1 / 4

Din experientele romanilor in strainatate

Mihnea Gheorghiu, 25 de ani, este, din ianuarie 2010 copywriter la agentia Young & Rubicam (New York), dupa ce, la 18 ani si jumatate, lucra in Romania, in grupul de comunicare Leo Burnett.

Am crescut respectand o gramada de agentii din afara si nu intelegeam cum de reusesc sa scoata toate reclamele acelea tari care ne erau mereu date ca exemplu. Deci m-au facut curios: ce au ei si n-avem noi, ce potiune magica beau ei si noi nu o putem avea”, povesteste Gheorgiu.

A plecat din Romania “cu trenul de ora 2”. Destinatia sa: Miami Ad School, una dintre cele mai renumite scoli de reclama din lume. Vreme de un an a studiat la Germania, la Hamburg, iar apoi a facut diverse stagii de practica la Paris, Londra si New York.

Ajuns la New York, a trecut prin biroul Young & Rubicam, iar cei de acolo i-au spus ca dupa ce isi termina studiile, are un job asigurat.

A absolvit scoala, insa a venit criza, iar agentia din New York a sistat angajarile. A urmat o perioada de munca in Romania, Spania si Toronto. S-a reintors la New York in toamna lui 2009, cand cei de la Young & Rubicam au revenit cu o oferta de job.

Ce a invatat de cand s-a angajat in New York?

Work hard and be nice to people (Lucreaza din greu si comporta-te frumos cu oamenii – n.red.)! Si ca e mai ok sa-ti ocupi timpul gandindu-te la cum sa faci ceva sa mearga decat sa ti-l ocupi fiind frustrat. E usor de zis si mai greu de facut dar hop-hop, in fiecare zi cate putin, ajungem si acolo”, subliniaza Gheorghiu.

A mai invatat ca americanii gandesc bugetele in cu totul alte cifre decat o fac romanii.

Aici (in New York – n.red.), daca ai un buget de 150.000 de dolari, lumea te intreaba <<pai si ce vrei, sa o filmez pe telefon?>>. Asa ca da, exista bani. Asta nu inseamna ca lumea ii si arunca. Nu am inteles niciodata de ce, dar si aici, ca peste tot, este greu sa vinzi lucruri care nu s-au mai facut. Dar aici intram in alta discutie. Ce-mi place e ca nu se lasa nimeni”, mai spune Gheorghiu.

O poveste similara are si Loredana, 26 de ani, care lucreaza de doua luni in Paris, in cadrul unei multinationale din industria farmaceutica. Mai are la dispozitei patru luni, cat se intinde perioada “de proba” pentru a-si convinge angajatorul ca merita sa pastreze. Ea isi doreste sa ramana in Franta, cel putin o perioada mai lunga, pentru a-si indeplini un vis din adolescenta.

In liceu s-a apucat temeinic de franceza si a platit bani grei pe meditatii. A absolvit o facultate cu de profil uman in Bucuresti, iar apoi a aplicat pentru un master pe Comunicare Institutionala, in Franta.

A obtinut o bursa de master prin programul Erasmus, dupa ce si-a luat un certificat de competente de vorbire si scriere in limba franceze, si s-a pus pe treaba.

A luat note note mari, a absolvit masterul cu succes si a facut putina practica in diverse institutii guvernamentale franceze.

“Cam asa arata, pe scurt, povestea mea din Franta”, afirma Loredana.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri