Tinta: 130 de magazine pana in 2013

Tinta: 130 de magazine pana in 2013Magazinele Profi au facut valva in piata locala de retail in toamna lui 2009, atunci cand, prin cea mai mare tranzactie din domeniu, au fost preluate de Enterprise Investors de la Duna Waiting Participation. Tranzactia s-a cifrat la 66 de milioane de euro pentru cele 67 de unitati Profi, care la momentul respectiv erau pozitionate pe segmentul de discount.

Intre timp, reteaua a depasit de conceptul de discount - prin marirea gamei de produse, un format diferit al magazinelor, iar acum se afla in plin proces de extindere. Obiectivul, asa cum a fost anuntat inca de la parafarea tranzactiei, este deschiderea unui total de 130 de magazine pana in 2013.

"Pot spune ca suntem hotarati sa ajungem la acest numar de magazine inca inainte de 2013. Luam in calcul toate posibilitatile de crestere", afirma Carel Bruseker (foto), intr-un interviu acordat Wall-Street.ro.

El spune ca extinderea este un pilon important in cadrul strategiei si ca Profi si-a propus deschiderea a cat mai multe magazine cu putinta. "Cautam intens oportunitati de achizitie si dispunem de fondurile necesare pentru a le face", subliniaza CFO-ul.

In acest context, este inevitabila referirea la piata imobiliara din Romania, despre care Bruseker spune ca daca inainte de criza proprietarii cereau mult intrucat considerau ca preturile vor creste mereu, acum nu vor sa obtina mai putin deoarece cred ca vremurile bune vor reveni.

Pretul terenului de aici este, de fapt, adesea mai mare decat in alte tari ale Uniunii Europene care au un potential economic mai ridicat. Toate acestea nu sunt de natura sa ajute Romania in lupta cu criza”, este de parere directorul financiar al Profi Rom Food.

Vezi in slide-ul urmator care este miza expansiunii retelei de supermarketuri Profi.

Cu cine se bate Profi

Cu cine se bate ProfiIn momentul de fata, Profi Rom Food, prezenta pe piata locala din 1999, are 95 de magazine si 2.500 de angajati, numarul lor aflandu-se in crestere odata cu expansiunea retelei de supermarketuri.

Tinta pentru 2011 este cresterea cifrei de afaceri cu cel putin 10% fata de cei 172 milioane de euro inregistrati in 2010
, realizati cu 82 de unitati.

Miza extinderii este acapararea unei “felii” cat mai mari din piata de retail romaneasca, unul dintre sectoarele care s-au mentinut pe linia de plutire pe timp de criza, in ciuda scaderii consumului. Daca in anii premergatori crizei piata de retail inregistra avansuri de doua cifre, in 2010 cresterea s-a temperat pana la circa 4%, echivalentul a 22 de miliarde de euro. Pentru 2011, estimarile merg pe varianta unui progres de 4,8%, pana la 23 de miliarde de euro ca valoare a pietei de retail (traditional si modern).

Principalii competitori ai Profi - pe langa magazinele de diferite marimi de cartier, care nu fac parte dintr-un lant - sunt bacaniile Micro (peste 600 unitati) si supermarketurile Mega Image (66 unitati), Billa (55 magazine) si Carrefour Market (37 de magazine).

Bruseker spune ca, in scurt timp, piata de retail se va consolida din ce in ce mai mult pentru ca va fi din ce in ce mai greu ca un retailer sa concureze cu un numar mic de magazine.

“Consideram ca tendinta este ca retailul modern, ca si in cazul Profi, sa-si mareasca ponderea in totalul pietei de retail in detrimentul retailerilor mai traditionali, ceea ce reprezinta o evolutie normala pentru o tara care continua sa se maturizeze, cum ar fi Romania. In aceasta piata, este important sa ai un numar semnificativ de magazine si sa atingi o masa critica a cifrei de afaceri pentru a acumula suficienta putere de cumparare si a putea oferi clientilor tai preturi mici”, conchide oficialul Profi Rom Food.

Afla din slide-ul urmator cine este Carel Bruseker.

CV de CFO: FMCG, farma, transporturi si retail

CV de CFO: FMCG, farma, transporturi si retailCarel Bruseker, absolvent al Universitatii din Amsterdam, Olanda, este CFO si totodata CEO adjunct al Profi Rom Food, functii pe care le detine din ianuarie 2010.

Anterior, el a fost CFO in cadrul grupului de transporturi Edy Spedition International (februarie 2009-noiembrie 2009), al companiei farmaceutice Ozone Laboratories (noiembrie 2007-ianuarie 2009), al producatorului de bere InBev in Serbia (august 2004-octombrie 2006) si al producatorului de cafea Doncafe in aceeasi tara (noiembrie 2002-iulie 2004), potrivit profilului personal de pe reteaua de socializare LinkedIn.

“Constat ca industria retailului este foarte dinamica (...) si reprezinta o provocare. Sunt asemanari cu experientele mele anterioare, in special cu cea din FMCG (piata produselor de larg consum - n. red.), si cred ca este un avantaj faptul ca am lucrat in acea industrie care este cel mai mare furnizor de bunuri catre noi”, spune Bruseker. El mentioneaza ca una dintre principalele diferente este ca in retail opereaza cu mai multe produse diferite si cu volume mari de vanzari intr-o afacere cu marje scazute, in vreme ce marjele din FMCG erau considerabil mai mari.

Ca CFO intr-un business din retail, primele indicatoare pe care le urmareste Bruseker sunt cosul mediu si numarul mediu de consumatori, impreuna cu analizele pe magazine si pe grupuri. “Acum, cand conditiile economice sunt potrivnice, este important sa-ti administrezi costurile in raport cu ceea ce nu-ti poti permite si sa te asiguri ca firma iti functioneaza cat se poate de eficient”, arata oficialul Profi.

In plus, el considera ca strategia actuala a Profi, care presupune o finantare solida, creste importanta directorului financiar, care de altfel capata mai mare greutate si in perioadele dificile, dar si in cele cand mediul este unul foarte competitiv. “Cred ca toata conducerea executiva si, in acelasi timp, fiecare angajat in parte conteaza pentru atingerea obiectivelor companiei”, este de parere Bruseker.

Vezi in slide-ul urmator ce alta companie de retail ar putea intra in portofoliul Enterprise Investors.

Profi s-ar putea infrati cu Penny?

Profi s-ar putea infrati cu Penny?Recent, publicatia germana Lebensmittel Zeitung a anuntat ca Enterprise Investors ar putea prelua reteaua de magazine de tip discount Penny de la grupul Rewe (Germania). Potrivit sursei citate, Rewe isi reconsidera strategia la nivel international, in conditiile in care Penny a obtinut rezultate sub asteptari in tara de origine, iar competitia pe segmentul de discount este tot mai acerba, odata cu expansiunea Lidl, retailer german, care a intrat pe pietele din Romania si Bulgaria prin cumpararea Plus Discount la inceput de 2010.

La momentul aparitiei stirii din Lebensmittel Zeitung, Cristian Nacu, partener al Enterprise Investors, a declarat pentru Wall-Street.ro ca in strategia de extindere a Profi se poate discuta despre achizitii, dar ca inca nu s-au facut declaratii oficiale in acest sens. "Este prematur inca, nu ne-am facut socoteala", a punctat Nacu referindu-se la varianta speculata in presa germana.

Oficialii Penny nu au comentat informatiile, insa au anuntat recent planurile de expansiune pentru Romania. Astfel, compania va deschide 13 magazine, in urma unor investitii cifrate la 45 de milioane de euro.

In 2010, lanturile de magazine Penny Market si Penny XXL au realizat pe piata locala o cifra de peste 435 milioane de euro, in crestere cu 4,3% fata de 2009. In prezent, in Romania sunt 116 magazine Penny Market si Penny XXL.

Enterprise Investors administreaza din 1990 unul dintre cele mai mari grupuri de fonduri de private equity si venture capital din Europa Centrala si de Est, cu un capital total administrat de peste 1,7 miliarde euro. Intre 2004 si 2007, fondul de private equity al EI, PEF V, a investit in Artima, cel mai mare lant independent de supermarketuri din Romania la acea vreme. In urma vanzarii Artima catre gigantul Carrefour, in 2007, fondul si-a multiplicat de peste trei ori investitia initiala.