Octavian Radu: Daca nu delegi si esti principala valoare a firmei tale, devii principalul risc

Octavian Radu: Daca nu delegi si esti principala valoare a firmei tale, devii principalul riscOctavian Radu, CEO Radu Holding, care detine lantul de librarii Diverta si furnizorul de servicii informatice Sistec:

Cand ajungi foarte aproape de tranzactie, tu, ca antreprenor, devii foarte constient ca o dai si celalalt ca semneaza pentru 50 de milioane de euro, iar nervii sunt intinsi la maxim. Diferenta de 1% in plus sau in minus este cruciala, este mai mult decat emotie.

Un investitor serios prefera sa dea mai mult cand stie ca va cumpara ceva sigur, multi antreprenori nu isi dau seama de asta. Atunci, nu mai este important pretul, importanta este calitatea.

Din pacate, cand vinzi caramizi, trecutul este foarte important, pe cand atunci cand vinzi un business online, trecutul este doar un mic indicator despre ce poate aduce viitorul. Pana la urma, la baza unei evaluari, este proiectia de viitor a unui business.

Eu am creat un management care sa fie independent de persoana mea. Din experienta, antreprenorul este mai mult o piedica la masa negocierilor pentru o tranzactie. Dar, daca nu delegi si tu esti principala valoare a firmei, pentru un cumparator tu devii principalul risc al firmei.

Radu Ionescu: Organizati-va finantele, pentru ca poate face diferenta intre profit si pierdere

Radu Ionescu: Organizati-va finantele, pentru ca poate face diferenta intre profit si pierdereRadu Ionescu, fondator si CEO al agentiei de digital Kinecto:

Pregatirea pentru vanzare inseamna nu neaparat sa machiezi putin compania, ci sa pui lucrurile in regula, si noi nu prea facusem in primii ani acest lucru. Am inceput in ultimii cinci ani sa avem o politica de “guvernare corporativa”, pentru ca faceam greseli din nestiinta. Daca as fi stiut in 2002 ceea ce stiu acum, probabil ca nu incepeam o afacere, ci as fi ramas angajat.

Trebuie sa ai o relatie foarte buna cu clientii. Noi vindem servicii, nu vindem altceva, avem doar niste laptopuri…practic, noi vindem aer. Si vanzand aer, trebuie sa stii pe ce te poti baza in viitor.

Aveti grija cu modul in care va organizati finantele, pentru ca poate face diferenta intre profit si pierdere.

Ion Sturza: Cumparam cand suntem euforici si vindem cand suntem speriati. Fiti atenti la partea emotionala

Ion Sturza: Cumparam cand suntem euforici si vindem cand suntem speriati. Fiti atenti la partea emotionalaIon Sturza, presedinte al fondului de investitii Fribourg Capital, care detine printre altele Elefant.ro:

Deciziile tranzactionale sunt luate din instinct, sunt emotionale. Cumparam cand suntem euforici si vindem cand suntem speriati. Fiti atenti la partea emotionala, la psihologia unei tranzactii.

Sa facem afaceri in stil romanesc si sa visam la bursa este o utopie. Daca vom schimba cultura de a face afaceri, atunci acest instrument (n.red. Bursa de Valori Bucuresti) este extrem de util.

Afacerea este o profesie nu o arta. Am fost si vanzator si cumparator, iar cand lucrurile sunt stabilite din start, hotararile se iau mult mai rapid.

Esenta businessului este sa facem bani, nu emotii. Eu cred in antreprenori, dar se nasc odata la o suta de ani si apare unu la un miliard de oameni. Si acela se numeste Steve Jobs. Restul sunt meseriasi.

Epoca de aur, care pentru mine s-a terminat in 2007, nu se va repeta niciodata. Eu am vandut banci cu multiplicator de EBITDA de 4,5 si acum nu se vinde cu 1, am vandut active industriale cu 13,5 EBITDA, acum nu se vand cu 2. Acum traim intr-o perioada de competitie acerba care va dura minimum inca zece ani de zile. Daca aveti stomac bun si bani foarte multi, investiti in online asa cum fac eu.