Cati bani scot romanii din buzunar pentru OTC-uri

Cati bani scot romanii din buzunar pentru OTC-uriIn primele cinci luni ale anului acesta, romanii au cumparat OTC-uri (over-the-counter) in valoare de 596 milioane de lei (136,4 mil. euro), la pret de producator, in crestere cu 22% fata de acelasi interval din 2011, potrivit companiei de analize si cercetare de piata Cegedim.

In categoria OTC-urilor intra suplimentele nutritive, produsele pentru raceala si gripa, cele pentru digestie, alergii, dar si altele.

Toate aceste produse – medicamente sau nu - sunt comercializate in farmacii si pot fi cumparate fara reteta medicala. OTC-urile au pretul liber, adica el nu este reglementat la un nivel maximal de catre Ministerul Sanatatii, asa cum se intampla in cazul medicamentelor cu reteta medicala (Rx-uri). De aceea, in conditiile in care casele de sanatate au ajuns sa deconteze contravaloarea Rx-urilor si cu intarzieri de 300 de zile in anumite situatii, farmaciile s-au orientat tot mai mult spre segmentul de OTC-uri.

Farmaciile au de castigat o data din adaosurile comerciale – in general mai mari la OTC-uri fata de Rx-uri, iar apoi si din faptul ca aceste produse fara reteta medicala genereaza lichiditati, pacientul suportand integral costurile acestora.

In ceea ce priveste topul companiilor farmaceutice cu cele mai mari vanzari de OTC-uri in perioada analizata, Sanofi s-a aflat pe primul loc. Liderul pietei de OTC-uri a inregistrat, in intervalul ianuarie-mai 2012, vanzari de 65 milioane de lei (circa 14,9 mil. euro), in crestere cu 34% fata de intervalul similar din 2011.

Vezi in slide-urile urmatoare:

- Care sunt marii jucatori pe piata de OTC-uri din Romania, in functie de vanzarile din ianuarie-mai 2012;
- Ce branduri OTC au inregistrat cele mai mari vanzari.

Sursa foto:
freedigitalphotos.net.

Cei mai mari jucatori din piata de OTC-uri

Cei mai mari jucatori din piata de OTC-uriPe locul secund, dupa Sanofi, s-a situat GlaxoSmithKline (GSK), cu vanzari de 56 de milioane de lei (12,8 mil. euro), reprezentand un avans de 3% comparativ cu perioada similara a anului anterior.

A treia pozitie in clasamentul vanzarilor pe piata locala de OTC-uri a fost ocupata de Daiichi-Sankyo (prezenta in Romania prin Terapia Ranbaxy), cu vanzari de 53 milioane de lei (12,1 mil. euro), insemnand o crestere de 22% fata de ianuarie-mai 2011.

Clasamentul primelor 10 companii farmaceutice dupa vanzarile de OTC-uri din primele cinci luni ale lui 2012 a fost completat de Reckitt Benckiser (48 mil. lei/11 mil. euro), Biofarm (45 mil. lei/10,3 mil. euro), Novartis (39 mil. lei/8,9 mil. euro), Bayer Schering Pharma (30 mil. lei/6,9 mil. euro), Walmark (20 mil. lei/4,6 mil. euro), Labormed (18 mil. lei/4,1 mil. euro) si se incheie cu Berlin-Chemie Menarini (15 mil. lei/3,4 mil. euro).

Cele 10 companii din top au avut, cumulat, vanzari de 389 milioane de lei (89 mil. euro), toate inregistrand cresteri fata de ianuarie-mai 2011, cu exceptia Labormed.

Principalii jucatori pe piata de OTC-uri




Cele mai vandute branduri OTC

Cele mai vandute branduri OTCTopul primelor 10 marci OTC in functie de vanzarile din ianuarie-mai 2012 nu a oferit prea mari surprize. El a continuat sa fie dominat de produse pentru tratarea durerii si de cele pentru digestie.

Nurofen (medicament contra durerii), s-a mentinut in frunte, cu vanzari de 41 milioane de lei (9,4 mil. euro), in crestere cu 13% fata de perioada similara din 2011.

Pe locul secund s-a situat Aspenter (pentru inima), cu vanzari de 23 milioane de lei (5,3 mil. euro), reprezentand un avans de 23% comparativ cu ianuarie-mai 2011.

A treia pozitie a fost adjudecata de Parasinus (pentru raceala), cu vanzari de 18 milioane de lei (4,1 mil. euro), in crestere cu 4%. Pe urmatorul loc s-a aflat Coldrex (pentru raceala si gripa), care a inregistrat vanzari de 11 milioane de lei (2,5 mil. euro), in crestere cu 15% comparativ cu ianuarie-mai 2011.

Urmatoarele patru locuri au fost ocupate de produse ale Sanofi, liderul pietei de OTC-uri. Astfel, Essentiale (pentru digestie), Ibalgin (pentru durere) si No-Spa (pentru digestie) au avut fiecare vanzari de 10 milioane de lei (2,3 mil. euro) in perioada analizata.

Pe locul al optulea si cel de-al patrulea produs al Sanofi din top a fost Antinevralgic (pentru durere), cu vanzari de 0,9 milioane de lei (0,2 mil. euro).

Clasamentul celor mai vandute branduri OTC in perioada ianuarie-mai 2012 se incheie cu Aspacardin (pentru inima), cu vanzari de 0,9 milioane de lei (0,2 mil. euro) si cu Theraflu (pentru raceala), cu vanzari de 0,8 milioane de lei (aproape 0,2 mil. euro).

Top 10 branduri OTC




Sursa foto: freedigitalphotos.net.