Retail-ul pharma, crestere de 19,2%

Retail-ul pharma, crestere de 19,2%Desi afectata de fuziuni, transferuri de productie si de inmultirea fara precedent a distribuitorilor farmaceutici, piata pharma a confirmat anul trecut, in linii mari, evolutiile precedente care anuntasera o temperare a cadentei de crestere din cauza intensificarii concurentei, a majorarii riscului derapajelor fiscale si a masurilor de reducere a preturilor.

Astfel, in ceea ce priveste canalele de distributie, vanzarile cu amanuntul au inregistrat o crestere majora, de 19,2%, in comparatie cu cea de spital, care a raportat o scadere de 19,7%, ceea ce a dus la majorarea vanzarilor la OTC-uri (produse farmaceutice eliberate fara prescriptie medicala) cu 19,8%, potrivit datelor emise de Cegedim.

Daca in 2006 operatorii marilor lanturi de farmacii din Romania nu s-au bucurat de cresteri spectaculoase ale profiturilor, niciunul dintre primii 5 jucatori nereusind sa depaseasca pragul de 1 milion de euro profit si 100 de milioane de euro cifra de afaceri, anul trecut liderii pietei de profil si-au imbunatatit cifrele de afaceri in speranta cresterii profitabilitatii afacerilor.

Printre rebranduiri, relocari de farmacii si schimbari de portofolii, cei mai importanti retaileri farmaceutici din Romania au intetit competitia, orientandu-si tot mai multe fonduri catre nise tot mai populare precum segmentul dermocosmeticelor, catre comertul online sau catre zonele rurale - o piata aproape inerta, cu un potential inca neexploatat in lipsa unei infrastructuri moderne.

Sensiblu sparge gheata cu o cifra de afaceri de 122 de milioane de euro

Sensiblu sparge gheata cu o cifra de afaceri de 122 de milioane de euroLantul de farmacii Sensiblu, liderul pietei de profil din Romania si partea a grupului olandez farmaceutic A&D Pharma, a trecut, anul trecut, de pragul celor 100 de milioane de euro ca cifra de afaceri, imbunatatindu-si afacerile cu 36%, pana la valoare de 122 de milioane de euro.

Reteaua de farmacii Sensiblu, care insumeaza, in prezent, 221 de unitati in toate tara, a suferit o serie de transfigurari anul trecut, extinzandu-se cu 26 de noi locatii, insa inchizand altele 11 si relocand 7. Farmaciile sunt puternic sprijinite de reteaua logistica nationala operata de companie prin divizia sa de distributie Mediplus. Cu 12 depozite si un portofoliu de circa 5.000 de produse vandute in peste 70% din farmaciile romanesti, Mediplus este cel mai mare distribuitor de medicamente din Romania.

In aceste conditii, divizia de distributie a produselor farmaceutice Mediplus a inregistrat vanzari de 363,6 milioane de euro, cu 26% mai mult decat in 2006, potrivit datelor emise de companie. Per total, grupul A&D Pharma a inregistrat, anul trecut, o marja de profit de 26% si un EBITDA (rata profitului inainte de plata dobanzilor, impozitelor, deprecierii si amortizarii) de 16 milioane de euro, in scadere fata de cele 27,1 milioane de euro raportate anul trecut.

“Rezultatele A&D Pharma au fost influentate negativ atat de deprecierea monedei nationale fata de euro a avut un impact negativ asupra noastra, ceea ce a afectat de asemenea negativ costurile operationale, cat si din cauza faptului ca autoritatile care reglementeaza piata farmaceutica locala nu au majorat preturile la medicamentele pe baza de prescriptie in concordanta cu cresterea cursului de schimb valutar", a declarat Dragos Dinu (foto), CEO-ul companiei.

In prezent, A&D Pharma pregateste relansarea cardului de credit farmaceutic Respiro in parteneriat cu Garanti Bank, cu scopul de a mari limita de cresit cu peste 200%. De asemenea, oficialii companiei intentioneaza sa-si concentreze resursele pe extinderea internationala a afacerii atat prin operatiuni dezvoltate de le zero, cat si prin achizitii in regiune, dar si pe investirea in extinderea structurii corporatiste pentru a facilita dezvoltarea si dimensionarea operatiunilor A&D Pharma.

Help Net vrea sa ramana in top 3

Help Net vrea sa ramana in top 3Lantul de farmacii Help Net, parte a grupului Farmexim, a inregistrat in 2007 o cifra de afaceri de 53 de milioane euro, in crestere cu 38%, fata de valoarea de 38 de milioane de euro inregistrata in anul precedent, majorarea obtinuta fiind pusa pe seama reorientarii strategiei, centrata acum pe client. Compania detine o cota de piata estimata la 3,6%, "in conditiile in care piata este fragmentata", la nivel national fiind active peste 4.900 de unitati.

“Desi per ansamblu in vara acestui an vanzarile de medicamente au avut de suferit ca urmare a unor incertitudini legislative, experienta ne-a ajutat sa facem cu succes fata acestor provocari si sa avem o crestere aproape dubla in comparatie cu media pietei”, a declarat recent Ovidiu Buluc (foto), directorul general al companiei.

Pentru anul acesta, retailerul pharma isi propune sa creasca dublu fata de ritmul pietei, care se va situa in jurul valorii de 15%, compania avand proiecte de extindere a retelei de farmacii atat la orase, cat si la sate. Pana in 2010, compania va opera 200 de farmacii in tara, fata de cele 100 de unitati pe care le detine in prezent, investitia cifrandu-se la 18 milioane de euro.

