Hochland

Hochland

2013, sub lupa: A continuat tendinta si preocuparea deja existente in privinta calitatii produselor, lucru demonstrat si de faptul ca la 31 decembrie se incheie perioada de tranzitie acordata de Comisia Europeana pentru alinierea jucatorilor de pe piata lactatelor la standardele impuse de Uniunea Europeana.

O alta tendinta a fost aceea a varietatii de optiuni. Consumatorii au vrut sa primeasca tot mai multe optiuni de alegere: gramaje cat mai variate, ambalaje practice si formate destinate consumului zilnic.

Cea mai mare provocare o reprezinta instabilitatea economica. Acest context si-a pus amprenta pe intreaga industrie de lactate, pentru ca influenteaza puterea de cumparare si implicit nivelul consumului pe piata din Romania.

2014, la linia de start: O prima tendinta este cea legata de calitatea si securitatea produselor, care devin tot mai importante, in acelasi context deja mentionat al alinierii la standardele impuse de Uniunea Europeana. O a doua vizeaza maturizarea pietei, cu alte cuvinte consolidarea jucatorilor ce se vor alinia la standardele comunitare, care detin branduri puternice, apreciate de consumatori, dar si care au expertiza solida in domeniu.

Speram ca 2014 va mai crea o tendinta, aceea a revigorarii consumului. Daca cresterea economica se va pastra si in anul 2014, atunci am putea spera ca aceasta va influenta pozitiv veniturile populatiei, si implicit consumul.

Albalact

Albalact

2013, sub lupa: Consumatorii romani sunt tot mai informati si mai atenti la calitate, la produse sanatoase, la brand-uri care le-au castigat increderea. Am observat, de asemenea, o orientare tot mai mare a consumatorilor catre producatorii si brand-urile romanesti, care s-au dezvoltat foarte mult in ultimii ani, la nivelul standardelor comunitare. De-aici, a luat amploare tendinta de a dezvolta brand-uri traditionale autohtone, pe care am observat-o chiar si la producatorii straini. In rest, factorul economic a fost in continuare important in alegerile consumatorului la raft si, implicit, in strategia producatorilor. Am observat in piata multe proiecte si decizii adaptate nevoilor de consum, aici incluzand nu doar inovarea si lansarea unor produse/brand-uri noi, dar si disparitia altor brand-uri sau produse.

2014, la linia de start: Cred ca anul acesta nu va fi mult diferit fata de anul trecut. Consolidarea pietei va continua intr-un ritm chiar mai alert, mai ales in urma unor reglementari legislative care impun folosirea laptelui materie prima conform. Acest lucru va duce chiar la disparitia multor producatori mici si a unor brand-uri sau produse.

FrieslandCampina

FrieslandCampina

2013, sub lupa: Consumul de lactate a scazut anul trecut comparativ cu 2012. Totodata, frecventa de consum este redusa pe toate categoriile de produse din lapte. Romanii consuma de aproximativ 2-3 ori mai putine lactate decat media europeana. Am observat in 2013 o crestere accentuata a consumului brandurilor private. O alta tendinta notabila este ca marcile cu o calitate ridicata au castigat teren in preferintele cumparatorilor romani.

2014, la linia de start: In momentul de fata, nu avem motive sa credem ca va creste consumul. In 2014 este foarte posibil sa fim martorii unei situatii similare cu cea de anul acesta, cand cresterea PIB nu s-a regasit in veniturile disponibile si in consumul generat. In aceste conditii, ne asteptam de la cumparatori sa isi rafineze in continuare preferintele si sa se adapteze la aceasta noua realitate economica. Modificarile comportamentului de cumparare, vizibile inca de anul acesta, vor continua cel mai probabil si in 2014.

Olympus

Olympus

2013, sub lupa: Anul trecut preferintele consumatorilor romani s-au indreptat catre segmentul iaurturilor dietetice si, in special, catre segmentul iaurtului grecesc pe care, de altfel, am inregistrat cresteri semnificative. De asemenea, segmentul BIO, respectiv al produselor lactate bio produse local este in crestere. Ne bucuram sa vedem ca din ce in ce mai multi romani apreciaza si inteleg beneficiile produselor bio. Desi consumul este inca redus in comparatie cu alte tari, suntem siguri ca vom inregistra o crestere a acestuia de la an la an. Este firesc, acest lucru vine si o data cu dezvoltarea si maturizarea pietei.

2014, la linia de start: Dat fiind ca la finalul acestui an expira procesarea laptelui neconform, anul viitor cantitatea materiei prime disponibile va scadea, in timp ce pretul ei va creste. Un an important pentru domeniul lactatelor. Pretul si cantitatea materiei prime vor juca rolul principal in industrie.