Turabo Caf mizeaza pe conceptul stradal

Prima cafenea Turabo a fost inaugurata in 2003 in centrul Capitalei, in apropiere de Ateneul Roman, o investitie care s-a ridicat la 250.000 de euro. Inca de atunci, Turabo s-a impus ca o cafenea premium, cu standarde specifice. Au urmat apoi locatiile din Vitan, Piata Romana, Piata Victoriei, Universitate, Herastrau, Dorobanti, dar si extinderea in alte orase mari din tara si pe litoral.

Daca in septembrie proprietarul Turabo, Tudor Dragomir Niculescu, avea deschise 13 cafenele in Bucuresti si in provincie, in prezent, Turabo Cafe detine in portofoliul sau 23 de locatii, din care noua in Bucuresti, cate doua in Brasov, Sibiu si Timisoara si cate una in Iasi, Mamaia, Oradea, Tg. Mures, Baia Mare, Satu Mare, Craiova si Constanta, toate in spatii comerciale selectate dupa criterii stricte.

“Ne intereseaza extinderea in mall-uri sau hipermarketuri, numai in cazul unei oferte atractive, asa cum a fost cea cu hipermarket-urile Real. Sunt un business dinamic, in plina expansiune care se potriveste cu abordarea companiei noastre. In rest, locatiile stradale vor ramane targetul nostru principal”, a declarat pentru Wall-Street proprietarul lantului de cafenele Turabo, Tudor Niculescu.

Recent, Turabo a achizitionat lantul de cafenele Dark din cadrul hipermarketurilor Real, cu locatii in Baia Mare, Brasov, Craiova, Constanta, Oradea, Satu Mare, Sibiu, Timisoara si Tg. Mures, completandu-si portofoliul de locatii non-stradale.

Aceasta achizitie, estimata la aproximativ 500.000 de euro, dar si “prognoza evolutiei viitoare a acestui lant si prospectiile pe piata spatiilor comerciale ne dau sperante pentru targetul pe care ni l-am propus pentru anul urmator: 35 de cafenele in Romania si una in afara tarii”, a mai precizat Niculescu.

Investitia medie
intr-o cafenea se ridica la 150.000 de euro. Ultima locatie din Piata Dorobanti, Bucuresti, a atras investitii finale de aproximativ 250.000 de euro, iar pentru cea din afara tarii investitia “se va cifra in jurul sumei de 300.000 de euro”, conform declaratiilor lui Niculescu.

Daca in capitala Turabo este prin excelenta un concept stradal, provincia ofera numeroase oportunitati brandului de cafenele Turabo, in spatii comerciale ca mall-uri si hipermarketuri. Un exemplu elocvent este colaborarea cu Iulius Mall din Iasi si Timisoara, in timp ce locatia din City Mall, aflat in sudul capitalei, a fost inchisa dupa numai doua luni de la infiintare.

Se pare ca target-ul mall-ului nu s-a ridicat la asteptarile proprietarului Turabo, in ceea ce priveste clientii. Acesta ne declarase anterior viziunea sa despre businessul de cafenele si adresarea unei clientele diferite, rafinate. “Cei care trec pragul cafenelelor noastre nu ar sta la coada pentru un produs de cafea servit intr-un recipient de carton. Noi promovam cultura cafelei asa cum putini stiu sa o aprecieze”, a spus Niculescu, referindu-se la pozitia lantului sau de cafenele in raport cu jucatori ca Starbucks sau CoffeeRight (Gregory’s).

Polul de interes in capitala raman in continuare locatiile stradale care reflecta standardele inalte cu care ne-a obisnuit Turabo. “Este o mandrie pentru noi ca pe axa HORECA principala a Capitalei: Herastrau – Romana – Universitate, avem amplasate 7 cafenele”, afirma Niculescu.

Dezvoltarea lantului de cafenele se datoreaza asadar in principal abordarii si pozitionarii corecte pe piata, respectarii trendului de cafenea premium si evolutiei continue a preferintelor consumatorilor. Anul viitor, Turabo va miza pe o noua locatie in strainatate, cel mai probabil in Praga sau Sofia. Alegerea nu este nicidecum intamplatoare.

“In capitale europene precum Praga sau Sofia putem gasi chirii mai mici ca in Bucuresti. Conceptul de cafenea premium este rar intalnit acolo. Am fost surpins sa gasesc numeroase cafenele amplasate central, stradal, pline cu clienti care sa aiba conditii precare: design cel putin dubios, produse de cafea de o calitate mediocra, angajati neinstruiti etc. Tocmai de aceea cred cu tarie in succesul pe care Turabo Café il va avea pe o astfel de piata”, sustine proprietarul Turabo.

Pana atunci, Turabo isi va continua cautarea de spatii stradale, insa va avea in vedere si eventualele locatii cu potential din spatiile comerciale care se vor deschide in urmatorii ani. “Atat timp cat oferta este tentanta si corespunde planurilor noastre de expansiune, o vom analiza si daca este avantajoasa vom trece la fapte”, isi rezuma Niculescu strategia de atac.

Pentru anul curent, Niculescu estimeaza o cifra de afaceri de aproximativ 7 milioane de euro, dubla fata de anul precedent. Turabo ramane prima cafenea romaneasca a carui concept a fost francizat cu succes, o astfel de franciza putand ajunge de la 115.000 la 150.000 de euro, in functie de locatie si numarul de locuri, in general de 80-100.

CoffeeRight, marca Gregorys: Bucurestiul, o piata stradala si a birourilor

Gregory’s Romania, filiala romana a lantului elen fast-food cu acelasi nume, mizeaza pe succesul conceptului de take-away si in randul iubitorilor de cafea, prin brandul CoffeeRight. Aparut in 2002, CofeeRight se adreseaza cu precadere oamenilor de afaceri, clientilor cu venituri medii si mari, dar si tinerilor obisnuiti cu expansiunea fast-food-urilor in capitala.

"Piata din Bucuresti este una stradala si una a birourilor. Nu luam in considerare extinderea acoperirii noastre prin locatii amplasate in mall-uri pentru ca aceste centre nu se potrivesc conceptului Gregory's, axat pe vanzarea de produse mai ales dimineata si amiaza, in timpul saptamanii", a declarat, pentru Wall-Street, Cristian Mesaros, directorul general al Gregory's Romania.

Gregory’s si-a anuntat deja planurile de extindere cu inca patru locatii noi in zone de interes, cum sunt Piata Dorobanti si Piata Charles de Gaulle, dar si Piata Romana, unde compania a pierdut o locatie importanta in urma unor dispute cu proprietarii acesteia.

In provincie, Gregory’s urmeaza sa deschida alte unitati in Pitesti, Ploiesti si Constanta. “Daca pentru Bucuresti nu avem de gand sa ne extindem in mall-uri, ramane de vazut daca vom lua aceeasi decizie si pentru locatiile din tara", a explicat Mesaros.

Cele mai profitabile locatii sunt situate in aeroporturi si gari, unde traficul extrem de intens garanteaza o clientela semnificativa. Otopeni, Piata Victoriei si Piata Universitatii sunt unitati cheie, care realizeaza cele mai mari volume de vanzari. Cafeaua este cel mai bine vandut produs, pe langa sandvisuri si salate.

In Romania, lantul elen Gregory’s detine in prezent zece locatii, toate situate in Capitala. In primele noua luni, compania estimase un volum de vanzari in valoare de 3,46 milioane de euro, anticipand un total de 4 milioane de euro la sfarsitul acestui an, fata de cele 3,35 milioane de euro obtinute anul trecut.

Gloria Jeans Coffees, pariu total pe mall-uri

Gloria Jean's opereaza in Romania din 2005, in baza unui contract de master franciza detinut de compania Gourmet Products Servicii. Prima locatie s-a deschis in mall-ul Plaza Romania, Bucuresti. Au urmat locatiile din Bucuresti Mall, City Mall, Feeria Baneasa, iar provincia a beneficiat de o amplasare stradala in Constanta si inca o cafenea Gloria Jean’s in Iulius Mall, Timisoara.

Astazi, brandul Gloria Jean’s Coffees este prezent doar in trei locatii cheie, in centrele comerciale Plaza Romania, Bucuresti Mall si Feeria Baneasa. “Putem spune ca locatiile situate in mall-uri si centre comerciale sunt cele care sunt generatoare de venituri”, a declarat pentru Wall-Street directorul general al companiei, Radu Cristian Marinescu.

Cafenelele Gloria Jean’s mizeaza in prezent pe sistemul self-service / take-away, concept care nu a “prins” la publicul din orasele de provincie. In momentul lansarilor, locatiile stradale nu au reprezentat un factor de succes pentru dezvoltarea brandului, insa exista posibilitatea ca pe viitor sa fie posibile deschiderea unor locatii in afara spatiilor comerciale.

“Gloria Jean's Coffees nu intentioneaza sa se extinda numai in locatiile
oferite de mall-uri, ci si in locatii stradale, pe arterele principale”, ne-a declarat Marinescu. In acelasi timp, “orientarea catre centrele comerciale si mall-uri este determinata de faptul ca, pentru spatiile oferite, chiriile sunt mai mici decat cele pentru locatiile stradale”, continua acesta, justificand strategia curenta a companiei.

Pentru Gloria Jean’s, locatiile stradale ar asigura un trafic continuu si o excelenta vizibilitate a marcii. “Exista, insa, un evident dezechilibru intre cererea si oferta pentru spatiile comerciale stradale, ceea ce determina o crestere exorbitanta a chiriilor”, sustine Marinescu.

Anul viitor va debuta cu deschiderea unui nou coffe-shop Gloria Jean’s in cadrul Baneasa Shopping City, Bucuresti. Pana la sfarsitul anului, compania intentioneaza sa inaugureze inca patru locatii, investitia situandu-se la 600.000 de euro, incluzand amenajari, instalatii, echipamente si mobilier, conform declaratiilor directorului general al companiei.

Gloria Jean's Coffees este un brand australian cu peste 757 locatii
in intreaga lume. Infintata in 1979, in Statele Unite, reteaua de cafenele s-a extins in peste 37 de state americane, devenind reteaua cu cea mai mare prezenta in mall-uri.

Succesul a fost exportat si peste hotare, cea mai extinsa retea apartinand Australiei. In 2005, un francizat australian a cumparat in intregime lantul de cafenele, deschizand drumul unor schimbari majore in evolutia Gloria Jean’s, printre care si orientarea spre comenzile la pachet.

Starbucks, new entry de efect in mall-uri

Starbucks, new entry de efect in mall-uriCel mai mare lant de cafenele din lume, Starbucks, si-a facut intrarea pe piata romaneasca in luna aprilie acestui an, prin deschiderea unei locatii in Plaza Romania, urmata la scurt timp de cea de-a doua cafenea din Bucuresti Mall.

“Succesul de care ne bucuram in ambele locaþii din Plaza Romania si Bucuresti Mall confirma ca am avut dreptate alegand Romania ca rampa de lansare pe piata din Europa Centrala si de Est”, ne-a declarat Viorel Stoiean, District Manager Marinopoulos Coffee Company III SRL, compania care opereaza Starbucks in Romania.

Dezvoltarea pietei, stilul de viata dinamic al romanilor si schimbarea comportamentului consumatorilor de cafea a incurajat o evolutie ascendenta a vanzarilor pe segmentul “la pachet”, care acopera 25% din vanzarile Starbucks in cele doua locatii din mall-uri, potrivit declaratiilor reprezentantilor companiei.

“Deschidem locatiile la ora 8.00 si nu la 10.00 cand se deschid de obicei mall-urile pentru ca datorita centrelor de birouri care se dezvolta in apropierea celor doua locatii Starbucks, dimineata se poate observa o afluenta de cumparatori. Acestia sunt in special oameni de afaceri, care prefera sa isi inceapa ziua de lucru cu o cafea Starbucks la pachet”, detaliaza Stoiean.

Expansiunea Starbucks in Romania nu se refera doar la locatii in mall-uri, frecventate dupa o zi plina de shopping in mall. „In ceea ce priveste ritmul nostru de dezvoltare, acesta va fi determinat de nevoile si cerintele consumatorilor din Romania si studiem cu atentie oportunitatile privind locatiile stradale din Bucuresti”, afirma Stoiean.

Urmatoarea locatie Starbucks va fi inaugurata in primavara lui 2008, in Iulius Mall din Cluj. „Orasul Cluj ofera o importanta oportunitate pentru Starbucks si suntem incantati sa completam cultura cafelei care deja exista in acest oras”, declara Stoiean, increzator in potentialul de dezvoltare a pietei locale a cafenelelor.

Starbucks intentioneaza sa deschida, anul viitor, 1.700 de noi locatii in SUA si inca 900 de cafenele in afara Statelor Unite, fata de cele 700 estimate pentru acest an. Incasarile internationale, generate de cele 14.396 de magazine din toata lumea, au crescut pana la 2,01 miliarde de dolari, cu 21% mai mult decat cele 1,66 miliarde de dolari, inregistrate anul trecut.