1 / 6

Cei care au practicat preturi de dumping au iesit din piata

Chiar daca un roman consuma, in medie, un tub de pasta de dinti pe an, clinicile stomatologice nu s-au simtit prea bine in ultimii doi ani, multe dintre ele vazandu-si veniturile in 2010 mai mici sau stationare la nivelul lui 2009.

“Desi criza economica l-a facut pe pacient sa treaca doar urgentele pe lista de prioritati, exodul medicilor catre pietele externe a creat o oportunitate pentru cei ramasi in piata. Daca inainte unui medic ii reveneau 1.000 de pacienti, dupa plecarea multora s-a ajuns ca acest numar sa se dubleze”, spune medicul Razvan Savu (foto), manager al clinicii Royal Dental, recent deschisa in zona Pipera din Bucuresti.

Despre cei care au inchis obloanele in perioada de criza, Savu spune ca sunt, in general, medici care au practicat preturi de dumping (sub costul de productie - n. red.). “Reducerea preturilor la nivel de «prostitutie» nu face decat sa scada si mai mult calitatea serviciului. In opinia mea, nu exista stomatologie ieftina si de calitate”, puncteaza Savu.

Anul trecut, el a deschis prima clinica stomatologica pediatrica din Pitesti, oras in care mai detine o alta unitate, Medical Tours Company, axata pe furnizarea de servicii turistilor dentari. “Vesnica problema a medicilor romani va fi puterea de cumparare a pacientilor. Cei care vin din turismul dentar nu au aceasta problema, ba din contra, pentru ei este mult mai ieftin sa se trateze aici, mai ales odata cu criza economica”, explica Savu.

El spune ca Medical Tours Company (MTC) va face afaceri de 1,5-1,6 milioane de euro anul acesta, in crestere fata de cele 1,2 milioane de euro din 2010, cand a avut loc un salt spectaculos de la rezultatul din 2009 – 300.000 de euro. Medicul subliniaza insa ca la nivel national ponderea incasarilor provenite din turismul medical inseamna mai putin de 5% din totalul generat de pacienti in general. MTC a realizat 80% din incasarile din 2010 din turismul medical, iar pentru Royal Dental Savu estimeaza 30-35% din venituri pentru aceasta nisa, urmand ca in 2012 procentul sa se dubleze.

Asa cum arata planurile medicului acum, start-up-ul Royal Dental ar urma sa genereze venituri de jumatate de milion de euro in 2011, suma care va creste la 1 milion de euro in urmatorul an.

Referitor la piata stomatologiei din Bucuresti, observ o crestere usoara. Mediul online a fost invadat de oferte, site-urile cabinetelor fiind intr-un numar extrem de mare, iar acum si Consiliul National al Audiovizualului permite si difuzarea de publicitate la radio si TV, ceea ce va insemna o crestere a consumului de servicii dentare”, crede Razvan Savu.

In cele trei clinici in cadrul carora Savu este actionar lucreaza peste 60 de angajati, jumatate dintre ei fiind personal nemedical. “Anul acesta ne vom concentra foarte mult pe dezvoltarea noului proiect Royal Dental, urmand ca in 2012 sa avem in vedere extinderea clinicii pediatrice Teddy Care sub forma de franciza. Din cate stiu, clinici specializate pe stomatologie pediatrica exista doar in Bucuresti, Timisoara si Pitesti, deci este un potential pe care cineva trebuie sa-l speculeze”, dezvaluie managerul.

Savu mizeaza pe medicul-manager, cel care a stat la originea evolutiei serviciilor stomatologice de la stadiul de cabinet la parterul blocului la adevarate clinici specializate in interiorul cladirilor de business. “Cred ca acesti pionieri ai sistemului dentar au ridicat standardele, iar noutatile nu pot aparea decat la nivel superior. In niciun caz nu veti vedea un lant de cabinete de bloc care sa capete notorietate”, sustine medicul. El spune ca doctorii care vad ca nu succes cu propriile cabinete ar trebui sa se angajeze in cadrul clinicilor mari. “Din pacate, foarte multi sunt prea mandri si n-o fac, preferand sa fie propriul patron, chiar daca traiesc la limita subzistentei, iar serviciul dentar care iese din mainile lor lasa mult de dorit”.

Ca tendinta pentru 2011 si anii urmatori, Razvan Savu estimeaza o crestere a specializarii pe diferite ramuri – protetica, implantologie, endodontie, ca urmare a cererii din partea pacientilor. Cum ajunge aceasta informatie la pacient? “Simplu: Google este raspunsul”, mai spune Savu.

Citeste in slide-ul urmator: Din tehnicieni, patroni de clinici dentare
.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri