Sezon deschis pentru marile tranzactii din retailul romanesc

Sezon deschis pentru marile tranzactii din retailul romanescIn acest context, toata atentia este indreptata momentan catre segmentul supermarketurilor, unul dintre cele mai dinamice sectoare ale pietei de retail, alaturi de cel al hipermarketurilor. Daca la inceputul anului trecut, se puteau numara cel putin sapte mari lanturi de supermarketuri in Romania – Mega Image, La Fourmi, Spar, Ethos, Primavara, Artima si G'Market -, in urma recentelor evolutii de pe piata, au mai ramas putini jucatori principali.

Sezonul marilor tranzactii din domeniul supermarketurilor s-a deschis odata cu preluarea supermarketurilor Artima de catre Carrefour, contra unei sume de 55 de milioane de euro. Operatorul de hipermarketuri si-a facut, astfel, intrarea se segmentul supermarketurilor si vizeaza in continuare extinderea retelei prin proiecte de tip greenfield si prin achizitii, mai ales in Bucuresti.

Primul trimestru al anului curent a adus o noua miscare pe piata retailului romanesc, prin achizitionarea La Fourmi, a primului lant de supermarketuri din Bucuresti, de catre concurentul Mega Image, pentru 18,6 milioane de euro. Dupa integrarea business-ului La Fourmi si rebranduirea celor 14 magazine, Mega Image va fi cel mai extins lant de supermarketuri din Romania. Planurile retailerului belgian nu se opresc aici, Mega Image propunandu-si alte preluari pe piata locala si deschiderea a alte cinci magazine proprii.

Agitatie pe segmentul supermarketurilor

Agitatie pe segmentul supermarketurilorSpeculatii recente indica faptul ca lanturile independente de supermarketuri, precum Ethos si Primavara, sunt din ce in ce mai vanate de ceilalti jucatori aflati in expansiune, precum Carrefour si Mega Image.

Surse din piata, citate de NewsIn, au declarat ca urmatoarea miscare a Mega Image ar putea fi preluarea celor noua supermarketuri Primavara. Comentariile oficiale din partea Mega Image si Primavara se lasa inca asteptate.

Cautam in continuare posibile achizitii si daca vom gasi ceva potrivit, vom cumpara. Vizam atat supermarketurile simple, cat si lanturile de supermarketuri, o noua tranzactie putand avea loc anul acesta sau anul viitor, in functie de ce oportunitati apar”, a declarat, intr-un interviu acordat recent recent Wall-Street, John Kyritsis (foto), director general al Mega Image.

Proprietarul lantului de magazine Ethos, Ioan Soloman, a raspuns insa recent speculatiilor, declarand ca tentatia de a vinde afacerea a trecut si ca in prezent este interesat doar de cresterea business-ului.

Magazinele Ethos au raportat anul trecut o cifra de afaceri de 23 de milioane de euro, in crestere cu 70% fata de 2006, iar previziunile pentru anul in curs sunt de circa 34 de milioane de euro. Lantul de supermarketuri a fost dezvoltat ca o afacere de familie si este operat de compania Ivet Comprod SRL, infiintata in 1996, cu sediul in Bucuresti. Din cele 18 magazine existente in prezent,12 sunt situate in Bucuresti.

Un alt jucator pe segmentul supermarketurilor, G'Market, operat de catre compania turca Gimrom Holding, a estimat pentru 2007 vanzari de aproximativ 62 de milioane de euro pentru magazinele sale din Plaza Romania, Bucuresti Mall, Colentina, Iulius Mall Iasi, Hala Centrala Iasi, Focsani si Bacau.

Principalii jucatori pe segmentul supermarketurilor din Romania sunt Mega Image, Spar, Primavara, Ethos, Angst si G'Market.

Segmentul de cash&carry a invartit miliarde de euro in 2007

Segmentul de cash&carry a invartit miliarde de euro in 2007Cu toate ca nu a mai inaugurat niciun magazin nou in ultimii doi ani, Metro, cel mai mare retailer din Romania, a inregistrat prin cele 23 de centre de distributie operate la noi in tara vanzari de 1,5 miliarde de euro, mai mari cu 11,3% fata de anul 2006, cand a raportat vanzari de 1,4 miliarde de euro.

