Semne bune anul are...in consum?

Semne bune anul are...in consum?
La 39 de ani are o experienta de 12 ani in industria berii si este numele din spatele unui cunoscut brand local - Bergenbier. Mihai Ghyka s-a reintors la carma Bergenbier in luna ianuarie 2010, dupa o pauza de aproape doi ani, justificandu-si decizia prin faptul ca i se pare mai interesant sa piloteze o multinationala in vremuri de furtuna decat pe cer senin.

Dupa un an in care "a navigat" prin criza financiara, Mihai Ghyka vorbeste despre partea plina a paharului la inceput de 2011, parghiile care sustin optimismul sau moderat cu privire la o eventuala revenire economica, despre starea brandurilor romanesti si a inovatiei in managementul local.


Wall-Street.ro: Credeti intr-o revenire a consumului in acest an? Care ar fi parghiile impulsionarii consumului in Romania?
Mihai Ghyka:
De regula cred in tendinte. Cred ca cel mai greu lucru de facut este inversarea unei tendinte. Indiferent de postura in care te afli – fie ca esti la conducerea unei companii, fie a conducerea unui brand - rolul brand managerului este primordial, fiind pastorul acelui brand - fie ca esti la conducerea unei tari. O tendinta de scadere pentru economia romaneasca, pentru increderea consumatorilor fata de ce se intampla in jurul lor, e greu de inversat.

Scaderea cea mai accentuata a indicelui de incredere in Europa au avut-o grecii si romanii, in timp ce Uniunea Europeana, in ansamblul ei, a avut un declin in 2010 si o reluare usor pe finalul anului trecut – inceputul lui 2011. Variatia este foarte mare in Grecia si Romania. Nu vad cand merg in magazine, si mai cu seama in comertul traditional, vanzatoare care sa imi spuna ca merge totul foarte bine. Nu merge berea, dar nu merge nici branza. Cel putin cand vorbim de bere, vorbim de bunuri care nu sunt de necesitate imediata, ci de socializare, de consum.

Vedem partea goala a paharului, din pacate.

Wall-Street.ro: Si care este partea plina a paharului in consumul inceputului de an?
Mihai Ghyka:
Nu vad o parte buna in consum. Exista doar o reluare a increderii in consum. Vad ca parte buna expansiunea si investitiile facute de key-accounts in Romania. In criza, in momentul in care consumul scade pe toate categoriile, daca exista unul sau mai multi investitori care cumpara terenuri, care angajeaza oameni, reprezinta un lucru bun. Venirea Lidl in Romania mi se pare un lucru bun, expansiunea Kaufland la fel, Carrefour de proximitate, Mic.ro – ca va fi sau nu un succes, civilizeaza comertul, ofera produsele intr-un mod mai bun, direct catre consumator.

Wall-Street.ro: In acest context, vedeti o revenire a economiei bazata mai mult pe consum sau pe alte parghii?
Mihai Ghyka:
Pentru a ajunge la consum iti trebuie venituri. Consumul bazat pe credit este un lucru care s-a subrezit de ambele parti. Bancile au impins mult prea mult creditarea si au facut o speculatie financiara, care nu se va mai face in anii viitori. Pe de alta parte, am prieteni si din randul celor care si-au luat iahturi si navigheaza pe mari mai line si am si prieteni care si-au luat masina de spalat, si-au pus faianta in bucatarie pe credit si acum nu mai au niciun job, nici el nici ea. Oamenii acestia, in special cea de-a doua categorie, care reprezinta marea masa a consumatorilor cand vorbim de FMCG, nu sunt dispusi, pentru multi ani de acum incolo, sa mai ia un credit. Se roaga sa-l inchida pe cel pe care il au. Creditele lor inca ruleaza, vorbim de o parte a iceberg-ului care nu se vede. Greu de crezut ca acest consum va fi reluat din credit.

Reluarea ar trebui sa vina dintr-o crestere a economiei reale sau din fonduri europene. Este formidabil – acum exista scoli gratuite pentru manageri prin fonduri europene. Este momentul sa facem manageri dintr-o data. Fondurile europene contribuie, investitiile in infrastructura la fel. Toate acestea fac un bulgare de zapada, care rostogolindu-se, sper, si nu sunt singurul, sa impinga si consumul. Dureaza mai mult timp, aceasta este diferenta.

Care este starea brandurilor romanesti?Afla raspunsul lui Mihai Ghyka in slide-ul urmator.

Optimism moderat

Optimism moderat
Wall-Street.ro: Cum au aratat primele doua luni din acest an? Care sunt semnalele?
Mihai Ghyka:
Daca vorbim despre industria de bere este greu de spus dupa primele doua luni ale anului cum va fi 2011. Vom sti cate ceva la finalul lunii iulie, pentru ca au trecut deja trei dintre cele mai importante luni. Ianuarie si februarie la un loc reprezinta in jur de 8% din vanzarile anuale de bere din Romania. Abia ne-am incrucisat spadele. Aratam bine, suntem pregatiti, avem planuri, consumatorul in mare parte raspunde la initiativele de marketing si vanzari.

Sunt ingrijorat acum de vremea de afara, care stiu ca va continua alte 10-12 zile, ceea ce face un martie dificil, cu temperaturi sub medii ale anilor trecuti. Conteaza. Acest martie va schimba insa mult prea putin fata acestui an. Sunt mult mai preocupat de consumator si de mersul economiei romanesti in general. Cred ca sunt cateva semne importante pe care le vedem in acest inceput de an si in primul rand este iesirea din criza sau primele semne ale iesirii din criza in Europa de Vest – in Germania, Franta, Belgia, Elevetia – sunt tari care au multe schimburi comerciale cu noi, producem pentru ei, consumam de la ei. Practic, e greu sa deconectezi Romania de la trenul european. Foarte probabil ca o crestere in Europa de Vest se va repercuta si ne va trage si pe noi in sus in lunile care urmeaza sau la final de an.

Wall-Street.ro: Sunteti optimist ca vom observa aceste semnale de revenire economica si in piata romaneasca in acest an?
Mihai Ghyka:
Sunt moderat optimist. Cred pe de alta parte ca sunt cateva chestiuni structurale care nu se vor rezolva peste noapte – somajul, emigratia, nemultumirea in viata de zi cu zi, cresterea preturilor (vedem aproape o psihoza legata de pretul la benzina). Sunt lucruri care se corecteaza greu de pe o zi pe alta. Apoi sunt toate investitiile imobiliare care sunt inghetate, sa nu uitam ca este o clasa de mijloc mare, care fie a investit pentru confortul sau intr-un bun imobiliar – primul sau unul mai bun decat cel pe care il aveau – fie a investit speculativ in bunuri imobiliare pe care spera sa le revanda. Nu ma astept ca ei sa consume la fel de relaxati precum o faceau in 2008.

Wall-Street.ro: Cum vedeti paradigma muncii mai intense a romanului in perioada de criza? Muncesc romanii mai bine in vremuri de recesiune?
Mihai Ghyka:
Si in epoca de piatra vanatorul era stimulat sa mearga in padure si sa vaneze ursul, il stimula foamea. Cam asa si romanul. Este stimulat de un mediu foarte competitiv, in niste companii care trebuie sa fie din ce in ce mai eficiente pentru a putea concura pe pietele europene. Este stimulata orice industrie. Sa luam ca exemplu industria vinului unde subventiile pentru reconversia plantatiilor de vie sunt valabile pana in 2015. Nu ai voie sa plantezi niciun hectar in plus de vie fata de cele existente. Ai un sprijin, ai o carja pentru urmatorii 3 ani. Ce se va intampla dupa? Foarte multi nu vor avea banii sa investeasca 15.000-20.000 de euro pe hectar pentru a reconverti via dintr-un soi ciudat intr-unul autentic. Cei care vor ramane in joc si profita de fondurile europene in aceasta clipa vor produce la hectar si soiuri de mai buna calitate. Concurenta te stimuleaza. Pe de alta parte, ne dorim crestere economica in anii urmatori, eu sunt convins ca va veni. Suntem din cei in ce mai putini, “ajuta” si emigratia, stimuleaza aceasta descresterea a populatiei romanesti, suntem mai putini si vrem sa producem mai mult. Nu cred ca se munceste mai mult in criza decat in vremurile de inflorire economica, doar lenesii fac asta. Managerul bun si echipele de profesionisti muncesc din ce in ce mai bine de la an la an. In criza efortul de comunicare si viteza de reactie trebuie sa fie mai mari pentru ca te forteaza mediul. Criza e ca intr-un rau in care scade apa, vezi bolovanii mai usor si poti sa ii scoti, sa ii dai la o parte, spunea Eric Kisch. Eu vin si spun ca managerul bun este cel care scoate singur bolovanii si atunci cand ei nu se vad la suprafata, indiferent ca e crestere economica sau criza. Sau scade el insusi nivelul apei pentru a vedea bolovanii.