Pentru anul acesta, CEO-ul Farmexim prevede o majorare de 15-18% a pietei pharma, dintre care segmentul OTC-urilor va inregistra o crestere de 20-25%. Cu toate acestea, consumul de produse farmaceuice pe cap de locuitor ramane destul de scazuta, de doar 85 de euro, in conditiile in care in Ungaria se inregistreaza valori de trei ori mai mari, iar in tarile vestice, valoarea se situaza la nivelul de 450 de euro per capita.

Daca anul trecut s-a inregistrat o crestere a pietei cu 20% ca urmare a exploziei segmentului de retail si a redresarii celui de spital, anul 2008 sta sub semnul unei majorari de maxim 15%, in conditiile in care ritmul de crestere s-a incetinit, iar riscul derapajelor fiscale s-a majorat considerabil. In 2012, piata din Romania ar putea ajunge la 3,5 miliarde de euro, ceea ce ar insemna un consum de 175 de euro de persoana, insa tot am fi codasii Europei, conform estimarilor companiei.

Remedio a batut moneda pe rebranduire

Remedio a batut moneda pe rebranduireIn 2007, lantul de farmacii Remedio, parte a grupului Newarch si Pharma Investment, a demarat un proiect amplu de rebranduire pentru cele 63 de unitati din portofoliu, investitie ce se ridica la 3 milioane de euro si care se va finaliza anul viitor. Totodata, compania fondata de familia Tudorache a investit peste 500.000 de euro in deschiderea a 10 farmacii noi in orasele Iasi, Galati, Braila, Vaslui si Zalau. Pana la sfarsitul anului 2009, planul de dezvoltare prevede cresterea numarului acestora de aproximativ patru ori.

"In 2007 ne-am axat pe integrarea si rebranduirea tuturor farmaciilor – Omnia, Montero si Remedio - sub aceleasi standarde astfel ca am investit semnificativ in servicii noi, amenajari dar si in personal. Toate aceste investitii isi vor face simtit efectul in perioada urmatoare. In unele cazuri am decis sa relocam sau sa inchidem farmacii pentru a consolida si contura o linie clara strategiei de afaceri stabilita. Anul acesta vom continua atat procesul de schimbare a imaginii farmaciilor din tara dar si extinderea retelei prin achizitii sau fuziuni", a declarat recent Amalia Georgescu (foto), directorul general al Remedio.

La inceputul lunii martie, anul acesta, Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare a anuntat o invesitie de 15 milioane de euro in compania Pharma Investment BV care detine 50% din Remedio. Fondurile vor fi integrate si folosite in planul de extindere si dezvoltare a 500 de farmacii in Europa Centrala si de Est –Romania, Croatia, Ungaria si Macedonia. Investitia totala se ridica la 55 de milioane de euro.

Pana la finele lui 2008, compania are in plan deschiderea unei farmacii online, pe fondul sesizarii potentialului pietei de profil si a beneficiilor aduse de serviciile online in general.

Reprezentantii companiei considera ca, in urmatorii ani, majoritatea lanturilor de farmacii vor prelua acest tip de serviciu, in conditiile in care exista o categorie de clienti care prefera sa-si faca anumite cumparaturi pe Internet si sa plateasca prin card. “Sunt convinsa ca in urmatorii 2-3 ani tot mai multe companii, si nu numai din industria farmaceutica, vor pune la dispozitia clientilor sai acest serviciu”, a mai spus Georgescu.

Pierderi sporite pentru Centrofarm in 2007

Pierderi sporite pentru Centrofarm in 2007Centrofarm, cel mai vechi lant de farmacii din Romania, a inregistrat, anul trecut, pierderi de 0,6 milioane de euro, in crestere cu 11% fata de rezultatele obtinute cu un an inainte, la o cifra de afaceri de aproximativ 18,7 milioane de euro, potrivit datelor emise de companie. Pe de alta parte, veniturile retailerului au sporit cu 75% fata de 2006, atingand valoarea de 22 de milioane de euro. Anul trecut, compania a raportat cheltuieli totale de 22,6 milioane de euro, cu 72% mai mari decat acum 2 ani.

In septembrie anul trecut Centrofarma a lansat, impreuna cu Banca Transilvania, un card cu dubla marca (co-branded), sub sigla Visa, care ofera utilizatorilor o reducere de 10% la toate produsele cosmetice si de 3% la medicamentele comercializate de lantul de farmacii.

Pe langa investitiile in programe de fidelizare a clientilor, la sfarsitul lui 2007, Centrofarm a investit 50.000 de euro intr-o farmacie online sub marca proprie. In prezent, farmacia online Centrofarm ofera o gama de 15.000 de produse (OTC-uri si dermocosmetice), insa aria de livrare acopera doar Capitala, existand planuri de extindere la nivel national in acest sens.

“Unul dintre obiectivele principale ale Centrofarm online este de a se extinde la nivel national, proiect care va incepe in luna martie. Din punctul de vedere al regiunilor sau oraselor, serviciul online se va adresa, in primul rand, oraselor din Romania unde exista deja o farmacie Centrofarm, precum Alba Iulia, Arad, Brasov etc si, ulterior, oraselor limitrofe acestora.

“Vrem ca pana la sfarsitul anului acesta, vanzarile farmaciei online sa ajunga la nivelul celor realizate de o farmacie clasica”, a declarat recent, pentru Wall-Street, Dorin Catana (foto), director general al Centrofarm.

Centrofarm Bucuresti are un capital social de 13,7 milioane lei (3,6 milioane de euro), divizat in 6,56 milioane actiuni, cu o valoare nominala de 2,09 lei. Actionarul principal al companiei este Generalcom Bucuresti, care controleaza 74,06% din capitalul social. Fondul Proprietatea detine 17,34% din totalul actiunilor. Societatea are o valoare de piata de aproximativ 73,4 milioane de lei. Titlurile companiei se tranzactioneaza la categoria de baza a pietei Rasdaq, sub simbolul CEOF.