Impact mai mare decat deprecierea leului fata de euro

Impact mai mare decat deprecierea leului fata de euroRitmul galopant al scumpirilor din ultimele doua luni nu a fost franat de nimic, nici de investigatia, inca fara verdict, a Consiliului Concurentei, nici de protestele soferilor ori solicitarile transportatorilor rutieri pentru a afla cum calculeaza preturile benzinarii. Explicatia trebuie cautata atat in cotatiile internationale ale barilului de petrol – tot mai imprevizibile odata cu violentele din Orientul Mijlociu-, cat si pe plan local.

Tulburarile din Libia au dus barilul de petrol la un nivel de 116 dolari, ceea ce inseamna o scumpire de un dolar intr-o saptamana. Cu toate acestea, petrolul de acum nu este cel mai scump din ultimii ani. In iulie 2008, barilul de petrol ajunsese la o maxima de referinta de aproape 150 de dolari.

Pe de alta parte, in conditiile in care la inceput de an pretul barilului de petrol era in jur de 90 de dolari, saltul de aproape 25 de dolari intr-un timp atat de scurt nu poate decat sa ingrijoreze in contextul conflictelor din Orientul Mijlociu care pun sub semnul intrebarii stocurilor de petrol din regiune. Libia este cel de-al 12-lea mare exportator de petrol din lume, dar dupa ciocnirile violente intre opozantii si sustinatorii liderului Muammar Gaddafi, productia a scazut de la 1,6 milioane de barili de petrol pe zi la jumatate.

Pe plan local, o simpla modificare din Codul Fiscal, prin care este eliminata o facilitate acordata produselor cu continut de biomasa, costa acum soferii romanii cu 8 bani/litrul de benzina, respectiv 6 bani/litrul de motorina mai mult. OMV Petrom a fost prima companie care a dat tonul scumpirilor, anuntand pe 1 martie modificarea din Cod, iar preturile au fost schimbate si in benzinariile Rompetrol. Astfel, saptamana trecuta cel mai scump sortiment de benzina costa 5,88 lei atat in statiile de alimentare Petrom, cat si Rompetrol. Motorina cea mai scumpa era cotata la 5,54 lei in statiile Petrom si la 5,55 lei in statiile Rompetrol.

La cateva zile de la modificarea din Codul Fiscal, OMV Petrom a operat o noua majorare de preturi, litrul de benzina ajungand, in cazul celui mai scump sortiment, la un pret de 5,96 lei. La inchiderea editiei, preturile in benzinariile Rompetrol erau neschimbate fata de cele de saptamana trecuta.

In Romania, scumpirea carburantilor are un impact asupra inflatiei mai mare decat o are deprecirea leului in raport cu euro”, spune Nicolaie Alexandru Chidesciuc (foto), economistul sef al ING Bank Romania. Astfel, daca pretul carburantilor creste cu 10%, impactul in preturi de-a lungul anului ar fi de 3-4 puncte procentuale.

Economistul-sef de la ING Bank sustine ca nu trebuie sa ne uitam la extreme, adica la cele mai scumpe sortimente de benzina si motorina, ci la cele care sunt folosite de populatie in general astfel incat sa avem un tablou general al scumpirilor pe parcursul unui an. “Noi am estimat un pret de 100 de dolari pe barilul de petrol, insa colegii de la Londra au revizuit deja pretul la 120 de dolari”, mai spune Chidesciuc.

Citeste in slide-urile urmatoare: 10 efecte ale scumpirii benzinei in economie.



Ce sectoare sunt lovite de scumpirile in lant?

Ce sectoare sunt lovite de scumpirile in lant?Majorarea pretului petrolului ar putea pune in pericol iesirea din recesiune si reluarea cresterii economice in conditiile in care companiile si consumatorii vor trebui sa cheltuie mai mult pe energie.

Iata care sunt cele mai "sensibile" sectoare ale economiei la cresterea preturilor de la pompa.

1. Consumatorul obisnuit este cea mai evidenta “victima” a scumpirilor de la benzinarii. O benzina si motorina mai scumpe inseamna mai putini bani alocati altor cheltuieli.

“In mod inevitabil, cresterea pretului carburantilor are ca prim efect scumpirea alimentelor. Precum bulgarele de zapada care se rostogoleste, preturile mai mari au intotdeauna efecte vizibile asupra consumului. Daca tinem seama de nivelul relativ scazut al consumului in Romania comparativ cu alte tari, ma astept ca influenta sa nu fie substantiala pentru simplul fapt ca nu mai este loc foarte mult de reducere a lui. Mult mai important in cazul nostru sunt factorii mai putin previzibili, cum ar fi deciziile Guvernului in ceea ce priveste fiscalitatea sau eficientizarea sistemului bugetar”, spune Raluca Raschip (foto), consumer goods director in cadrul GfK Romania. Ea precizeaza ca masurile Guvernului au efecte imediate asupra populatiei atat prin prisma influentei directe, cat si prin mediatizarea lor intensa.

Revenirea economiei nationale dupa criza ar putea fi astfel incetinita, in conditiile in care cresterea consumului este una dintre formulele de iesire din recesiune.

2. Un consum scazut inseamna, automat, incasari mai mici si profituri scazute pentru companii. Rezultatele financiare mai slabe vor duce la posibilitati mai restranse de a face noi angajari.

3. Cu mai putini cumparatori si mai saraci, piata imobiliara nu-si va reveni prea curand din amorteala. Preturile din real-estate vor continua sa scada in conditiile in care este nevoie de mai multa cerere pentru a stabiliza piata.

Dan Ioan Popp, presedinte si actionar majoritar al Impact SA, singurul dezvoltator listat la Bursa de Valori Bucuresti, ne invita la un exercitiu pentru a calcula dimensiunea impactului scumpirii carburantilor in piata de real-estate. Analiza sa ia in considerare trei niveluri ale domeniului imobiliarelor - productia de materiale de constructii si utilaje, serviciile de constructii si intermediere imobiliara si serviciile tertiare.

"Sa presupunem ca la primul nivel transportul are o contributie de 8% din costuri, la nivelul doi de 4% si la ultimul – de 2%. Suplimentar sa mai presupunem ca produsele imobiliare includ pentru consumatorul final 60% din primul nivel, 30% din cel de-al doilea si 10% din ultimul. Rezulta ca in pretul final al produsului imobiliar combustibilul are o pondere de 6,2%”, spune Popp.

In aceste conditii, daca pretul combustibilului se mareste cu 10%, atunci pretul final al produsul imobiliar creste cu 0,62%. “Cresterea preturilor la carburanti are un efect redus asupra costului produsului imobiliar”, conchide presedintele Impact SA.

Citeste in slide-ul urmator care sunt celelalte 6 efecte ale scumpirii carburantilor in economie.




Bani mai putini colectati la bugetul de stat

Bani mai putini colectati la bugetul de stat4. Carburanti mai scumpi, deci transport mai costisitor. “Din costul logistic, 60-65% inseamna costul transportului, deci orice scumpire majora a carburantilor se va regasi in aceste costuri”, declara George Stefanescu (foto), directorul general al distribuitorului Whiteland Sales&Marketing.

El spune ca date fiind ultimele evolutii internationale, se poate spune ca predictibilitatea anului este mai mica decat zero si ca tonul scumpirilor va fi dat de transportatori. Pana acum, nu au avut loc majorari de preturi, insa modificarile ar putea interveni in orice moment. “Speram sa nu se ajunga la o situatie similara cu cea din 1996, cand inflatia era atat de mare incat in fiecare zi aveam alte liste de preturi”, povesteste directorul distribuitorului Whiteland Sales&Marketing.

5. Cresterea costurilor din transporturi ar insemna si o lovitura pentru turism, sector in care Romania nu exceleaza.

6. Cu o evolutie surprinzator de buna pe timp de criza, exporturile realizate de Romania ar putea fi puse si ele in pericol. Preturile tot mai mari ale carburantilor afecteaza comertul international, dar pe de alta parte ar putea crea un avantaj pentru produsele romanesti.

"Sporirea consumului de servicii si produse romanesti reprezinta principalul motor de crestere sustenabila”, declara recent Dragos Damian, directorul general al producatorului de medicamente clujean Terapia Ranbaxy. El sustine ca nu creditele de refinantare sau real-estate-ul vor ajuta economia romaneasca, ci un consum real, care sa impulsioneze cresterea Produsului Intern Brut.

7. Pragul de 6 lei pentru un litru de benzina este unul psihologic pentru romanii care si-au diminuat puterea de cumparare in 2010. Preturile mai mari la pompa vor avea un impact deosebit asupra optimismului in privinta iesirii din criza.

Romanii raman in continuare sensibili la ce se comunica in media si acest lucru le influenteaza increderea in situatia lor economica viitoare si, implicit, se rasfrange asupra consumului”, spune Raluca Raschip de la GfK.

8. Pe masura ce economia isi revine, guvernul ar putea sa gestioneze mai bine eliminarea deficitelor bugetare, insa nu si in cazul in care energia devine tot mai scumpa. Banii colectati la bugetul de stat vor fi mai putini, iar continuarea masurilor de austeritate vor spori si mai mult deficitele.

9. Daca petrolul se scumpeste, atunci s-ar putea ca si dobanzile sa se majoreze, iar creditele sa se scumpeasca, ceea ce inseamna o revenire mai greoaie a consumului.

10. La fel ca si consumatorii obisnuiti, si investitorii ar putea deveni mai stransi la punga. Tulburarile din Orientul Mijlociu se intensifica, iar investitorii tind sa-si puna tot mai multi bani la loc sigur de frica unei reveniri incete din recesiune. Aceasta ar fi o veste foarte buna pentru activele protejate de inflatie precum aurul, dar nu tocmai fasta pentru afacerile care ar putea inregistra cresteri mai mari in aceasta perioada.

Principalele companii care distribuie carburanti sunt OMV Petrom (parte a grupului austriac de petrol si gaze OMV), Rompetrol (din grupul kazah KazMunaiGaz), Lukoil Romania (subsidiata a grupului rus Lukoil) si MOL (Ungaria).