Sucu estimeaza o crestere de 10-15% in 2008

Sucu estimeaza o crestere de 10-15% in 2008Pentru anul acesta, presedintele celui mai mare grup din industria romaneasca a mobilei, se asteapta la o crestere a afacerilor sale de 10-15%, in ritm cu piata, in conditiile in care anul trecut vanzarile Mobexpert au inregistrat o crestere medie de 28% la nivel regional, comparativ cu 2006.

“Anul acesta ne propunem sa crestem in ritm cu piata pentru ca noi avem o particularitate, si anume aceea ca o mare parte din coloana vertebrala a produselor noastre sunt fabricate in Romania. Anul trecut ne-am propus o majorare mai mica si am crescut mai mult, insa in 2008 chiar daca piata ne-ar cere-o tot nu am fi capabili sa crestem productia”, a declarat, intr-un interviu acordat Wall-Street, Dan Sucu, presedintele grupului Mobexpert.

In cursul anului curent, Mobexpert va investi 8 milioane de euro in deschiderea, in luna aprilie, a patru hipermagazine la Suceava, Ploiesti, Pitesti si Bucuresti. Pe langa aceste inaugurari, grupul va continua si investitia de la Targu Mures lansata in mai 2007 si care se ridica la 28 de milioane de euro. Tot la Targu Mures in cadrul aceluiasi proiect, va fi terminata constructia celei mai moderne platforme logistica a Grupului Mobexpert, devenind functionala in al doilea trimestru din 2008.

Discount-ul, o nisa inca neexploatata

Discount-ul, o nisa inca neexploatataSucu crede ca pietei romanesti de mobila ii lipsesc discounterii adevarati, cei care sa comercializeze produse mai putin aspectuoase, insa ieftine, asa cum se intampla in tarile din vestul Europei, unde emigratia joaca un rol foarte important.

“In vest, acolo unde este o emigratie puternica, exista si un segment bine dezvoltat al discounterilor, spre deosebire de celelalte tari care nu au cunoscut o amploare deosebita a acestui fenomen. Noi am incercat sa evitam sa fim foarte prezenti in zona de discount pentru ca nu avem timp suficient sa crestem pana la nivelul critic, ca dimensiune, ca in clipa cand va veni un discounter din Europa noi sa putem sa ne batem cu el”, a explicat Sucu.

Astfel, omul de afaceri considera ca inca mai este destul loc pe piata locala pentru noi jucatori, mai ales ca exista o varietate larga de gusturi in materie care nu sunt abordate, in prezent, de actualii retaileri. Sucu se astepta ca odata cu dezvoltarea alerta a segmentului de retail, noi jucatori sa penetreze piata romaneasca prin magazine specializate, de nisa.

“Noi cunoastem gusturile care inca nu sunt satisfacute, insa daca am intra pe acest segment, am deveni nerelevanti pe piata in care suntem deja prezenti si atunci stim ca vor veni tot felul de magazine de bucatarii, numai de saltele si paturi, magazine uriase de covoare, pe masura ce se dezvolta centrele comerciale”, explica Sucu motivul pentru care nu este interesat sa-si axeze afacerile pe segmentul de discount.



Retailerii mici si mijlocii vor supravietui prin specializare

Retailerii mici si mijlocii vor supravietui prin specializarePresedintele celui mai puternic grup de mobila din Romania preconizeaza ca in urmatorii 5 ani, piata de retail va suferi “schimbari dramatice”, prin prisma deschiderii de noi centre comerciale si prin penetrarea pietei locale de catre noi jucatori. In acest context, se pune problema viitorului firmelor mici si mijlocii din domeniu, serios amenintate de expansiunea comertului modern.

“Singurul viitor pe care il vad pentru micii retaileri de mobila este sa se specializeze. In Europa de Vest, cei care aveau magazine mici au devenit magazine de decoratiuni, iar cei de dimensiuni medii s-au specializat, ceea ce se va intampla si in Romania in mod indubitabil”, este de parere omul de afaceri.

In acest sens, Sucu da drept exemplu piata de mobila americana, unde magazinele generaliste au disparut deja de mult timp, lasand loc celor de nisa. Magazinele americane specializate nu vand doar mobila in sine, ci si conceptul de ambianta care i se potriveste, de la fata de masa pana tipul de muzica aferent.

