5 / 9

Cristian Ionescu, Coface: Multinationalele importa stilul de leadership, iar firmele romanesti sunt dependente de cultura de leadership a fondatorului

Cristian Ionescu, director general al Coface Romania, afirma ca, la nivel international, sunt foarte putine companiile care sunt democratii complete, cele de tip „coercitiv” fiind mult mai numeroase. Desi multe multinationale cuprind in cadrul valorilor publice pe care le afiseaza ca parte a culturii organizationale incurajarea initiativei, dreptul la opinie, participarea la luarea deciziilor etc., foarte putine au creat parghiile necesare monitorizarii si asigurarii acestor procese participative, astfel incat exista o discrepanta mare intre viziune si realitate.

“Principalele obstacole vin atat dinspre cei ce conduc, dar si dinspre cei ce sunt condusi. Sunt putini adevaratii lideri care conduc prin crearea unei viziuni, energizarea si motivarea echipei, alinierea obiectivelor personale ale fiecarui angajat catre obiectivul colectiv, si crearea unui mediu deschis si performant”, spune Cristian Ionescu, unul dintre cei mai reputati specialisti din Romania in managementul riscului de credit.

Majoritatea celor ce ajung in pozitii manageriale, enunta Ionescu, au fost promovati in aceste functii pe baza succesului obtinut prin prisma rezultatelor si deciziilor proprii, a performantei individuale. De aceea le este foarte greu sa inteleaga de ce trebuie sa renunte la stilul coercitiv de leadership, bazat pe comportamentele care au stat la baza succesului lor.

Seful Coface Romania citeaza studii academice asupra multinationalelor care demonstreaza ca un stil de leadership bazat pe articularea unei viziuni si directii clare, consultarea angajatilor in stabilirea strategiei, persuasiunea angajatilor de a urma directia dorita, explicarea ratiunii viziunii, crearea de standarde si monitorizarea performantei fata de viziune, conduce la o performanta net superioara.

Ionescu observa cum aceste companii ating rezultate in medie cu 30% mai bune, creand un mediu inovator si fiind printre cele mai apreciate companii.

Pe baza recentei experiente de executive learning la INSEAD, una dintre primele scoli de business europene si mondiale, Cristian Ionescu a observat cum, in ceea ce-i priveste pe angajati, cultura nationala sta la baza internalizarii democratiei, mai exact, in cultura asiatica (Japonia, Coreea de Sud), angajatii asteapta ca managerul lor sa le indice exact directia si ce trebuie facut si se simt in nesiguranta daca sunt consultati in luarea deciziilor.

In ceea ce priveste companiile din Romania, si Cristian Ionescu crede ca acestea se bazeaza in principal pe “importarea” stilului de leadership de la compania mama (in cazul companiilor internationale), cele cu capital romanesc fiind dependente de cele mai multe ori de cultura de leadership a fondatorului sau a unui manager ce a fost format in cadrul unei multinationale.

“Gradul de penetrare a democratiei in mediul de business romanesc este redus, si inferior altor medii de business. La noi, spiritul de initiativa este redus la nivelul angajatilor, probabil tributar si unei educatii orintate spre executie si nu atat de mult pe schimb liber de idei si participare. Iar atunci cand indraznesc, au initiativa si gresesc, de cele mai multe ori sunt penalizati”, enunta seful Coface Romania.

Cristian Ionescu contrazice politologii care spun ca pe glob democratia este in recesiune. “Legatura dintre democratie si recesiune este fortata. Este adevarat ca democratia sta la baza prosperitatii si a unui nivel de trai ridicat”, spune Ionescu, care crede ca este insa gresit sa judecam legitimitatea democratiei prin prisma ciclicitatii economice.

Pe termen lung democratia este singura care s-a dovedit a fi capabila sa asigure mediul potrivit inovatiei, dezvoltarii tehnologiei si depasirii limitelor existente. Seful Coface Romania da exemplul Chinei, tara care cunoaste cresterea economica actuala, prin imbinarea de elemente democratice si renuntarea la planificarea centralizata.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri