1 / 4

Cum a transformat tehnologia angajatul clasic

Are un birou de circa 18 metri patrati, iar pe masa de lucru, pe langa obiectele necesare oricarui avocat, se gasesc si doua monitoare, conectate la un singur computer.

“Sunt doua monitoare pentru ca Bryan lucreaza mult mai bine asa. Se poate intampla ca pe unul dintre monitoare sa citeasca un document, iar la celalalt sa trimita un e-mail”, spune Alina Cosma, omul de legatura intre presa si biroul local al casei de avocatura austriece Wolf Theiss, la conducerea caruia se afla americanul Bryan Jardine.

De cealalta parte se afla Bogdan C., 24 de ani, care lucreaza intr-o companie IT, intr-un birou pe care il imparte cu alti colegi. In timp ce sta de vorba cu prietenii pe messenger, posteaza si cateva comentarii pe Facebook, intre doua telefoane pentru rezolvarea unor probleme de serviciu. In tot acest timp, scrie un mail, tot pentru job.

Si unul si altul sunt angajati in generatia multitasking, caracterizata de expunerea masiva la tehnologie. Multitaskingul reprezinta o notiune preluata din lumea IT si presupune executarea mai multor activitati in acelasi timp (“task” inseamna sarcina).

“Imaginea din filmul cu Charlie Chaplin in care angajatul este un robot cu miscari si sarcini repetitive si monotone este una din muzeul epocii industriale. Astazi, si angajatului din straturile bazale ale organizatiilor i se cere implicare, initiativa, comunicare, colaborare, ceea ce inseamna ca sarcinile obisnuite, care constituie <<inima>> jobului sau, ocupa doar o parte din activitate. Angajatii au proiecte multiple in zone diferite ale organizatiei, prin urmare dezvoltarea competentelor de project management este esentiala”, declara Olivia Franculescu (foto), managing consultant in cadrul firmei de executive seach Kilpatrick Executive Search Romania, membru in HR Club, o organizatie care grupeaza cei mai importanti specialisti in resurse umane din Romania.

Multitasking-ul a aparut initial in randul adolescentilor, care, cu ajutorul tehnologiei, reusesc sa faca mai multe lucruri concomitent, cum ar fi sa-si scrie temele, sa asculte muzica, sa socializeze pe retele de profil, in timp ce schimba canalele de televiziune.


Angajatorii din mediul privat au preluat treptat multitasking-ul adolescentin, in special in acele industrii si pe functiile care necesita un grad sporit de creativitate, cum ar fi publicitate, PR, marketing sau IT.

Angajatii multitasking manifesta prezenta de spirit, abilitati de comunicare, timp scurt de reactie, capacitate de rezistenta la stres, atentie distributiva, control emotional, stapanire de sine, precum si o inteligenta peste medie.

“Angajatul multitasking este motivat de diversitate, este activ, se plictiseste daca nu are sarcini diverse, este familiarizat si conectat la toate canalele contemporante: mail, sms, telefonie mobila, fluxuri de stiri, canale media specializate, newsletter, retele de networking etc. [..] Este un angajat care doreste sa stie, sa fie informat si sa controleze informatia, care se afla la intersectia mai multor linii de activitate si care da dovada de abilitati de project management si time management”, afirma Sorin Faur, membru in HR Club si director consultanta resurse umane si coordonator regional la BDO Balkans, pozitie din care coordoneaza activitatile de RU are firmei de audit si consultanta din sapte tari.

Faur considera ca un angajat multitasking este unul eficicient, de tipul “n-in-1”, deoarece are competente diverse si acopera arii de activitate diferite, ceea ce ajuta compania, care nu mai este nevoita sa recruteze personal doar pentru anumite sarcini.

“Tindem sa credem ca daca facem mai multe lucruri concomitent putem sa controlam mai bine volumul de informatii cu care suntem asaltati zilnic. Mai mult, multitaskingul este,uneori, extrem de distractiv. Fiecare vibratie generata de dispozitivele electronice poate anunta primirea unui e-mail plin de satisfactii. Citirea mesajului te face sa descoperi fie mai multa distractie, fie task-uri suplimentare”, sustine Yiannis Lagos, presedinte pe regiunea EMEA si membru in board-ul firmei de cercetare si dezvoltare Humantelligecene, parte a Interactive Media Group.

Lagos este cunoscut pe piata locala ca si consultant de resurse umane. Pentru o scurta perioada, Lagos a fost director de operatiuni la producatorul de bauturi alcoolice Alexandrion Group, in perioada 2009 – 2010.

Citeste si Multitasking sau program organizat: Cum lucreaza managerii din Romania?

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri