Piata de lux a ramas la 460 mil. euro

Piata de lux a ramas la 460 mil. euroIn ultimele 10 luni s-au conturat schimbari profunde la nivelul clientilor de produse si servicii de lux, conform unui raport care analizeaza piata de lux locala, prezentat de CPP.

Valoarea anuala a pietei de lux stagneaza la 460 milioane euro – toate sectoarele, mai putin hotelarie si parfumerie, cele mai afectate segmente ramanand cele de travel, parfumerie, bijuterii si ceasuri.

In schimb, sectoarele care au inregistrat usoare cresteri sunt auto, hotelarie, SPA si gourmet. [Vezi aici cum a evoluat piata auto de lux din Romania in 2010]

Astfel, industria hoteliera a continuat sa stagneze si in primele luni ale acestui an, perspectivele fiind similare si pentru restul anului.

"Numarul de calatorii la clasa business a scazut cu 50 – 60%, iar vacantele in tarile arabe nu mai sunt preferate de romani", a spus Oliver Petcu (foto), managerul CPP.

Potrivit acestuia, romanii merg pe varianta mini vacantelor de weekend si prefera sa calatoreasca special pentru shopping, dat fiind faptul ca, in continuare, preturile bunurilor de lux sunt mai mici in strainatate decat in Romania.

De asemenea, dupa cum adauga Petcu, destinatiile pe care le vor alege romanii pentru vacantele lor vor fi Turcia sau Spania.

Romanii alocau la sfarsitul anului trecut o mai mare parte din totalul veniturilor pentru mancare si rate in comparatie cu noiembrie 2008, in timp ce proportia de buget alocata pentru haine si produse de ingrijire personala, obiecte de mobilier sau educatie a scazut, conform studiului Financial CrisisMeter realizat de Mercury Research in luna noiembrie 2010, pe un esantion de 1.200 de persoane cu varsta peste 18 ani.

Sectorul de moda a crescut, dar vanzarile au stagnat

Sectorul de moda a crescut, dar vanzarile au stagnatIn ciuda faptului ca sectorul de moda a crescut ca dimensiune (prin intrarile pe piata locala ale Gucci si Emporio Armani), vanzarile au stagnat, atat pe distributia de franchising, cat si prin multibrand.

Piata de moda si accesorii de lux (inclusiv cea de falsuri si produse furate) s-a situat la peste 50 milioane euro anul trecut, conform lui Oliver Petcu.

Vanzarile de produse originale furate a crescut cu 30%, pe toate canalele – direct («vanzarile din portbagaj», la birou), online, dar si in pietele auto – nu doar pe segmentul parfumerie, ci mai ales pe sectorul accesoriilor (genti si ceasuri ale marilor branduri de lux) si vestimentatiei de lux.

"Valoarea produselor originale furate si a celor care imita branduri de lux poate ajunge si la 300.000 euro intr-o zi de duminica, intr-un targ precum Autovit", afirma el.

Totodata, piata de outlet din Bucuresti s-a dublat anul anterior, prin deschiderea a 10 puncte de vanzare, multe dintre acestea fiind centrale; o parte dintre outlet-uri vand colectii si produse originale amestecate cu falsuri.

Insa, in afara de Louis Vuitton, care si-a marit capacitatea fabricii de langa Sibiu, nici o alta marca straina nu a deschis capacitati de productie pe plan local in 2010, singurul anunt de interes fiind al companiei Swarovski. [Afla mai multe detalii aici: Romania, in carti pentru o fabrica Swarovski]

Louis Vuitton se afla in topul marcilor de lux prezente in Romania, cu vanzari de 4,5 milioane euro anul trecut, fata de afacerile de 3,1 milioane euro inregistrate in 2009.

Industria parfumeriei va scadea cu 20%

Industria parfumeriei va scadea cu 20%Industria parfumeriei va scadea cu 15 – 20% pana la finalul anului, in ciuda deschiderilor de magazine de profil, dupa cum spune seful CPP.

Modificarile importante in ceea ce priveste sectorul de lux, care a cazut drastic, sunt cauzate pe de o parte de disparitia multor «nouveau riches» (persoane care au devenit recent bogate), oportunisti, dar si de disparitia unor consumatori de lux din segmentul top management ai marilor multinationale, dar si din cauza restructurarilor si scaderii nivelului salarial.

Anul trecut, parfumeria de lux a stagnat comparativ cu 2009, potrivit country managerul companiei EPCD RO, distribuitor exclusiv al brandului Christian Dior pe piata locala, Dana Petcu (foto).

In prezent, industria parfumurilor din Romania este afectata de piata neagra, precum si de existenta unor distribuitori autorizati care vand parfumuri ce apartin sau nu unor marci de lux.

"Exista foarte multe magazine online de parfumuri, insa acestea nu cumpara produsele pe care le comercializeaza de la distribuitori autorizati", sustine Dana Petcu.

De asemenea, desi multe magazine, mai ales cele in francize, afiseaza preturi similare cu cele de la Milano sau Paris, numarul romanilor care achizitioneaza produse de lux din strainatate a ramas constant. Mai mult decat atat, volumul de advertising (produse si servicii de lux) in 2010 a fost cu 25% mai mic decat in anul anterior acestuia.

Sursa foto: LinkedIn


Investitiile in arta s-ar putea dubla

Investitiile in arta s-ar putea dublaVolumul total al vanzarilor publice de arta, la sfarsitul anului, va fi intre 10 si 15 milioane euro, fata de cele 8 milioane din anul precedent si cele 3,6 milioane din 2009, declara recent Manuela Plapcianu, CEO al casei de licitatii Artmark.

Arta romaneasca de patrimoniu va ramane in continuare destul de accesibila (in medie – mai mult de 50% din loturile vanzarilor publice au preturi de pornire situate sub 1.000 euro), in timp ce formatorii pietei incearca sa tina sub control cresterea preturilor, prin aceasta incurajandu-se intrarea mai multor investitori noi pe piata, aratau oficialii Artmark la anuntul de lansare al primului fond de investitii in arta.

Piata romaneasca de arta este sustinuta curent, la nivelul vanzarilor publice, de catre 7 case locale de licitatie de arta. Astfel, lunar se desfasoara circa 7 licitatii si sunt puse in vanzare aproximativ 700 de loturi de arta plastica si grafica. Jucatorii se impart egal, 50% colectionari si 50% investitori, acest ultim segment fiind in crestere constanta, potrivit lui Plapcianu. In 2013, valoarea vanzarilor de arta va atinge 25 – 30 milioane euro.

Interesant este insa ca nu doar la nivel local se inregistreaza progres pe segmentul pietei de arta. Artistii locali prezinta interes si pe plan international.

Spre exemplu, Mary Mc Caughey, expert in arta si fondatoare a English Garden Lounging, care ofera consiliere artistilor, colectionarilor, galeriilor si muzeelor, spune ca exista cativa artisti din Transilvania care sunt foarte apreciati si cumparati in Londra.