Cel mai eficient angajat produce anual peste 224.000 de euro

Cel mai eficient angajat produce anual peste 224.000 de euroCel mai eficient angajat de pe piata locala produce anual aproape 224.000 de euro si lucreaza la Porsche Romania, cel mai mare importator de masini de pe piata locala, cu afaceri de 382,7 milioane de euro in 2009, in scadere cu 61% fata de 2008.

Compania a inregistrat un profit net de 38,3 milioane de euro anul trecut, la un numar de mediu de 171 de salariati, ceea ce inseamna ca fiecare angajat al Porsche Romania a produs aproape 224.000 de euro anul trecut.

In 2008, fiecare angajat al importatorului marcilor Audi, Volkswagen, Skoda, Seat, Lamborghini, Porsche si Bentley, a reusit sa produca peste 385.000 de euro. Desi Porsche Romania nu a mai reusit sa produca in 2009 la fel de mult ca anul anterior, marja bruta de profit a crescut la 11,9%, fata de 8,7%, cat a fost in 2008.

Pe locul al doilea in topul celor mai eficienti angajati din punct de vedere al profitului net produs anual se afla salariatii producatorului de ciment Lafarge Ciment Romania, parte a grupului francez Lafarge.

Compania a inregistrat un profit net de 71,3 milioane de euro anul trecut, la un numar mediu de 663 de salariati, ceea ce se traduce intr-un profit net per angajat de 107.650 de euro euro. Totusi, profitabilitatea companiei per angajat a scazut de aproape doua ori fata de valoarea de 201.500 de euro realizata in 2008, cand producatorul de ciment avea 814 salariati.

Marja neta de profit a scazut anul trecut la 34%, fata de 44,3%, cat a fost in 2008. Lafarge Romania a fost in 2008 una din cele mai profitabile companii de pe piata locala in functie de marja de profit net realizata.

Dintre cei trei producatori de ciment care activeaza pe piata locala, Holcim Romania este singurul care a reusit sa-si mentina profitabilitatea salariatilor la un nivel apropiat de cel din 2008. Astfel, fiecare salariat al producatorului de ciment a realizat anul trecut aproape 16.700 de euro, fata de 18.650 de euro in 2008.

"Compania a avut informatii despre criza economica mondiala si efectele ei suficient de devreme astfel incat sa poata pregati un program sever de masuri anticriza, cu accent in primul rand pe managementul costurilor. Inca de la sfarsitul anului 2008 a fost realizata o diagnoza atenta a activitatilor in diferite arii functionale (cu precadere cele de tip administrativ) cu identificarea surselor de optimizare a proceselor si costurilor, in special cele fixe", spune Nicoleta Salajan, director de resurse umane al Holcim Romania.

Podiumul este incheiat de Orange, cel mai mare operator de telefonie mobila
, pentru care fiecare din cei 2.907 de salariati a produs anul trecut 93.265 de euro.

La o cifra de afaceri de un miliard de euro, compania a avut un profit net de 271,1 milioane de euro, cu 26,2 de milioane de euro mai mult decat principalul rival, Vodafone Romania. Profitabilitatea neta a Vodafone Romania a fost de aproape 80.500 de euro per angajat.

Performantele Lafarge si Porsche Romania pot fi explicate si prin prisma continuitatii manageriale care exista la varful celor doua companii.

Brent Valmar, directorul general al importatorului auto, si Philippe Questiaux, presedintele si directorul general al producatorului de ciment, sunt de peste cinci ani la conducerea celor doua organizatii.

“Productivitatea angajatilor descreste temporar atunci cand compania trece prin perioade de schimbare. Intreaga organizatie este focusata in aceasta perioada pe invatare, care poate dura de la o luna la un an, si pe gasirea strategiilor de adaptare. Schimbarile frecvente ale managementului afecteaza intreaga organigrama si nu conduce la progres/castig, decat daca la conducere vine o persoana cu o puternica viziune de business”, spune Mihaela Scarlat (foto), consultant in cadrul companiei de consultanta in resurse umane Advice Human Resources.

Cele mai importante caracteristici pe care trebuie sa le aiba un lider pentru a-si putea motiva angajatii sa produca mai mult sunt proactivitatea, comunicarea obiectivelor si a rezultatelor activitatii si modestia.

“Pentru a motiva echipa pe care o conduce CEO-ul ar trebui sa comunice rezultatele activitatii. Nu numai subalternii ar trebui sa raporteze ci si invers. Comunicarea rezultatelor si oferirea feed-back-ului consolideaza relatia dintre manager si angajati. Este ideal ca reusitele sa fie sarbatorite pentru ca angajatii sa-si doreasca si alte <<victorii>>. Totodata, managerul poate invata enorm de la subordonat. Transferul de cunostinte va face angajatul sa fie profitabil pentru ca acesta va deveni mai deschis in relatia cu managerul, va fi dornic sa invete mai mult pentru a utiliza cunostintele in beneficiul companiei, va deveni mai creativ”, precizeaza Scarlat.

BRD are cei mai profitabili angajati dintre toti greii industriei bancare

BRD are cei mai profitabili angajati dintre toti greii industriei bancareBRD Groupe Societe Generale, subsidiara locala a francezilor de Societe Generale, a avut anul trecut cel mai mare profit net per angajat din primele trei banci de pe piata in functie de cifra de afaceri.

Astfel, BRD a consemnat un profit anual net per angajat de circa 23.500 de euro, cu peste 20.000 de euro mai putin decat anul trecut. Pe locul al doilea in topul productivitatii se afla angajatii Piraeus Bank, cu circa 10.350 de euro per angajat, urmati de cei ai BCR, cu aproximativ 6.200 de euro, potrivit unui calcul realizat de Wall-Street.

Cele mai mari trei banci de pe piata locala au inregistrat anul trecut un profit brut cumulat de 306,9 de milioane de euro, potrivit datelor de la Registrul Comertului, in scadere cu 509,7 de milioane de euro fata de 2008.

Totodata, numarul mediu total de angajati al celor trei institutii de credit a fost de 18.308, ceea ce inseamna ca productivitatea medie per angajat in cazul primelor trei banci a fost de circa 14.450 de euro.

“Profitabilitea angajatilor reprezinta unul din criteriile cele mai importante cand vine vroba de productivitatea institutiei de credit. Pe vreme cand lucram la banca aveam mai multe criterii pe care le urmaream pentru a vedea evolutia angajatilor si a implicit a bancii, printre care se aflau active/salariat, profit/salariat sau profitul/ metru patrat de sucursala. Bine, ultimul criteriu nu era tocmai unul de care se tine cont cu adevarat avand in vedere ca omul nu avea nicio vina ca il plasam eu intr-o sucursala sau alta”, spune analistul financiar Bogdan Baltazar.

BCR, cea mai mare banca din sistem, cu o cifra de afaceri de 4,1 miliarde de euro anul trecut, a inregistrat un profit net per angajat de 6.200 de euro, in conditiile in care numarul mediu de salariati a scazut de la 8.806 in 2008, la 8.426. Comparativ, atat BRD cat si Piraeus Bank au majorat numarul angajatilor, cu pana in 100 de oameni.

“Nu exista nicio regula standard legata de cat ar trebui sa produca fiecare salariat astfel incat banca sa fie profitabila. Aceste lucru, respectiv tinta de profit, se stabileste doar vazand si facand”, apreciaza Baltazar.

Castigul salarial mediu net al angajatilor din banci s-a ridicat in iunie la 3.442 de lei, in scadere cu 341 de lei fata de valoarea inregistrata in mai si cu 493 de lei fata de luna iunie a anului trecut, arata datele Institutului National de Statistica (INS).

De asemenea, castigul salarial mediu al angajatilor din banci s-a plasat in primele sase luni ale anului la 3.596,5 de lei, in crestere cu 2,6% fata de intervalul ianuarie – iunie 2009.

Paradoxurile profiturilor in energie

Paradoxurile profiturilor in energieCele mai mari trei companii din sectorul energetic au avut in 2009 o cifra de afaceri cumulata de 5,7 miliarde de euro, in scadere cu aproape 2,7 miliarde de euro.

Singurul jucator din domeniu care a reusit sa inregistreze profit in 2009 a fost OMV Petrom, care a avut un rezultat net de 323,4 milioane de euro, in crestere cu 16,4% fata de 2008.

Astfel, fiecare angajat al companiei a realizat anul trecut un profit net de circa 10.650 de euro, fata de 9.300 de euro in 2008, in conditiile in care numarul mediu de salariati a crescut in 2009 la aproape 30.400, fata de 29.861, cat se inregistra in 2008.

In schimb, Rompetrol Rafinare si Rompetrol Downstream, celelalte doua firme care definitiveaza triunghiul celor mai mari companii din energie de pe piata locala, au inregistrat pierderi nete de 112, respectiv 19,5 milioane de euro in 2009.

Asfel, fiecare angajat al Rompetrol Rafinare a generat o pierdere neta de peste 110.000 de euro, in vreme ce pierderile per salariat in cazul Rompetrol Downstream s-au ridicat la aproximativ 7.500 de euro.

In vreme ce numarul mediu de angajati apartinand Rompetrol Rafinare s-a redus cu circa 110 persoane, Rompetrol Downstream a mai angajat aproape 140 de oameni.

“In jur de 15% - 20% din problemele de performanta ale angajatilor pot fi rezolvate prin training, adica prin informare si dezvoltarea de competente. Aici exista insa si un <<daca>> esential: trainingul are acest impact numai daca este sustinut prin obiective, feed-back pozitiv, evaluare, pe o perioada de cel putin 3 luni. Fara aceste elemente, trainingul ca eveniment punctual de pregatire, poate avea in cel mai optimist caz un impact de doar 10% asupra cresterii performantei angajatilor”, spune Delia Talos (foto), consultant learning & development in cadrul grupului de firme de training Trend Consult.

In contextul in care foarte multe companii au sistat programele de formare profesionala, producatorul de ciment Holcim Romania a continuat investitiile in training, alocand un buget de 500.000 de euro in 2010, suma similara celei de anul trecut.

Dintre cele 18 companii de top analizate de Wall-Street, doar Rompetrol Rafinare si Rompetrol Downstream au inregistrat pierderi.

De asemenea, angajatii Renault Industrie Roumanie, care gestioneaza activitatea centrului de export al colectiilor de masini dezasamblate a Automobile Dacia, au reusit sa realizeze un profit net de doar 1,85 milioane de euro, adica circa 1.200 de euro per salariat.

In schimb, Automobile Dacia, cel mai mare jucator din domeniul auto, cu afaceri de 2,1 miliarde de euro in 2009, a reusit sa obtina un profit net de aproximativ 4.300 de euro per angajat.

Nici angajatii din retailul alimentar nu au produs foarte multi bani in 2009. Cu o cifra de afaceri de 1,35 de miliarde de euro, germanii de la Metro au avut un profit de 30 de milioane de euro anul trecut, echivalentul a 5.100 de euro per salariat.