“Piata americana este o imensa placinta facuta fasii de gust, de pret, de logistica etc. Fiecare client isi gasesti mobila pe gustul lui. In Romania, fiecare magazin ar trebui sa-si gaseasca o fasie, sa-si identifice clientii si apoi sa mearga in adancime in a satisface dorintele”, detaliaza acesta.

In materie de mobila, Sucu crede ca piata americana este mult mai dezvoltata decat cea europeana, principalii jucatori mondiali urmand tendintele impuse peste ocean.

“Inainte, orice retailer cu mintea la cap mergea in Ungaria sa vada cum va arata Romania peste 15 ani, dar in momentul de fata Romania a avansat atat de mult incat nu mai este relevant sa mergi in Ungaria pentru ca suntem la acelasi nivel. Sa mergi in Franta ar putea fi util ca sa vezi ce se poate intampla in urmatorii 10 ani, dar daca mergi in America atunci vei vedea cu adevarat unde ar trebui sa ajungi. In materie de retail, America este cu o generatie inaintea Europei”, crede Sucu.

Contra trend-ului: generalistii

Contra trend-ului: generalistiiRetailerul austriac de mobila si decoratiuni interioare KIKA, care si-a anuntat intrarea pe piata romaneasca de profil anul trecut, pare sa sfideze trendurile din domeniu preconizate, intentionand sa construiasca o retea de magazine de mobila generaliste, unde sa se regaseasca atat produse de discount, cat si de lux. KIKA intentioneaza sa deschida, in urmatorii 5 ani, 8 magazine cu suprafete de peste 10.000 mp, in orase precum Oradea, Timisoara si Bucuresti.

Daca in momentul de fata o suma de brand-uri de lux se gasesc in magazinele diversilor jucatori din zona de mobilei de lux, odata cu venirea retailerului austriac, aceste marci vor fi adunate intr-un singur loc, la KIKA, sub forma unui shopping shop.

“KIKA este un generalist 100%. Eu cred ca timpul generalistul a trecut, insa austriacul si germanul nu sunt de acord cu mine. Exista o zona a ofertei KIKA care intra destul de mult in competitie cu noi. Dar o zona mult mai mare intra in competitie cu zona de lux. KIKA are si un alt fel de produs de tip germanic, cu mult metal si sticla, pe care clientii nostri nu prea l-au apreciat”, a conchis Sucu.

Astfel, chiar daca KIKA se pregateste sa atace toate nisele din domeniu, cei mai afectati vor fi retailerii de mobila de lux. In aceasta situatie, importatorii vor fi nevoiti sa concureze produsele importate.

Un exemplu concret il reprezinta brand-ul de mobila de lux Natuzzi, care in prezent este adus in Romania de Class-Mob, dar care va fi importat si de KIKA. Fosta divizie de lux a grupului Mobexpert, controlata de Camelia Sucu, a deschis in Bucuresti primul magazin de prezentare a mobilierului marca Natuzzi, in urma unei investitii de aproximativ 600.000 de euro, urmand ca si in 2008 sa mai deschida alte doua magazine la Cluj-Napoca, la Constanta si la Iasi.

Mobexpert mizeaza pe mobila de birou si pe decoratiuni

Mobexpert mizeaza pe mobila de birou si pe decoratiuniIn ceea ce priveste principalele motoare de crestere pentru Mobexpert, Sucu mizeaza pe proiectarea de produse, pe colectiile de articole de mobila, dar si pe cresterea preturilor. Sucu se asteapta ca diferenta de preturi dintre cele de azi si cele de peste 5 ani sa fie de 25%, in conditiile in care mobila din Romania se afla, din punctul de vedere al pretului, in jurul valorii de 50% din nivelul european.

“Estimez ca, in urmatorii 5-6 ani, intr-o proportie de 5% pe an, pretul mobilei sa creasca, majorarea fiind mai semnificativa la articolele de mobilier care presupun manopera”, crede omul de afaceri.

Ca urmare a boom-ului imobiliar, Sucu se asteapta ca segmentul mobilei de birou sa creasca, anul acesta si in 2009, intr-un ritm mai alert decat cel inregistrat piata mobilei de casa, mai ales in Bucuresti si in orasele mari. “Ca orizont pentru 2011, estimez o crestere mai mult decat substantiala, de la 75-80 de milioane de euro, spre 125 de milioane de euro, ca valoare totala a pietei mobilei de birou”, a comentat acesta.

In prezent, decoratiunile reprezinta o preocupare principala pentru companie, in conditiile in care Sucu nu se declara foarte multumit de ceea ce a realizat pana acum in aceasta nisa. Presedintele Mobexpert estimeaza ca urmatorii 3 ani vor fi decisivi, extinderea in teritoriu a retelei aducand noi solutii pentru o mai buna focusare pe categoria articolelor de decoratiuni, care realizeaza 15-16% din totalul de vanzari raportate pe segmentul de casa.

Moldova si Ucraina, sub lupa lui Sucu

Moldova si Ucraina, sub lupa lui SucuDetinand deja magazine pe piata bulgara si sarba, seful Mobexpert se gandeste sa-si extinda reteaua de magazine din afara granitelor tarii, urmand sa analizeze indeaproape pietele din Republica Moldova si din Ucraina. Profilul tarii trebuie sa fie unul cat mai asemanator Romaniei, oficialii Mobexpert cautand gusturi similare in materie de mobila, nivele de trai comparabile, culturi cu trasaturi comune si dimensiuni apropiate ale apartamentelor.

“O evaluare mai atenta a Moldovei si a Ucrainei va incepe anul acesta, din punctul de vedere al unei eventuale extinderi, dar numai in masura in care suntem siguri ca conceptul nostru cu cel mult adaptari minime ar putea fi aplicat. De ce sa ne concentram pe schimbari majore de concept cand noi nu am terminat ce aveam de facut acasa?”, detaliaza Sucu.

Momentan, reteaua Mobexpert numara 4 magazine in Bucuresti, un hipermagazin in Brasov si 27 de magazine in tara, retailerul roman fiind prezent si peste hotare prin hipermagazine in Sofia (Bulgaria) si Belgrad (Serbia). Unitatea din Bulgaria a rezultat in urma unei investitii de 10 milioane de euro, urmand ca pana in 2011 compania sa mai deschida inca altele 2, estimand vanzari in valoare de 30 de milioane de euro pe piata vecina.

Noi magazine in Bucuresti

Noi magazine in BucurestiPotrivit sefului Mobexpert, piata mobilei va creste cu 10-15% anul acesta si va mai creste multi ani de aici incolo, minim 5 ani, principalul motor de crestere fiind cresterea puterii de cumparare. “De anul viitor, vom relua o crestere mai sustinuta pentru ca ne-am pregatit pentru ea. Avem un plan detaliat pentru urmatorii 4 ani, pana in 2011 si sunt planuri de perspectiva pana in 2015”, a spus Sucu.

Planurile de extindere a Mobexpert continua si in Romania, Sucu luand in considerare posibilitatea de a deshide noi magazine in zonele “mai putin prospere” din Capitala, dupa modelul formatului redus de 6.000 mp. In prezent, grupul detine 4 unitati in Bucuresti, in zonele Baneasa, Pipera, Pantelimon si Militari, ale caror vanzari au insumat aproximativ 54 de milioane de euro in 2006, potrivit informatiilor furnizate de Ministerul Finantelor.

“Sunt atat de incantat de ce a iesit la Suceava incat nu-ti dai seama ca e un magazin mai mic decat formatul obisnuit al Mobexpert, si ne gandim in ce masura in anumite zone mai putin prospere din Bucuresti ar putea merge astfel de magazine cu un format mai redus”, a adaugat Sucu.

Infiintat in 1993, grupul Mobexpert are 4.500 de angajati (dintre care peste 3.500 in fabrici) si mai cuprinde, zece fabrici de mobila, cinci firme de import si de logistica dar si compania de imobiliare Domus Mex. Infiintata in 2000, Domus Mex este societatea de investitii imobiliare a Grupului Mobexpert si proprietara tuturor cladirilor grupului de pe teritoriul Romaniei.