor de a relua proiectele de dezvoltare la toate nivelele. Cand clientii sunt tot mai pretentiosi, iar cererea scade in acelasi ritm cu cresterea concurentei, companiile nu isi mai permit sa treaca cu vederea pe termen lung dezvoltarea de competente a angajatilor. Balanta inclina, deci, catre alocarea de resurse in vederea cresterii performantei si mult mai putin catre motivarea angajatilor prin training”, mentioneaza Scarlat

Cele mai multe companii locale cheltuiesc anual pana in 200 de euro pentru instruirea unui singur angajat, in vreme ce unul din zece angajatori aloca mai mult de 1.000 de euro pentru pregatirea unui salariat, arata un studiu realizat in aprilie – mai de de compania de cercetare Daedalus Millward Brown in colaborare cu HR Club, asociatia profesionistilor in resurse umane din Romania.

De asemenea, 8% din companii platesc intre 200 si 1.000 de euro pentru trainingul angajatilor.

Managerii intervievati de autorii studiului au afirmat ca in primele trei luni ale anului si-au pastrat sau chiar si-au intensificat colaborarea cu furnizorii externi de training, asa incat peste 66% dintre companii deruleaza cel putin un contract cu companiile de training.