Razvan Diratian, Avon Romania&Republica Moldova

Razvan Diratian, Avon Romania&Republica MoldovaLa 35 de ani, Razvan Diratian este unul dintre cei mai tineri CEO din peisajul de business din Romania. In urma cu doi ani, el a preluat de la Angela Cretu conducerea Avon Romania, o afacere de 114 mil. euro si un profit de 18 mil. euro la nivelul anului 2010.

Originar din Bucuresti, Razvan Diratian a absolvit in anul 1998 Facultatea de Marketing din cadrul Academiei de Studii Economice. S-a orientat catre acest domeniu intr-o perioada in care multinationalele incepeau sa puna bazele afacerilor in Romania. “Sursele de documentare erau foarte limitate, accesul la Internet era dificil”, isi aminteste Diratian.

A decis sa lucreze inca din timpul facultatii intrucat abordarea in facultate i se parea foarte teoretica. Astfel, primul loc de munca a fost in cadrul firmei de cercetare Mercury Promotions, unde a inceput sa inteleaga ce inseamna o multionationala, in conditiile in care compania avea ca si clienti nume grele precum Procter&Gamble, Kraft sau Ursus. Ideea de a face parte dintr-o astfel de companie i-a suras si astfel a inceput sa urmareasca oferta de job-uri. Nu isi propusese un loc de munca in industria cosmetica, ci mai degraba un post intr-o multinationala din zona bunurilor de larg consum.

Cu doua luni inainte de a se prezenta la primul sau interviu pentru un post in cadrul Avon a renuntat la locul de munca. Despre oferta Avon a aflat dintr-un anunt in ziar. S-a prezentat la interviu pentru “a vedea ce se intampla si nu cu credinta ca acela era jobul ideal”, spune Razvan Diratian. Dupa doua interviuri cu directorul general al companiei a obtinut postul, insa nu cel pentru care aplicase.

“Am aplicat pentru o pozitie si am iesit dupa interviu pe un alt post, lucru pe care l-am aflat destul de tarziu. Fusesem angajat si analist de vanzari. Eram foarte conectat cu afacerea, stiam ce se intampla la nivelul fiecarui judet, stiam daca o campanie este buna sau foarte buna”, explica Diratian.

Ulterior, a ocupat functii de sales support superviser si sales support manager. Timp de aproximativ doi ani a urmat un plan de dezvoltare alaturi de Angela Cretu, fostul director general al Avon Romania&Republica Moldova, pentru tranzitia catre functia de CEO.

Cel mai mult din perioada de inceput ca si angajat Avon ii lipseste timpul liber. Nimic surprinzator, in conditiile in care programul sau incepe in jurul orei 9.00 dimineata si rareori se incheie inainte de orele 18.00-19.00. In plus, intalnirile si conferintele telefonice sau video cu echipa regionala sunt planificate pentru un an, iar urmatoarele doua luni erau deja ocupate.

Pe de alta parte, ce apreciaza cel mai mult la functia pe care o detine este interactiunea cu oamenii. “Cred ca realizarea unui indicator de vanzari conteaza mai putin, mult mai important este spiritul echipei. Fiecare din noi ne petrecem cel putin o treime din viata aici, nu trebuie sa tratam totul din punct de vedere tranzactional, ci si emotional. Caut ca lumea sa se simta bine si sa nu considere ca au bifat 8 ore de munca si apoi au plecat acasa”, declara Razvan Diratian.

Ce spune despre:

Cel mai dificil lucru pe timp de criza: Sa balansezi obiectivele companiei cu motivatia angajatilor. Este destul de greu, in perioada de criza cand toate eforturile organizatiei sunt mult mai mari, sa mentii acelasi nivel de motivare si atmosfera deschisa in conditiile in care nu toate rezultatele pe care ti le propui sa intampla. Cred ca dificultatile unui manager vin mai putin din zona functionala, ci din zona de motivare, de a avea un cadru de lucru in care sa poti crea satisfactii personale.

Iesirea din recesiune: Ramane de vazut daca am iesit din recesiune. Consumul nu a crescut, insa e adevarat ca evolutia sa este pe un trend mai bun. Am ajuns la o scadere de o cifra. E un lucru bun ca economia incepe sa produca, rata somajului este in scadere. Temerea mea vine insa din faptul ca publicul va fi mult mai circumspect si isi va dramui mult mai bine castigurile. Datele pe care le am din industria noastra, arata o scadere de 6-10% pentru primele 4 luni. Astept o imbunatatire in a doua jumatate a anului.

Revenirea consumului: Scaderea nivelului de taxare poate reprezenta o parghie. In plus, este foarte important ca proiectele majore de infrastructura sa functioneze, astfel incat sa genereze pe orizontala locuri de munca reale si stabile. Chiar daca rata somajului este in scadere, cred ca stabilitatea din piata muncii este precara.

Noi angajari: Daca in perioada de boom ajunsesem cumva chiar si la o situatie stranie in care se facea “o licitatie” pentru joburi, in perioada aceasta lucrurile s-au apropiat de normal. Toate persoanele noi cauta dezvoltarea la locul de munca, nu mai discutam doar de un beneficiu material. Fluctuatia de personal este destul de mica in cadrul Avon, avem o echipa relativ stabila si de-a lungul anilor am promovat in pozitii regionale foarte multe personale. La acest moment in centrul si sud-estul Europei toate echipele de management sunt conduse de romani. Am avut in jur de 15 recrutari in primele luni ale anului si mai avem in jur de 3 pozitii disponibile.

Management post-criza: Incerc sa nu compromit proiecte mari la care stiu ca se va lucra luni bune. Discutam la modul concret strategia pentru anul viitor, am discutat in linii mari planurile pe 3 ani. Obiectivul pentru acest an este cresterea cotei de piata. Vrem sa ne pastram toti clientii chiar daca ei comanda valori mai mici de la noi.

O fabrica in Romania: Deocamdata, planul pe 3 ani nu vizeaza o fabrica Avon in Romania.

George Popescu, Amway - Drumul de la programator la CEO

George Popescu, Amway - Drumul de la programator la CEOParcursul lui George Popescu in cadrul companiei de vanzari directe Amway Romania, cu afaceri de 21 mil. euro si un profit de 680.000 la nivelul lui 2010, este unul inedit. Originar din Ramnicu Sarat si absolvent al Facultatii de Automatica din cadrul Institutului Politehnic din Bucuresti, promotia 1991, George Popescu a lucrat initial in cadrul unei companii de software.

Atunci cand a sustinut interviul de angajare la Amway, pentru pozitia de programator, recunoaste ca nu stia nimic despre companie. “Ei cautau un programator si eu eram in cautarea unui nou job. Ma interesa atunci ce urma sa fac, nu stiam foarte multe despre companie, industria nu imi spunea foarte multe insa nici nu ma interesa foarte tare, pentru ca m-a interesa partea tehnica, iar Amway este o companie care investeste foarte multi bani in acest domeniu”, isi aminteste Popescu.

Dupa doua zile a fost contactat de companie. Obtinuse postul. Avea 29 de ani. Au urmat multe proiecte in Europa, dupa care timp de un an a lucrat in cadrul sediului central al Amway, din Michigan. Ulterior, s-a intors in Europa pe o pozitie de project manager pe zona de IT si a participat la proiecte importante precum lansarea Amway in Ucraina si Rusia. Dupa proiectul coordonat in Rusia, si absolvind intre timp un MBA, i s-a oferit postul de branch manager in Romania, “o piata care crestea la momentul respectiv extrem de mult, cu o echipa in dezvoltare si unde era nevoie de forte noi pe partea de management”, completeaza George Popescu.

Daca pe partea de programare totul este rational, calculat, “alb sau negru”, partea de management este cu totul diferita, cel mai placut aspect fiind interactiunea cu oamenii, considera si seful Amway Romania.

Nu crede in existenta unui program de lucru simplu. “Fiecare zi este diferita, exista zile cand lucrezi 20 de ore, sunt zile in care lucrezi mai putin, sunt zile incarcate de stres, altele mai putin incarcate de stres si mai mult de rezultate”, explica George Popescu.

Ce spune despre:

O satisfactie profesionala: Pe partea de conducere au fost ani in care am crescut cu doua cifre in fiecare an, am avut un an in care am crescut chiar si cu 60%.

Criza financiara: Nu este simplu sa treci printr-o perioada de criza, noi ne bucuram insa ca la nivel mondial Amway este in crestere, un mare avantaj. Atunci cand o regiune creste o alta isi permite sa aiba o crestere mai mica sau chiar o scadere, iar lucrurile sunt mai calme, nu exista o presiune atat de mare la nivel de corporatie. In 2010 am crescut fata de 2009, deci exista o putere financiara foarte mare, sunt produse noi lansate in fiecare an.

Criza a schimbat in primul rand modul in care intelegem comportamentul clientilor – este complet diferit fata de acum 4-5 ani cand toata lumea lua credit cu buletinul.

Revenirea consumului: Sunt convins ca anul 2011 va fi un an in care lucrurile se vor stabiliza. Eu cred ca anul acesta vom incepe sa crestem incet incet. Lumea a iesit din perioada de panica, o panica ce caracteriza intreaga societate acum doi ani. Acum oamenii s-au obisnuit cu ideea si privesc lucrurile mult mai realist. Atitudinea asta se reflecta si in obiceiurile de consum.

Piata cosmeticelor: Piata de cosmetice a fost si ea afectata de criza, produsele cosmetice sunt consumate zilnic, nu exista posibilitatea de a inceta consumul. Sunt scaderi pentru ca fiecare este mai grijuliu.

Noi angajari: Anul acesta vom consolida echipa actuala. Nu avem pozitii noi deschise.

Mircea Turdean, Farmec, lucreaza de 18 ani in afacerea familiei

Mircea Turdean, Farmec, lucreaza de 18 ani in afacerea familieiLa 43 de ani, Mircea Turdean a implinit majoratul in cadrul Farmec Cluj-Napoca, cel mai mare producator roman de cosmetice, cu afaceri de 23 mil. euro in 2010. Este de 18 ani in companie, aceasta fiind si primul si singurul sau angajator.

Inginer de profesie – a absolvit Facultatea de Tehnologie Chimica din Cluj-Napoca si Open University Business School din Marea Britanie – primul sau loc de munca a fost in cadrul departamentului de cercetare al Farmec. A fost pe rand tehnician (laborant), apoi cercetator, sef de sectie, iar din 2003 director tehnic. Din aceasta functie a fost responsabil cu coordonarea activitatilor de productie, cercetare si investitii noi, atat la nivel intern, cat si pe plan extern Din ianuarie 2010 a preluat functia de director general al companiei.

Faptul ca este barbat si, in acelasi timp, director general al Farmec Cluj-Napoca, reprezinta un lucru firesc pentru el. “Ma aflu in aceasta industrie si, respectiv, in aceasta companie, de aproape doua decenii si am ajuns sa cunosc destul de bine piata, tipul consumatoarelor, rezultatele obtinute atat pe plan local, cat si la nivel international”, spune Mircea Turdean. [Cititi si Planul de atac al noului director general al Farmec Cluj]

Acesta a fost numit la conducerea Farmec dupa ce Liviu Turdean, tatal sau, si-a incheiat mandatul de 40 de ani in cadrul companiei.

Ce spune despre:

Criza financiara: Odata cu venirea crizei, romanii au inceput sa isi schimbe obiceiurile de consum si, prin urmare, sa isi reduca si bugetul de cheltuieli, sincronizandu-se astfel cu noua realitate economica. Acelasi lucru l-au facut si companiile. Strategiile de business au fost regandite, obiectivele reevaluate, bugetele ajustate.

Revenirea consumului: Chiar si in anul trecut, considerat an de recesiune, anumite segmente, cum ar cel al produselor de ingrijire personala au crescut, ceea ce ne face sa spunem ca in ceea ce priveste piata de cosmetice, consumul a inceput sa isi revina de anul trecut. Astfel, piata de cosmetice a crescut cu 2% in 2010 fata de anul anterior, iar estimarile, conform unui studiu Euromonitor recent, sunt ca in 2011 acest trend va continua, asteptandu-se cresteri de 2,8% fata de anul precedent.

Piata cosmeticelor: Industria de profil a capatat nuante pozitive in prima jumatate a anului, impulsionata fiind si de anumite produse de sezon, cum este cazul celor de protectie solara, dar si datorita cererii de produse cat mai naturale, de o calitate superioara. Totodata, produsele cosmetice au inceput sa aiba o prezenta tot mai puternica, preturile acestora au devenit mai accesibile.

Din punct de vedere al consumatorilor, pot spune ca acestia si-au schimbat obiceiurile de achizitie – nu mai sunt dispusi sa faca compromisuri, au mai multa grija atunci cand cumpara un produs, sunt atenti si la calitate, dar si la pret.