Criza din curierat primele efecte

Contextul economic actual va grabi consolidarea pietei de curierat locale care inca nu a ajuns la maturitate.

“In mod normal, criza financiara va determina disparitia de pe piata a jucatorilor mici, incapabili sa faca fata unor conditii economice mai aspre. Totodata, este posibil sa asistam la o serie de noi fuziuni si achizitii si la aparitia pe piata a unor noi jucatori mari", spune James Gray-Cheape, director general Pegasus Courier.

Este normal ca procesul de consolidare din ultimii doi ani sa continue, avand in vedere si gradul de divizare pe domenii: curierat national sau international, dimesiune a afacerii, arie targetata, activitati conexe (transporturi, distributie postala, direct marketing), potrivit managerilor din industrie. In mare masura si aceasta diversificare a domeniilor de actiune contribuie, in cazul unor companii, la cresterea necontrolata a costurilor”, considera si Bogdan Enache (foto), director general TNT Romania.

O alta problema cu care se vor confrunta jucatorii din curierat este cea a transportului. “Ne asteptam ca unul din efectele principale ale crizei sa fie scaderea nivelului de utilizare a transportului aerian datorita costurilor mari si orientarea companiilor catre transportul rutier beneficiind de preturi mult mai avantajoase plus avantajul ecologic al consumului mult mai mic de CO2. Astfel anticipam o crestere majora a vanzarilor in acest sector, DPD beneficiind de una dintre cele mai dezvoltate retele de coletarie rutiera din Europa», spune reprezentantul Pegasus.

“Trebuie avut in vedere faptul ca majoritatea companiilor romanesti nu isi pot permite limitarea ariei de actiune la piata locala, fara a avea conexiuni cu furnizori sau clienti din alte zone. In acest sens, este cu atat mai importanta existenta unui parteneriat cu un integrator global, asa cum este TNT, a carui pozitie de lider european asigura resursele, retelele si acoperirea necesare unei pozitionari competitive a companiilor in raport cu proprii clienti”, adauga Bogdan Enache.

Criza si creditele in curierat

Criza si creditele in curieratRestrictionarea creditelor pare sa nu fie un impediment in fata investitiilor pe care si le programasera jucatorii din curierat inainte de izbucnirea acestei crize. "Nu putem vorbi despre reducerea investitiilor pentru ca, in ceea ce ne priveste, acestea fac parte integranta din strategia pe termen lung de dezvoltare a afacerii. Planul de actiune pentru urmatoarea perioada prevede insa noi optimizari la nivelul conexiunilor retelei nationale, optimizari semnificand reduceri ale costurilor, dar si ale timpilor de tranzit pentru partenerii nostri”, declara directorul general al TNT Romania.

Planurile investitionale ale Pegasus Courier nu presupun contractarea de credite, investitiile urmand a fi realizate din surse financiare proprii si pe baza cresterii pietei si a volumului vanzarilor in ritmul anticipat, sustine si oficialul Pegasus.

Acestia sustin si ca cifrele companiilor pe care le reprezinta nu au fost inca afectate de criza financiara. Continuam sa ne mentinem dinamica pozitiva in ceea ce priveste cei mai importanti indicatori financiari, chiar daca ritmul de crestere, ca si in cazul pietei, nu este la fel de “exploziv” ca si in urma cu cativa ani. Ceea ce este important este insa faptul ca ne mentinem cresterea sustenabila, pe fondul unei strategii de dezvoltare organica, pastrandu-ne la nivel optimal marjele de profit”, sustine Enache.

"La momentul de fata nu au fost resimtite modificari ale evolutiei cifrei de afaceri a companiei, aceasta evoluand conform planului financiar estimat", afirma si James Gray-Cheape.

Pegasus a realizat in primele 9 luni ale acestui an o cifra de afaceri de 5 milioane euro, fiind “in carti” pentru indeplinirea obiectivului de anul acesta: 6,5 milioane euro cifra de afaceri, in crestere cu 55% fata cele 4,2 mil euro de anul trecut.

Varful crizei din curierat, in 2009

Varful crizei din curierat, in 2009In ceea ce priveste durata si repercusiunile crizei, jucatorii din curierat considera ca aceasta criza este la inceput, iar sectoarele cele mai afectate vor fi industriile-cheie, consumatoare de resurse.

"Din pacate, criza legata de sursele de creditare si de marile fonduri de investitii este, la nivelul economiilor dezvoltate, o criza structurala, cu efecte pe termen lung asupra companiilor care vor afecta la surse de finantare externa”, considera Enache. In ceea ce priveste Romania, acesta crede ca maximul crizei se va inregistra la inceputul lui 2009, dupa finalul varfului de sezon din ultimul trimestru al lui 2008. Totodata, va fi si un moment de revizuire a rolului pe care il vor avea platformele emergente din vecinatatea Europei, in noul context economic.

"Este greu de anticipat evolutia fenomenului. Ne amintim ca o astfel de criza a mai existat si in perioada '29-'33, efectele generate atunci fiind recesiunea si perioada de declin general la care a dat nastere. Cel mai probabil, varful crizei va fi in urmatorii doi ani, atat pe plan mondial, cat si in Romania», crede si reprezentantul Pegasus Courier.

“Criza va avea un impact major in industriile mari consumatoare de resurse (constructii, metalurgie) sau in cazul celor strict dependente de un lant de distributie international (de tipul lohn-ului).

Printre domeniile cele mai putin afectate vor fi furnizorii de servicii-cheie, a caror capacitate de a livra solutii la tarife competitive va influenta comportamentul consumatorilor si va aduce argumente suplimentare in favoarea externalizarii”, considera Bogdan Enache.

"Toate sectoarele economice vor fi afectate de criza. Sigur ca vor exista o serie de societati mai "protejate", cele care nu au demarat, anterior declansarii crizei proiecte investitionale majore asa cum este DPD a caror proiecte de investitii sunt in totalitate acoperite de ritmul de crestere al pietei si al companiei", spune si reprezentantul Pegasus.

Aceasta considera ca la polul opus sectoarele mari de activitate, precum cel energetic, industria producatoare de masini, segmentul imobiliar se vor confrunta cu o scumpire acuta a creditelor care le sunt absolut necesare pentru dezvoltarea investitiilor initiate si pentru desfasurarea activitatilor specifice, astfel incat multe astfel de companii de profil vor fi in pragul falimentului. "Cred ca cel mai afectat va fi sectorul imobiliar, unde au fost incepute investitii majore la momentul la care piata imobiliara era in plina crestere, investitii care se vor dovedi in curand neprofitabile pe fondul scaderii drastice a preturilor locuintelor si oricaror alte asemenea imobile », mai afirma acesta.

Piata interna de curierat este estimata sa atinga pana la sfarsitul acestui an valoarea de 200 de milioane de euro, iar pana la sfarsitul lui 2010 se preconizeaza o valoare de 300 de milioane de euro. Principalii jucatori pe piata locala sunt TNT, DHL, Pegasus Courier, Fan Courier, Cargus, Curiero-TCE Logistica, Fedex si UPS.