Vanzarile grupului Metro (Metro Cash&Carry si Real Hypermarket) au crescut cu 6%, ajungand la 31,6 miliarde de euro, in timp ce cresterea EBIT a fost mult mai pronuntata. Veniturile inainte de plata dobanzilor si impozitelor (EBIT) au crescut cu 11,9%, pentru a ajunge la 1,2 miliarde de euro in anul fiscal 2007, potrivit datelor emise de companie. Activitatea internationala a grupului a avut o contributie de 82% in vanzarile societatii din anul 2007.

In prezent, Metro opereaza in Romania 37 de magazine din care 23 unitati Metro Cash & Carry si 14 unitati Real. Compania opereaza cu sase unitati mai mult decat in 2006, toate aceste magazine deschise anul trecut apartinand de altfel diviziei de hipermarketuri Real.

Cel mai mare concurent al Metro pe segmentul de profil este divizia de cash&carry a grupului german Rewe, Selgros, care a raportat, anul trecut, o cifra de afaceri de 800 de milioane de euro pentru cele 17 centre comerciale din Romania. Desi veniturile Selgros sunt mult mai mici decat cele obtinute de Metro, retailerul neamt se afla intr-o continua extindere, planuind deschiderea unui nou magazin anul acesta.

La nivel global, Rewe a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 45 de miliarde euro, in crestere cu peste 5% comparativ cu anul trecut, potrivit rezultatelor preliminare ale companiei.

Un an bun pentru hipermarketurile din Romania

Un an bun pentru hipermarketurile din RomaniaUnul dintre cei mai mari concurenti ai Metro Cash&Carry din Romania si liderul segmentului de hipermarketuri, Carrefour, a raportat, in 2007, vanzari de 866 milioane de euro, cu 54,5% mai mult decat veniturile inregistrate la finele lui 2006, in conditiile mentinerii ratelor de schimb valutar.

Subsidiara din Romania a Carrefour, care dispune de o retea de 11 hipermarketuri, estimase in decembrie ca va realiza o cifra de afaceri de peste 800 milioane de euro in 2007, cu peste 30% mai mare fata de 2006, pentru ca in 2008 sa depaseasca pragul de un miliard de euro.

Carrefour Romania va deschide anul acesta sase hipermarketuri in tara, dar se va concentra pe promovarea si rebrandingul celor 21 de magazine Artima, preluate in toamna lui 2007.

Lantul de hypermarketuri al grupului Metro, Real Hypermarket, vine puternic din urma, anuntand ca si-a cvadruplat afacerile in 2007 fata de anul antecedent.

Real a inregistrat, in Romania, o crestere semnificativa, cifra de afaceri majorandu-se de patru ori comparativ cu anul trecut
, pana la 366 milioane de euro. In 2007, retailerul si-a extins reteaua de unitati de la 8 la 14 magazine, planurile viitoare de expansiune incluzand deschiderea a cinci noi magazine in mari orase ale Romaniei.

Principalii jucatori de pe piata hipermarketurilor din Romania sunt Carrefour, Kaufland, Auchan, Real Hypermarket, Cora, Billa si Pic.

Extinderi agresive pe segmentul discounterilor

Extinderi agresive pe segmentul discounterilorPenny Market, divizia de magazine de tip discount a grupului Rewe, care mai opereaza magazinele Billa si Selgros Cash&Carry, a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri bruta de 253,7 milioane de euro, in crestere cu 39,89 % fata de anul 2006, datorita deschiderii a 20 de unitati noi si optimizarii celor existente. Rewe Romania a deschis anul precedent 20 de magazine noi Penny Market, prin investitii totale de peste 43 milioane de euro.

Compania a terminat anul trecut rebranding-ul celor cinci magazine XXL Megadiscount, transformandu-le in Penny Market XXL. In luna noiembrie 2007, compania a inaugurat si cel de-al doilea centru logistic, la Turda, cu o suprafata construita de circa 16.500 metri patrati, aflat pe un teren de 109.500 metri patrati, prin investitii de 12 milioane euro.

Reteaua Penny Market numara in prezent 50 de magazine (inclusiv Penny Market XXL) in Romania si intentioneaza sa mentina si in 2008 un ritm rapid de expansiune, planuind sa deschida 25 de unitati Penny Market in toate zonele tarii, inclusiv unu-doua magazine Penny Market XXL.

Un alt jucator important pe segmentul de discount, MiniMax Discount, a inregistrat in 2007 un profit net de 4,2 milioane lei (aproximativ 1,2 milioane de euro), la o cifra de afaceri de 48,9 de milioane de lei (circa 14,5 milioane de euro).

Principalii jucatori de pe piata magazinelor de tip discount din Romania sunt Plus Discount, Penny Market si MiniMax Discount.