Vestea buna este faptul ca vom munci mai mult, ca vom avea crestere economica si cred in continuare in potentialul de crestere economica al Romaniei mult mai mare decat in alte tari vest europene. Pe de alta parte, partea proasta este ca exista in continuare o emigratie a creierelor in Romania, exista o clasa a doctorilor care pleaca in strainatatea, a pacientilor care pleaca in strainatate pentru a se trata. Este trist.

Cred insa ca sunt cateva lucruri care conteaza si pe care le nu vedem pentru ca suntem prea preocupati de iesirea din criza si cand se va intampla acest lucru. La nivelul electoratului exista o dorinta de a investi in infrastructura, exista o penalizare a anilor pe care i-am pierdut. Investim in turism, exista o strategie. Faptul ca pornim de la o baza foarte mica ne ofera posibilitatea de crestere sustenabila in urmatorii ani.

Wall-Street.ro: Cat de actuala mai este teza dezvoltarii economice prin dezvoltarea brandurilor romanesti? Care este starea brandurilor romanesti?
Mihai Ghyka:
Eu am un mare respect pentru Renault, pentru faptul ca si-au utilizat renumele, puterea financiara, cunostintele si puterea de inovatie pentru a scoate in lume un brand romanesc. Faptul ca Dacia este astazi una dintre vedetele lumii auto europene este un pas hotarator. Teza brandurilor romanesti care vor creste economia locala si exporturile este greu de crezut. Ne place sa credem in ea. Primul lucru este sa castigi incredere in tine insuti, inainte de a vinde ceva strainilor. Ceea ce incearca Jean Valvis sa faca cu Aqua Carpatica – absolut laudabil. Alt om care ar merita o medalie.

Wall-Street.ro: Credeti in ideea unui premier tehnocrat sau din mediul de afaceri?
Mihai Ghyka:
Am o mare strangere de inima in a crede ca solutia vine de la un premier din mediul de afaceri. Sunt doua medii complet diferite. Un ministru tehnocrat am mai avut si vom mai avea si in special in Ministerul de Finante s-au dovedit a fi niste ministri buni, care stiau despre ce vorbesc si s-au gandit mai degraba la economia romaneasca si mai putin la interesele de partid. Atunci cand vorbim despre un premier care nu are experienta, care vine din mediul de business privat cred ca poate deveni foarte repede ineficient. Atata vreme cat nu ti-ai facut scoala in minister este foarte greu sa iei decizii potrivite pe termen scurt. Guvernele nu subzista 10 ani. Nu cred ca un premier din zona de business, fara o experienta de secretar de stat, e o varianta potrivita. E important insa sa asculti de mediul de business, in sensul in care sa le consideri punctul de vedere.

Cititi in urmatorul slide ce crede seful Bergenbier despre gradul de confort al unui fond de investitii in conducerea unei multionationale, inovatia in management si care este miza bataliei in bere in acest an

Daca vezi pe ulita ta o schimbare, merita sarbatorita cu o bere

Daca vezi pe ulita ta o schimbare, merita sarbatorita cu o bere
Wall-Street.ro: Ati afirmat ca nu ar fi fost confortabil sa treceti prin aceasta recesiune doar din postura de consultant. Cum v-a schimbat aceasta experienta?
Mihai Ghyka:
Da, te schimba. Frustrarea consultantului care vine din business este aceea ca doar o mica parte din sfaturile tale sunt urmate si este platit pentru asta. Tu crezi ca toate acele decizii pe care le promovezi sunt cele juste. Pe mine ma interesa mai mult rezultatul recomandarilor mele, decat factura. Criza este un capitol al vietii pe care nu il voi uita. E important sa creezi un spirit de echipa si sa fie o transparenta umana. Dincolo de business, cea mai mare parte a timpului o petrecem la birou. Este o presiune mult mai mare, un efort de intelegere, de asta stau foarte mult de vorba cu oamenii, incerc sa ii inteleg ce ii apasa, ce cumpara si de ce. Cred ca sunt oameni care au scris povesti de brand extraordinare tocmai pentru ca erau aproape de consumator.

Wall-Street.ro: Ce s-a schimbat in modul in care conduceti o multinationala odata cu intrarea unui fond de investitii in actionariat?
Mihai Ghyka:
Modul in care conduci o multinationala este acelasi, fie ca este in Romania sau in alta tara. Functionam strict dupa aceleasi reguli. Si multinationalele se aseamana foarte mult intre ele. Seful nu s-a schimbat, ne stim, am lucrat impreuna in AB InBev. Cred ca structura Starbev face ca deciziile sa fie luate mult mai repede, dorinta de a reactiona la piata sa fie mai rapida, e o cursa care se petrece cu 150 km/ora, traseul este acelasi, masina este aceeasi. Un fond de investitii este un actionar mai exigent, mai dornic de a vedea crestere pe termen mediu. Daca nu as fi cunoscut fondul de investitii nu as fi aici.

Wall-Street.ro: Cum se reflecta vestile bune pe care le-ati enumerat in cazul Bergenbier?
Mihai Ghyka:
Cred ca intram foarte curand intr-o perioada electorala in care dupa cum stim alegerile locale sunt vitale pentru partide. Vor fi bani, vor fi lucrari care se vor face incepand din primavara pana la alegerile din iunie 2012 – se va face un pod, se va face un drum, se va trage apa. In fiecare zece comune, vor fi una, doua sau trei in care vor fi investitii. Vor da de lucru, vor da incredere. Daca vezi ca pe ulita ta se intampla ceva, e o schimbare merita sarbatorita cu o bere. Prin urmare, cred intr-un plus de consum in anul care urmeaza si cred ca se va reflecta. Avem planuri de accelerare a cresterii. Incheiem 2010 pe o crestere de cota de piata, nu sunt multumit cu descresterea pietei si cu un inceput de an destul de dificil. Conform MEMRB, am avut o scadere a pietei de -11% in 2010 grefat pe o contractie de -14% in 2009.

Wall-Street.ro: Ce investitii aveti planificate in acest an?
Mihai Ghyka:
Cred ca vestile bune pe care le-am dat anul trecut, le vom da si in 2011, in sensul ca ne-am marit forta de vanzari din teren. Chiar daca am inchis o fabrica, am angajat oameni in vanzari. Vom avea o concentrare a eforturilor pe partea comerciala. Esentialul este, mai cu seama intr-o criza, sa nu te diluezi in promotii. Trebuie sa simti reteta cea mai buna intre un efort promotional si o campanie de imagine care sa creasca brandul pe termen lung. E o perioada in care trade marketing-ul joaca un rol esential, cum joci si cum cuceresti de partea ta vanzatorii, cum cuceresti de partea ta forta de vanzari. Sigur ca promotiile vand, insa la un moment dat ele devin moneda curenta. Nu faci decat sa distrugi profitabilitatea.

Wall-Street.ro: Care va fi numele bataliei in bere in acest an?
Mihai Ghyka:
Va fi balanta corecta intre promotii si imagine. Trade marketing-ul va fi o piesa esentiala.

Wall-Street.ro: Puteti sa numiti un exemplu de inovatie pe care il admirati?
Mihai Ghyka:
Steve Jobs si succesul actual al iPad este formidabil. Capacitatea aceasta de a avea o minte de copil si de a crede in visul consumatorului. Capacitatea de a spune se poate, vom reusi. Exista investitori care au facut lucruri de succes si in Romania, exista straini care au facut performanta aici.