Primul pufulete

Primul pufuletePovestea companiei Phoenix si a pufuletilor Gusto incepe in anul 1992, cand Eliodor Apostolescu si Catalin Nour cauta, studenti fiind, o metoda de a incepe o afacere proprie. Primii pasi in antreprenoriat ii fac printr-o afacere cu inghetata, pe care au dezvoltat-o timp de patru ani. Ulterior, se decid sa isi extinda business-ul tot in domeniul alimentar pentru a avea continuitatea pe tot parcursul anului.

“Ne-am gandit la pufuleti pentru ca sunt un produs banal, compusi din malai si sare, deci, aparent simplu de facut. Doar ca, in timp, am descoperit ca si sa faci pufuleti este o arta”, povesteste Eliodor Apostolescu.

Investitia initiala a fost de 2.000 de dolari, economii pe care cei doi oameni de afaceri reusisera sa le stranga. “Ne-am limitat la cat ne era plapuma, cum spune o vorba. Nu am apelat niciodata la credite bancare sau altfel de imprumuturi, toate investitiile pe care le-am facut au fost realizate numai din fonduri proprii si din reinvestirea profitului obtinut an de an”, completeaza Apostolescu.

Ce isi aminteste despre spiritul antreprenorial al acelor vremuri? In anii ’90 companiile multinationale nu isi facusera inca aparitia pe piata locala, in consecinta nici standardele si politicile impuse de acestea. Insa calitatea a devenit un criteriu eliminatoriu, astfel ca de-a lungul timpului unii dintre micii producatori au iesit din piata, s-au reprofilat. “Astazi, avem de-a face cu un numar redus de producatori locali, dar si cu un consumator educat, care pune accent pe gustul, ingredientele si calitatea unui produs”, explica fondatorul Phoenix.

In momentul lansarii afacerii cu pufuleti Gusto, in piata existau cel putin 3-4 producatori locali in fiecare judet al tarii, intr-o industrie imperfecta, cu un dezechilibru intre cerere mica si oferta mare de pufuleti. Vanzarile erau mici – intre 3.000 si 5.000 de pungi pe zi de producator.

Si numarul angajatilor a crescut odata cu dimensiunea afacerii. Daca in primii patru ani de la demararea afacerii cu inghetata echipa era formata din 25 de angajati, ulterior a aparut nevoia construirii unei fabrici si a diversificarii afacerii. In prezent, Phoenix are 320 de angajati si poate fi evaluat la cateva zeci de milioane de euro.

Made in Baicoi: Cum se fabrica pufuletii Gusto?

Made in Baicoi: Cum se fabrica pufuletii Gusto?2010 a reprezentat pentru producatorul pufuletilor Gusto o cifra de afaceri de 80 mil. lei. Compania detine o cota de 70% din piata de profil, printre competitori numarandu-se Star Snacks Pufuleti (PepsiCo), Pambac, Best Foods si Standard&Snacks.

Fabrica detinuta la Baicoi, judetul Prahova, are o capacitate de productie de peste 1 milion de pungi pe zi, una dintre cele mai mari la nivel european. Din unitatea de productie aproximativ 2 milioane de pufuleti pleaca in fiecare luna catre export. Aproximativ 10% din productie este destinata pietei internationale, pufuletii Gusto fiind comercializati in tari precum Spania, Italia, Germania, Grecia, Bulgaria, Moldova, Suedia, Olanda, Irlanda, Anglia si Belgia.

Cum sunt produsi pufuletii Gusto? Primul pas incepe odata cu semanarea boabelor de porumb, fiind folosite doar anumite soiuri. Soiurile de malai sunt amestecate si intra in expandoare. Pufuletii trec apoi printr-un proces de glazurare, in functie de sortiment (pufuleti cu ciocolata, cascaval, pizza sau sare). La final, pufuletii sunt pulverizati cu uleiuri de palmier, naturale.

Pentru acest an compania a setat un buget de investitii de aproximativ 10 milioane de euro, suma care va fi directionata spre tehnologie, infrastructura, distributie, resurse umane si lansarea de noi sortimente de pufuleti.

Din ce in ce mai putin antreprenori romani

Din ce in ce mai putin antreprenori romani“In niciun caz nu am luat in considerare un exit”, spune Eliodor Apostolescu, care subliniaza ca, alaturi de Catalin Nour, mai are “multe de facut in domeniul in care activam, pufuletii reprezinta deja o parte din viata noastra, ar fi ca si cum am renunta la cineva drag”.

Potrivit acestuia, ne confruntam cu un mediu de afaceri autohton destul de fragil, in care antreprenorii romani sunt din ce in ce mai putini.

“Pusi in fata companiilor multinationale, a experientei lor, a know-how-ului si a maturitatii acestora, societatile romanesti pierd teren. Consider ca o economie nationala, puternica, sanatoasa se bazeaza pe un mediu antreprenorial autohton stabil si cu influenta la nivel concurential. Este drept si ca firmele romanesti nu primesc sprijin legislativ si nici nu beneficiaza de conditii preferentiale asa cum se intampla spre exemplu in tarile care au constientizat ca stabilitatea economica este strans legata de o cat mai puternica prezenta pe piata a firmelor autohtone, iar consecinta este, evident, un numar din ce in ce mai redus al acestora”, argumenteaza Apostolescu.

In ceea ce priveste efectele crizei financiare asupra industriei in care activeaza, oficialul Phoenix afirma ca si categoria de pufuleti a fost afectata, inregistrand o contractie in 2010.

“Multi dintre romani si-au regandit bugetele destinate consumului zilnic in contextul crizei economice care s-a simtit si mai acut in 2010. Avem de-a face cu un public mult mai rational in ceea ce priveste cheltuielile de zi cu zi”, declara Eliodor Apostolescu.

Pentru acest an, reprezentantul Phoenix estimeaza ca industria va continua sa scada pe fondul bugetului redus si a contractiei puterii de cumparare.

Pe de alta parte, in opinia lui Eliodor Apostolescu recesiunea a avut si are un efect educativ prin responsabilizarea si rationalizarea fiecarei decizii. “Pe piata are loc o selectie mai dura, mai fortata a agentilor economici existenti, insa partea buna este ca firmele care reusesc sa supravietuiasca vor fi «sanatoase» din punct de vedere economic”, conchide Apostolescu.